• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele maandsheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Berichten
486
Tabblad "Maandcijfers" bevat een variabel maandoverzicht verdeeld naar weken waarin iedere week begint met ma di wo enz. Met Code 1 in H6 kan ik, als ik de weken 1,5,9,13,17,22,26,31,35,39,44 en 48 kies in I5 netjes de maanden januari tot en met december tonen.
1
Code:
=VERT.ZOEKEN($I$5|Uitwerking!D7:$E$377|2|0)

Nou ben ik op zoek naar een elegantere oplossing waarin ik in I5 netjes de maanden januari t/m december kan kiezen én dat de datums overeen komen met de dagen van de week ( ma di wo enz). Dit lukt me namelijk niet met code 2 in H6. Dan krijg ik steevast in cel H6 de eerste datum van de maand en die valt niet per definitie op een maandag.

2
Code:
=VERT.ZOEKEN($I$5|Uitwerking!C7:$E$377|3|0)


Iemand een idee hoe ik in I5 de maanden januari t/m december kan kiezen waarbij de datums netjes op "ma di wo" enz vallen? Met andere woorden, als ik februari kies in I5 dan wil ik dat in H6 31-01-2011 netjes boven de "ma" verschijnt. Zoals nu in de bijlage.
 

Bijlagen

  • map7.zip
    61,5 KB · Weergaven: 14
Wellicht is het mogelijk de reeks 1,5,9,13,17,22,26,31,35,39,44 en 48 de namen januari t/m december te geven.
Dus dat ik bijvoorbeeld in I5 maart kies en dat hiervoor automatisch het getal 9 (9de week) wordt gebruikt.

Kan iemand me op weg helpen? Is er iets niet duidelijk?
 
Denk dat dit een mogelijke oplossing is.

Rode cellen heb ik aangepast.
Cel K6 komt nu de 1e donderdag van de maand te staan.
De overige formules in de rode cellen daarop aangepast.
 

Bijlagen

  • map7.zip
    66,8 KB · Weergaven: 10
Hier kan ik zeker wat mee! Nou wil ik een stapje verder en het bereik van de weken zo opmaken dat de resultaten pas verschijnen als ze in de dagen vallen van de maand gekozen in I5.
Met andere woorden: Als ik februari kies wil ik in bereik H9:H10, het getal nul als resultaat (31 jan). En het bereik AS9:AX10 ook het getal nul (resp.1 mrt t/m 6 mrt). De rest blijft zichtbaar omdat die resultaten precies binnen de maand (in dit geval) februari vallen.

Is dat op een bepaalde manier mogelijk met voorwaardelijke opmaak?
 
Laatst bewerkt:
Is dat op een bepaalde manier mogelijk met voorwaardelijke opmaak?

Inderdaad!!

Heb de formule ook nog even aangepast naar 1e vrijdag vd maand, ik zag nl dat het met april mis ging.
 

Bijlagen

  • map8.zip
    66,7 KB · Weergaven: 19
Ik bedoelde eigenlijk dat de resultaten in het bereik in regel 8,9 en 10 wegvallen als de corresponderende datum in regel 6 niet valt in de maand gekozen in I5. Zodat de weektotalen in de kolommen G, P, Y enz, alleen die resultaten van de dagen optellen binnen de maandkeuze in I5.
 
Laatst bewerkt:
Met VO vallen getallen niet weg ze worden alleen onzichtbaar.
 
Als ik jouw voorwaardelijke opmaak toepas op regel 8,9 en 10 dan verdwijnen ze wel maar worden in een SOM formule nog steeds meegerekend. Ik wil dus niet dat deze resultaten onzichtbaar worden maar dat ze de waarde nul krijgen.
Ah ja, antwood op mijn vraag ligt dan niet bij voorwaardelijke opmaak.

Is er een alternatief mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
Zet in Cel G8 onderstaande formule
Code:
=SUMPRODUCT((MONTH($H$6:$N$6)=MONTH($I$5))*(H8:N8))
kopieer naar cellen G9 en G10

Zet ze ook in kolom AQ:
Code:
=SUMPRODUCT((MONTH($AQ$6:$AX$6)=MONTH($I$5))*(AQ8:AX8))
De overige kolommen bevatten nooit 2 maanden en hoeven dus niet verandert te worden.
 
Bedankt voor je oplossing popipipo !
Ik heb dit project even in de ijskast gelegd.
Zet hem op opgelost. Wellicht wil ik er nog op terug komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan