• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele waarde overnemen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob91

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Hallo,

Ik heb een werkblad waar ik de overuren per werknemer per dag invul en deze worden per week getotaliseerd.
Nu wil ik dat weektotaal over laten nemen op een ander werkblad bij het desbetreffende weeknummer/werknemer.
Ik kan geen rechtstreekse verwijzing maken, omdat het overurenblad iedere maand overschreven wordt.
Wie weet een oplossing?

Probeer eens een VERT.ZOEKEN functie uit (hangt wel wat af van de layout van jouw data, die ik hier niet kan zien aangezien er geen voorbeeldbestandje bijgevoegd werd).

Hallo,

Ik heb een werkblad waar ik de overuren per werknemer per dag invul en deze worden per week getotaliseerd.
Nu wil ik dat weektotaal over laten nemen op een ander werkblad bij het desbetreffende weeknummer/werknemer.
Ik kan geen rechtstreekse verwijzing maken, omdat het overurenblad iedere maand overschreven wordt.
Wie weet een oplossing?

Ik zou een macro gebruiken die de weekgegevens in het maandoverzicht zet.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

variabele waarde wegschrijven in tabel

Bedankt voor de snelle reacties, maar met vert. zoeken kan ik niets en een macro maken is voor mij nog te moeilijk, want ik zou niet weten wat daar voor code in moet.

Het overurensheet heb ik in gestripte versie bijgevoegd

de bedoeling is dus dat de waarde uit cel C15 (is totaal van week42 van Hans) weggeschreven wordt in de tabel op het tabblad totalen bij week 42 en Hans
De volgende maand worden de datums en weeknummers weer overschreven en staat dus in cel C15 het totaal van week 47. Deze moet dus dan weer bij week 47 de tabel komen.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Voor dit soort problemen bestaan zeer goede, én efficiënte, oplossingen binnen Excel.

Alleen moet je dan wel de layout van het blad voor de gegevens, gaan inrichten als "database". Bv. rijen bevatten datums, kolommen bevatten werknemers, en dat is het.

Dus geen rijen voor weektotalen ertussen, dat is analyse en doe je op het andere werkblad.

Je dupliceert dus een aantal gegevens (bv. 7 rijen met weeknummer 42 in), maar zo heeft Excel het het liefst.

Optellen doe je vervolgens met DBSOM functie, of SOMPRODUCT functie, maar liefst van al een draaitabel.

Wigi

Hallo Wigi,

Ik zal eens kijken of ik mijn blad als database op kan zetten.
Maar eerlijk gezegd zie ik nog niet hoe de steeds wisselende waarde waarde van cel 15 als vast gegeven in de juiste cel op het totaalblad gaat komen.

De bedoeling is:

Als J11=42 dan de waarde van C15 in cel C44 van het totalenblad en deze waarde moet daar natuurlijk blijven staan ook als de waarde van J11 wijzigt, zodat ik een totaal overzicht krijg aan het eind van het jaar.

Ik kan het natuurlijk met de hand overnemen, maar er moet toch wel een manier zijn om dit erin te kopieren, toch?

Hallo Wigi,

Ik zal eens kijken of ik mijn blad als database op kan zetten.
Maar eerlijk gezegd zie ik nog niet hoe de steeds wisselende waarde waarde van cel 15 als vast gegeven in de juiste cel op het totaalblad gaat komen.

De bedoeling is:

Als J11=42 dan de waarde van C15 in cel C44 van het totalenblad en deze waarde moet daar natuurlijk blijven staan ook als de waarde van J11 wijzigt, zodat ik een totaal overzicht krijg aan het eind van het jaar.

Ik kan het natuurlijk met de hand overnemen, maar er moet toch wel een manier zijn om dit erin te kopieren, toch?

Even ik erbij,

Het opzetten van een "database" zoals Wigi voorstelt, betekend ook een omgekeerde denkwijze.
Eerst maak je een werkblad die alle informatie bevat die je hebt, keurig geordend in kolommen en rijen (jouw werkblad 'totaal').
pas daarna ga je nadenken wat je wilt zien( jouw werkblad 'magazijn').

Dan ga je goed om met de gegevens die je hebt verzameld.

Wim

Zoals hierboven ook gezegd, eerst zet je alles op om nadien de totalen, gemiddelden, enz. op te halen.

Je kan het zeker ook doen met de huidige layout, bvb. met een VERSCHUIVING functie. Maar dan hang je bvb. al vast aan de rijen die ertussen staan in de "data", het kan wel maar echt proper en "algemeen" is het niet. Voeg je daarna nog lijnen tussen bvb., kan je de functies weer gaan aanpassen.

Wigi

Is het niet mogelijk via een makro ,die aan de hand van het weeknummer, de waarde van de cel C15 kopieert en plakt in in mijn tabel bij het juiste weeknummer op blad totalen. Dan hoef ik niet alles aan te passen!.????

Is het niet mogelijk via een makro ,die aan de hand van het weeknummer, de waarde van de cel C15 kopieert en plakt in in mijn tabel bij het juiste weeknummer op blad totalen. Dan hoef ik niet alles aan te passen!.????

Dat kan. Wat heb je zelf al ondernomen om tot een oplossing te komen?

Bon, ik heb dan zelf maar wat geschreven.

Code:
Sub kopieerweektotalenmaken()

Dim r As Range

For Each r In Range("C15:I51")

If r.Interior.ColorIndex = 36 Then

Worksheets("Totalen").Cells(2 + Worksheets("Magazijn").Cells(r.Row - 4, "J").Value, r.Column).Value = r.Value

End If

Next

End Sub

Stel vast dat:

- dit vol hard-gecodeerde dingen zit (namen van bladen, verwijzigingen naar kolommen en rijen, zelfs kleuren, ...)

- het feit dat het getal 46 voor week 46 niet op zijn plaats staat, al voor problemen zorgt. Dit maakt nl. de namen van de personen op blad 2 leeg (2 + 0 = 2)

- dit niet automatisch gaat. Laat je de macro niet lopen, heb je mogelijk foute gegevens.

Enz.

Ik zal niet zeggen dat deze macro niet te verbeteren valt, zeker wel, maar je gaat dingen doen om te vermijden dat je een deftige databaselayout moet maken. Wat nochtans niet moeilijk is, er moet niets opmaak bij, enkel de waarden in een goede structuur.

Maar goed, jij beslist, ik kan enkel raad geven.

Wigi

Hallo Wigi,

Het is niet zo dat ik alleen maar zit te wachten tot een ander mijn probleemje oplost.
Ondertussen spit ik in mijn Excelboek alle hoofdstukken door om te zien of ik er zelf uitkom, want dat blijft toch de uitdaging. Maar tot op heden nog niet .......

Dus sta ik open voor goed suggesties.

Oke,

Daar ga ik nu maar eerst aan werken.
Voor zover bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan