• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele in verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

finetunedchaos

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2010
Hoi,

Ik zit even met het volgende probleempje. Voorbeeldje:

Tekst1 3 0 Tekst2 0 3

Ik wil verticaal zoeken op Tekst1 met als resultaat het getal wat ernaast staat (in bovenstaand voorbeeld dus 3). Dit doe ik dus met :

=VERT.ZOEKEN("Tekst1";A1:F1;2;0)

Echter kan het evengoed zijn dat Tekst1 en Tekst2 staan omgedraaid, dus:

Tekst2 0 3 Tekst1 3 0

Als ik nu bovengenoemde formule gebruik en zoek op Tekst1 krijg ik dus als resultaat 0 (2e kolom) terwijl dit 3 zou moeten zijn.

Ik zoek dus een formule zodat ik, wanneer ik zoek op Tekst1, als resultaat het getal krijg wat direct naast de gevonden cel staat. Dus eigenlijk:

=VERT.ZOEKEN("Tekst1";A1:F1;De cel rechts van de cel waarin mn zoekwaarde is gevonden;0)

Iemand enig idee?

Hoi,

Wil je dit eens in een voorbeeld bestandje zetten, misschien is het dan wat duidelijker.

Ik krijg helaas een error als ik een bijlage wil toevoegen.. Hoop dat dit e.e.a. verheldert ervan uitgaande dat de cellen hieronder gebruikt A1 t/m F2 zijn.

Piet 0 3 Kees 3 0
Jan 1 3 Klaas 3 1

Nu wil ik op "Kees" zoeken, met als resultaat de waarde in de cel ernaast, dus 3. Maar dat lukt niet met verticaal zoeken.

Kortom zoek ik een formule (wat voor dan ook) waarbij ik kan zoeken naar de tekst "Kees" in het bereik A1-F2 met als resultaat de waarde naast zijn naam (3)
En als ik dus met dezelfde formule zoek op "Jan" ik 1 als resultaat krijg, en zoek naar de tekst "Klaas" 3 als resultaat krijg.

Ik heb het al opgelost door de uitkomsten te spiegelen in extra rijen met tekst.samenvoegen (ging erom dat uitslagen weggeschreven worden in 2voud naar een kruisschema, ongeacht welke naam eerst werd genoemd in de uitslagenlijst).

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan