• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele grafiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Hi helpers !

Ik wil graag een grafiek maken die afhankelijk is van 2 variabelen.

1: startmaand. Deze wordt bepaald via een spinbutton. (klikjes maand verder of terug)
2: aantal maanden getoond in de grafiek. Dit is een plaats waar men tussen de 3 en 24 maanden kan invullen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit correct werkt ?

Een basisvoorbeeld met spinbuttons dat ik nog liggen had (het gaat niet specifiek over maanden)

Bijlagen

Het is precies wat ik zoek.

Hoe stel ik de grafiek dan zo in?? Dat het gebruik maakt vd variabele

Via "genaamde variabele bereiken", met ctrl+F3 krijg je de lijst van alle "namen", bekijk de formules die daarbij horen aandachtig want die bepalen hoe de bereiken meeschuiven met de variabelen. In dit bestand heten deze genaamde bereiken "xval" en "yval", deze worden vervolgens gebruikt als x-waarden en y-waarden in de grafiek.

Okey, ik heb nu beide variabele gebruikt

Mijn data is net andersom op gezet dan het voorbeeld van jou maar dat is in de xval formule al aangepast.
Nu weet ik niet zeker hoe de yval formule aangepast moet worden maar volgens mij is dat ook goed gebeurd.

Ik ben erg slecht met grafieken :o:o
Hoe krijg ik de grafiek nu zo opgezet dat deze gebruik maakt van de xval en yval ?
Want als ik naar select data ga, geeft het gewoon de range weer. Niet de naam.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Uit m'n voorbeeldbestand heb ik een printscreen gemaakt die (hopelijk) duidelijk maakt hoe je die named ranges gebruikt als Data source, zie bijlage.

Bijlagen

• SourceData.JPG
    SourceData.JPG
    21,3 KB · Weergaven: 47
Het gaat nog steeds niet goed.

Zou je eens in het excelbestand van 1 post eerder kunnen kijken. Om de een of andere manier wordt yval niet geaccepteerd als data range.

Ik heb gevonden waarom het niet werkte.

Je moet eerst een grafiek maken, en achteraf de namen wijzigen.

Het is niet mogelijk om te typen : "variablegrafiek.xlx!xval"

Je moet dus de data range aanpassen, en dan in de benaming het laatste stukje aanpassen naar xval. (Via namemanager F3)

In Excel 2003 was dat wel gewoon mogelijk, Excel 2010 is nog zo nieuw voor mij dat ik dit noch kan bevestigen, noch ontkennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan