• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele in 'aantallen.als'

Status
Niet open voor verdere reacties.

joscho56

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2010
beste forumleden,

ik heb al even zitten zoeken, maar de vraag voor mijn probleem kwam ik niet tegen.
Ik heb de volgende formule op diverse plaatsen in mijn Excelsheet opgenomen:
=AANTALLEN.ALS(Fact.Ovz!$F$87:$F$1000;A4)

Celnummer F87 moet echter ieder jaar gewijzigd worden in andere cel (bijv. F190). Waar ik naar zoek, is een mogelijkheid om rijnummer '190' variabel te maken door bijvoorbeeld de waarde 190 ergens in een cel te plaatsen zoadat ik niet meer ieder jaar alle formules langs hoef om =AANTALLEN.ALS(Fact.Ovz!$F$87:$F$1000;A4) te wijzigen in =AANTALLEN.ALS(Fact.Ovz!$F$190:$F$1000;A4)

Bestaat die mogelijkheid in Excel en zo ja hoe zou dit dan kunnen?

Al vast bedankt voor jullie meedenken.

Groet
Johan

Geef de formule via de name manager (CTRL F3) een naam.
Dan hoeft je maar op 1 plaats de formule te veranderen.

Maar misschien wordt alles duidelijker met een xls voorbeeldbestandje.

Hallo Willem,

bedankt voor je snelle reactie. Op zich een prima oplossing (werkt inmiddels nu ook). Echter de waarde 87 (rijnummer) komt in veel meer formules en in meerdere tabbladen voor en is van toepassing op verschillende kolommen bij die formules. Bijvoorbeeld
=SOM (A87:A1000)
=SOM (B87:B1000)
=VERT.ZOEKEN in D87:G1000
=AANTALLEN.ALS(Fact.Ovz!$F$87:$F$1000;A4)

enz enz

de 87 is dus een sleutelwaarde in de formule die ieder jaar wijzigt. In 2012 was 87:1000 in 2013 zal het worden 275:1000

Misschien nog een ander idee?

Groet
Johan

Zoiets als:

Gedefiniëerde naam is "bereik"; "Verwijst naar" formule is:
Code:
=INDIRECT("F"&Blad1!$A$1&":F1000")
[

Zet in cel A1 het getal wat je voor de begincel wil

Formule in het blad is:
Code:
=AANTALLEN.ALS(bereik;A4)