• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabele tabel naar opeenvolgende lijst omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipmoo

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hallo,

Ik ben druk bezig met een mooi excel bestand wat bepaalde gegevens op verschillende manieren omzet.
Ik loop nu alleen vast op 1 ding.
Ik heb een tabel met een gegevens waar in het voorbeeld verticaal A t/Z wordt aan = gehouden
En over de horizontale lijn 1 t/m 10
Nu is het probleem dat verticaal niet als tijd precies A t/m Z is... zoals in mijn voorbeeld heb ik het laten door lopen tot V. maar dit kan ook soms L of Z zijn.
Hier zit dan gelijk mijn probleem. Als dit vast was kon het het zo onder elkaar zetten. Maar omdat dit variabel is moet ik een manier vinden die constateert dat de lijst ophoud en en weer opnieuw begint.
Dit laats ik zien in me tab gewenst voorbeeld.

Om dit alles duidelijker te maken heb ik voorbeeld excel mee gestuurd.
Hopelijk kan iemand helpen. (de handeling moet heel vaak gedaan worden dus ben echt op zoek naar een formule (of script... maar dat heb ik nog nooit gebruikt)

Hopelijk kan iemand helpen! Alvast bedankt

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Een aanpak met formules en dynamische genaamde bereiken (in dit geval genaamd "KolomA" en "DeRest").

Bijlagen

Hallo,

Ik dacht dat ik er na het voorbeeld bestand wel uit zou komen.
Maar tot mijn spijt lukt het me toch niet.
Ik heb nu een bestand meegestuurd waar ik het werkend in moet krijgen.
Hierin zit je in de 2e tabel eerste cel in de eerste kolom (A1) mijn poging
En dar onder zie je wat het resultaat zou moeten zijn.Echter heeft die oplossing gaten in de lijst.
Die moeten eruit om late met acces de gegevens te importeren.

Hopelijk nogmaals iemands hulp.

Dank alvast.

Bekijk bijlage Help 2.xlsxBekijk bijlage Help 2.xlsx

Zie bijlage, de aanpak is vergelijkbaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de super snelle reactie,

Echter begrijp ik de formule niet.
Ik snap bijvoorbeeld al niet hoe je verwijst naar een ander tabblad (aangezien ik de naam van dat tabblad niet terug vind in de formule.) Zou je dit AUB kunnen toelichten?

=ALS(RIJ()-1>RIJEN(kolomE)*(KOLOMMEN(Koppen)-1);"";INDEX(kolomE;REST(RIJ()-2+RIJEN(kolomE);RIJEN(kolomE))+1))

Zoals in post #2 reeds vermeld
Een aanpak met formules en dynamische genaamde bereiken
worden er genaamde bereiken aangemaakt en gebruikt (zie de Name Manager).
In de "Refers to" formule van deze genaamde bereiken wordt naar de andere tabbladen verwezen.
Zowel "kolomE" als "Koppen" zijn zulke genaamde bereiken.

Laatst bewerkt:
Wouw, Ik was helemaal onbekend met deze optie! maar dit is tegek! Het werkt nu!!!

1000x dank!

Ah..... ik ondenk net nog 1 ding.... in jou excel stopt die ineens met doortellen in kolom a vanaf cel 852 terwijl kolom b door loopt.
Hoe kan daT?
Is het ook mogelijk om de cellen zonder waarder op het einde (vanaf cel 937 in dit geval) leeg te laten ipv #VERW! of #N/B?

Het bestand in post #5 is aangepast aan je opmerkingen.

Ja dit is hem helemaal! Geweldig blij mee! ,... Ik snap nog niet helemaal het nu werkt.... maart ga ik is even op me gemak uit pluizen! Ik kan in ieder geval verder! Heel erg bedankt voor je snelle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan