• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele kolominstellingen gebruiken in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

joshua4421

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2008
Ik ben met een grote Excelsheet bezig, maar loop tegen een probleem aan.

Ik heb een vijftal selecties waarvan de kolommen varieren.

Selectie Beginkolom Eindkolom
DM G5 AD5
DR AE5 BJ5
DP BO5 CX5
DN G5 BJ5
DZ BO5 CX5

Ik heb een aantal.als formule gebruikt om de waarden die daarin voor komen op te tellen in die ene cel. Voorbeeld : aantal.als($G5:$AD5;"D") --> ik wil dus weten hoevaak "D" voorkomt in het bereik G5 tot AD5
Omdat de begin en eind kolom nog al een verschillen, wil ik dus bovenstaand tabelletje gaan gebruiken (met dus de celwaarden als waarde in de formule) Dit heeft voor mij als voorbeeld dat ik alleen het tabelletje maar goed in hoef te voeren
Hoe zou de formule er dan uit moeten zien (als we uitgaan van dat cel DU5="Selectie", cel DV5="Beginkolom", cel DV6="G5")

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr.
Jeroen

Bijlagen

Deze opbouw in DC5 zou u op ideeën moeten brengen:
Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT("G"& RIJ() & ":AD"&RIJ());$DC$4)

Die "G" en "AD" kan je vervangen door celverwijzingen.

Beste Cobbe,

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Ik probeer het te verduidelijken

Die formule staat in cel DK5 (hier staat : aantal.als($C5:$AD5:$DK$4)
Die formule is naar beneden gekopieerd (voor elke dag)

Omdat het aantal mensen van een bepaalde groep nogal eens verschillen, moet is steeds de formules veranderen, dit wil ik voorkomen, door in de formules een verwijzing te zetten naar welk bereik die formule betrekking op heeft.
Ik wil dus neit de formule aanpassen als het aantal kolommen wijzigt, maar het tabelletje... en die formules halen dus het bereik uit het tabelletje

Volgens mij niet veel mis met Cobbe's suggestie

Nog een mogelijkheid middels gedefineerde namen en zelden gebruikte "kruispunt / intersect" methode
zie bestandje groene cellen:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Eric,

Ook jij bedankt voor je input. Ik denk dat ik hiermee verder kom, echter werkt hij nog niet helemaal, want als ik het tabelletje aanpas dan rekent hij niet door.
Als ik bijvoorbeeld de Cel DV5 aanpas naar W5 (ipv G5), dan begint hij niet vanaf kolom W te rekenen (Die 5 staat alleen maar voor ik welke rij hij moet beginnen). Misschien is dit verwarrend.

Eigenlijk moet de formule dus in het geval van DM alle D-tjes tellen die in de kolommen G tot en met AD staan en dat voor elke rij (lees :dag)
Het gaat mij er dus om om middels dat tabelletje de begin en eind kolommen makkelijk aan te passen (ipv de formule aan te passen)

Laatst bewerkt:
Hoi Cobbe,

Bedankt hiervoor.
Jou voorbeeld was niet perfect, omdat je een selectie maakte van één die 5 waarden, terwijl ik ze allemaal moest (misschien was ik daar ook wel niet duidelijk genoeg in. Maar heb dit zelf nu omgebouwd en het werkt zoals ik het hebben wil.

HEEL ERG BEDANKT Cobbe

PS EvR ook erg bedankt !

PS2 moet ik deze case sluiten of hoe gaat dit ?

want als ik het tabelletje aanpas dan rekent hij niet door.
Dat tabelletje is niet meer nodig, dit is nml vervangen door gedefineerde namen, deze dien je dan toe te voegen

je kunt ergens bovenaan dit draadje op opgelost markeren dacht ik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan