• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele in een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jarro

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2006
Hee hallo beste mensen!

Allereerst, fijn dat er zo'n forum bestaat, daar staan altijd nuttige dingen tussen! Helaas heeft mijn nazoek-actie in dit forum niet tot een antwoord geleidt, dus vandaar dit topic.:thumb:

Ik zit met het volgende probleem.

In een cel (B5) kan je 11 landen invullen. In een ander excelbestand (patenten.xls) zijn 11 tabbladen, genoemd naar die 11 landen. Nu moet er dus een link komen, naar het andere excelbestand op het tablad van het land wat er in B5 staat ingevuld. Een variabele formule dus, iets als:

=HYPERLINK("[patenten.xls]".B5."!A1";"Patenten")

Dit lukt geenzins, vandaar mijn volgende poging (In cel A40 t/m A50 staan de elf landen):

=ALS(B5=A50;HYPERLINK("[patenten.xls]Vietnam!A1";"Patenten");ALS(B5=A49;HYPERLINK("[patenten.xls]Turkije!A1";"Patenten");0))

*aangepast, eerst waren het 11 ALS-functies, opgebouwd als hiervoor*

Helaas werkt dit dus ook niet, omdat er slechts 6 ALS-functies in 1 cel kunnen.

Nu ben ik écht ten einde raad, en nergens op internet kan ik vinden hoe je een waarde van een cel als doel kan gebruiken in een hyperlink.

Weet iemand misschien een oplossing?

Met vriendelijke groet,

J. van Ginkel

EDIT:

Ik heb even de 2 bestanden (op verzoek) bijgevoegd.

De cel waar het probleem omgaat, is cel E9.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Opmaak

Goede middag,

Kun je het bericht aanpassen. Het is niet leesbaar.
Moet nu zover naar rechts scrollen dat het einde niet zichtbaar is.

Stuur evt een stukje bestand mee. Dit werkt makkelijker.

Laatst bewerkt:
Probeer het eens met de functie indirect()
Hieronder een korte uitleg (uit de help)

Geeft als resultaat de verwijzing die door een tekenreeks wordt aangegeven. Verwijzingen worden onmiddellijk geëvalueerd, zodat de inhoud kan worden weergegeven. Met INDIRECT kunt u binnen een formule de verwijzing naar een cel wijzigen, zonder de formule zelf te wijzigen.

Syntaxis

INDIRECT(verw_tekst;A1)

verw_tekst is een verwijzing naar een cel die een A1-verwijzing, een R1K1-verwijzing, een naam gedefinieerd als een verwijzing of een verwijzing naar een cel als een tekenreeks bevat. Als verw_tekst geen geldige celverwijzing is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.

Als verw_tekst naar een andere werkmap (een externe verwijzing) verwijst, moet deze werkmap open zijn. Als de bronwerkmap niet geopend is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.

A1 is een logische waarde die aangeeft welk type verwijzing de cel in verw_tekst bevat.

Als A1 WAAR is of is weggelaten, wordt verw_tekst geïnterpreteerd als een verwijzing van het type A1.

Als A1 ONWAAR is, wordt verw_tekst geïnterpreteerd als een verwijzing van het type R1K1.

Hoe moet ik die INDIRECT() inplanteren dan? Ik snap het eigelijk niet zo goed, ik heb excel voornamelijk mezelf aangeleerd, en hoe moet ik die A1 zien in die functie?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Jarro van Ginkel

=HYPERLINK(INDIRECT("[patenten.xls]"&B6&"!A1");"Patenten.xls")
waarbij de verwijzing naar B6, moet verwijzen naar de naam van het tabblad

Oke ik heb het geprobeerd, maar ik krijg de volgende fout:

=HYPERLINK(INDIRECT("[patenten.xls]"&B5&"!A1");"Patenten")
geeft:

#VERW!

Even tussendoor: bedankt voor jullie hulp tot nog toe!

Ik krijg die fout dus, en ik snap echt niet wat ik nou fout doe.

met vriendelijke groet,

Jarro van Ginkel

Als het bestand open staat, krijg ik die foutmelding niet.
MAAR ik krijg wel de melding dat het document niet gevonden kan worden. Een formule oplossing weet ik niet meer.
Je zou een formule kunnen maken met VBA of een macro met een knopje....

In onderstaande pagina is veel te vinden over de moglijkheden van hyperlinks en het maken van eigen formules die een vergelijkbare functionaliteit hebben. ONgeveer voorbij de helft van de pagina:
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/sheets.htm

Oké dan! bedankt voor de tip, ik heb het probleem nu opgelost:thumb:

Dit is mijn oplossing:

=HYPERLINK("[patenten.xls]'" & B5 & "'!A1";"Patenten")

Heel hartelijk dank allemaal!

Met vriendelijke groet,

Jarro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan