variabele? Query maken voor rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterJanssen1948

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2019
Goede middag,

Ik ben bezig een ledenlijst te maken en stuit op de volgende vraag:

Ik heb leden in verschillende provincies, nu kan ik tien query's maken voor een rapport met daarin alleen de juiste provincie, liever zou ik er één maken query, of iets in het schakelbord, met een vraag van welke provincie ik de leden wil zien, zodat ik in het schakelbord niet een hele rij moet maken met keuzes.

Vriendelijk groet,
Peter

... nu kan ik tien query's maken voor een rapport met daarin alleen de juiste provincie
En dat is prima te doen. Ik zou je ook aanraden om dit soort gedachten nooit meer in je hoofd toe te laten :). Zelf doe ik dit soort constructies altijd vanaf een formulier, waar een keuzelijst op staat die de gevraagde selectie maakt (kan één veld zijn, maar uiteraard ook meerdere tegelijk) en die de query uitvoert. Die keuzelijst zet ik dan het liefst op een (doorlopend) formulier waarin de gevraagde data te zien is, zodat je 'live' de bron (tabel of query) filtert. Dat is namelijk het makkelijkst. Of, als je een rapport wilt, dan filter je de query die onder het rapport hangt, en open je vervolgens het rapport. Dat is dan ietsje lastiger te programmeren (zelf gebruik ik dan een QueryDef actie) maar werkt net zo goed.

De oplossing is inderdaad om een keuzelijst(-met-invoervak) op een formulier te zetten.
Het vervolg kan mijns inziens nog eenvoudiger. Zet een knop op het formulier om het rapport te openen. Zet daar een opdracht onder als

Code:
DoCmd.OpenReport "JouwRapport", acViewPreview,,, "Provincie=" & me.cboProvincie

of

DoCmd.OpenReport "JouwRapport", acViewPreview,,, "Provincie='" & me.cboProvincie & "'"

me.cboProvincie is hierbij de naam van de keuzelijst.
Welke variant van toepassing is, is afhankelijk van de vraag hoe je de provincie opslaat bij een lid; als numeriek gegeven of als tekst.
Zie ook https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/access.docmd.openreport

Laatst bewerkt:
Ok,

Bedankt allebei, ik ga er meer aan de slag. Het is de bedoeling dat een ander persoon er (ook) mee gaat werken die niet zo goed is met programma's als deze.

Groet,
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan