variabele opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

thijsvn

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2009
hoi,
Hoe moet je in VB variabelen opslaan zodat je ze de volgende keer als je programma draait je ze weer kunt laden en ze dezelfde waarde hebben als de vorige keer.

thx,
thijs

Ligt een beetje aan de versie. In VB6 kun je dit doen doro de waarde in het register te zetten met SaveSetting. In .NET met bv My.Settings

Als het gaat om enkele waardes kan je die bij het afsluiten (Form_Dispose) opslaan in je Resources. Mocht je er meer als 10 hebben zou ik het regelen via Binary-serialization.

Dat kan je met 2 of 3 regels code regelen.

Code:
    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

Dim a As String = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz"

Dim fileStream As New System.IO.FileStream("c:\temp\myxml.bin", IO.FileMode.Create)
        Dim binaryFormat As New System.Runtime.Serialization.Formatters.Binary.BinaryFormatter
        binaryFormat.Serialize(fileStream, a)
        fileStream.Close()

End Sub

Ik heb het inmiddels opgelost. In visual basic 2008 kun je heel makkelijk my.settings aanmaken en wijzigen. instellingen worden hierbij geloof ik in het user profile van windows opgeslagen.

maar ik ben inmiddels wel tegen iets nieuws aangelopen. Ik wil graag een macro maken voor excel 2007. Ik gebruikte hier tot nu toe de ingebouwde VB functie van excel voor. maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om vanuit visual basic 2008 express edition macro's te schrijven voor excel.

thx,
thijs

Je zou hier beter een nieuw topic voor kunnen maken.
Je kunt een Excel object aanmaken en hier naar linken in je VB, dan kun je alles vanuit VB regelen en heb je de VBA editor niet nodig.
Google maar eens op CreateObject("Excel.Application") en je komt genoeg voorbeelden tegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan