Variabele kiezen afhankelijk van variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkFeather

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2004
Het is mijn bedoeling om een variabele te kiezen afhankelijk van een andere variabele. Ik zal het verduidelijken:

Ik heb de variabelen
$var1
$var2
$var3
$var4

en $kies

Als $kies = 3 dan wil ik dat er bij $var3 1 wordt opgeteld. Als $kies = 1 dan moet dat bij $var1 gebeuren. Het werken met IF is in dit geval niet handig, want ik heb zo'n honderd variabelen.

Hoe doe ik dit het makkelijkste?

PHP:
$waarden = array('var1' => 0,'var2' => 0,'var3' => 0,'var4' => 0);
$kies = 3;
$waarden[('var' . $kies)]++;

Is er geen andere manier? Want ik heb een tekstbestand met 100 variabelen (in totaal 20 groepen van 5). Aan die variabelen zijn al waardes gekoppeld (van 0 t/m 99).

De variabelen zijn genoemd als:
a1,a2,a3,a4,a5,b1,b2,b3,b4,b5,c1 enz.enz.

Door middel van include worden alle variabelen uit een tekstbestand ingelezen. Als nu $a = 1, dan moet er bij $a1 een bij opgeteld worden en dat voor alle getallen, dus van a t/m t. Als ik dit eerst in array's moet plaatsen en later weer uit die array's moet halen is het veel werk, want de variabelen worden na het verwerken weer opgeslagen in het tekstbestand.

Voor zover ik de situatie begrijp is er geen andere manier nee. Dat is namelijk een voordeel van array's: Je kan sleutels aanwijzen die uit strings bestaan. Een variabelenaam bestaat niet uit een string, waardoor je niet simpel dit kan doen:
PHP:
$var$kies++;
Integendeel tot array's:
PHP:
$array['var' . $kies]++
Waarom kun je je tekstbestand niet aanpassen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan