• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiry

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2021
Allen,
Ik zoek naar een oplossing voor het volgende:
- ik heb een artikelbestand waarin bij elk artikel een categorie aangeduid moet worden. Uiteraard komen er dagelijks nieuwe artikels (en mogelijk ook categorieën) bij.
- in een ander werkblad (bvb factuur in voorbeeld) wil ik in cel A2 de categorie kiezen en wil ik in cel B2 een keuzelijst met enkel de artikels dewelke onder de categorie in A2 vallen.

Ik weet hoe je dit kan doen via Indirect; maar het probleem is dat mijn lijst door nieuwe artikels constant wijzigt. Dus met "veldnamen" kom ik er niet uit.

Is er iemand die hierop een passende oplossing heeft ?

Bijlagen

is er geen eenvoudige oplossing in plaats van VBA ?
Ik ben er totaal niet vertrouwd mee

Dit is inderdaad wat ik zocht.
Maar in de cellen B3 en onderliggende zou dezelfde functie moeten komen :-(

Formule aan passen van $A$2 naar $A2 en daarna naar beneden door kopieëren.

Als je toch Excel365 gebruikt dan zou ik het zo doen. CapsLock zou ik overigens uitzetten.;)

Bijlagen

Lukt toch niet

Niettegenstaande de grote hulp van de collega's, lukt het me helaas niet om de formules uit het voorbeeld bestand toe te passen in het echte bestand.
Het zal zeker aan mijn gebrek aan kennis van de gebruikt formules liggen.
Maar ik heb me er suf op gezocht en het lukt niet

Bedoeling is dat in Tabblad 'Factuur' in de cellen A20 : A 31 de categorie gekozen wordt en dat de specifieke Artikels gekozen kunnen worden in cellen E20 : E 31

Bijlagen

Over welke collega's heb je het? Je bent niet vertrouwd met VBA maar toch staan 16 modules in waarvan de meeste leeg zijn? Van de formules en de bereiken klopt helemaal niets. Zoek eens op hoe de basisfuncties van Excel werken.

In de bijlage en voorbeeldje wat mogelijk werkt. Het is combinatie van VBA, de name manager, en wat filterfuncties die standaard in Excel 365 zijn ingebouwd. Van de gegevens in de tab 'ARTIKELS' heb ik 1 tabel gemaakt en alle onzin kolommen maar weggelaten. Jouw Capslock moet je nog wel een keer losweken.;)

Bijlagen

Via privebericht, de TS zou hier niet meer kunnen reageren. Zien andere mensen de knop "Reageer op bericht" nog?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan