• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele tabelmatrix in verticaal-zoeken functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Artemiss

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Is het mogelijk om een variabele tabelmatrix in te stellen in een verticaal zoeken-functie

Ik heb even een bestandje met een voorbeeld-tabelmatrix bijgevoegd.

Wat ik wil is aan de hand van de kolomkoppen (A, B, C, enz...) mijn tabelmatrix instellen en bepalen welke waarde uit de laatste kolom (waardes 0 t/m 6) moet worden gepakt.

Bijvoorbeeld: een record met "C" en een waarde van 386 --> resultaat moet dan zijn 3
een record met "D" en een waarde van 468,4 --> resultaat moet dan zijn 5

Hopelijk is zo duidelijk wat ik bedoel......

Bijlagen

Ja, heel erg bedankt, dit is wat ik bedoel. Alleen volg ik het nog niet goed genoeg om het ook op mijn eigen tabel toe te kunnen passen.

Ik snap niet precies wat het criteriumtypegetal in de vergelijkingsformule inhoud,
En de -1 bijna achteraan, volg ik niet

En wellicht nog een belangrijker punt, de werkelijke zoekwaardes zullen niet precies overeenkomen met de bedragen in de tabel. In de verticaal zoeken functie heb je de mogelijkheid om de zoekwaarde te benaderen, voor de eenvoud had ik dit stukje even weg gelaten. Maar ik ben bang dat met deze toevoeging het hele verschuiviings- en vergelijkingsfeest niet doorgaat, of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook, toch bedankt, want ik weet zeker dat ik dit in de toekomst nog wel vaker kan gebruiken.

Code:
=INDEX(H2:H8;VERGELIJKEN(A12;INDIRECT(ADRES(2;VERGELIJKEN(A11;A1:G1;0))&":"&ADRES(8;VERGELIJKEN(A11;A1:G1;0)))))

Hiermee heb je ook het benaderend zoeken (zoals in vert.zoeken met WAAR).
Opgelet matrixformule (bevestigen met CTRL-Shift+ENTER en niet ENTER)

Bedankt, dit werkt helemaal en snap ik ook van begin tot eind.

Beste Artemiss ;)

In uw vraagstelling zeg je het volgende:

Bijvoorbeeld: een record met "C" en een waarde van 386 --> resultaat moet dan zijn 3
een record met "D" en een waarde van 468,4 --> resultaat moet dan zijn 5

Het eerste klopt, maar als je het tweede uitvoert dan krijg je 6 ipv 5.

Groetjes Danny. :thumb:

Tjee, zeg, ik zou willen dat men zich hier op het werk ook zoveel moeite zou gestroosten om ieder verschilletje te verklaren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan