goedlichtJoost
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 mrt 2012
Hallo allemaal,
Ik loop even te stoeien met verschillende classes. Ik zal zo duidelijk mogelijk omschrijven wat ik gedaan heb en wat ik wens, dan hoop ik dat jullie mij kunnen vertellen wat ik fout doe.
Ik heb een main form en aan de hand van verschillende textboxen en berekeningen kom ik tot een lijst variabelen. Dit afstand maten, om het makkelijk te houden laten we zeggen, lengte breedte hoogte.
Nu heb ik een aparte class aangemaakt, genaamd: Gegevens.cs
In deze class staat enkel:
nu heb ik in mijn main form deze class aangemaakt:
En vervolgens schrijf ik deze waardes hier naar toe:
Nu zou ik deze lijst met gegevens graag in een andere class gebruiken, zeg bijvoorbeeld de gegevens gebruiken in berekeningen. dus aan het einde van mijn form1 ga ik naar de functie Calc,
Dit is een class met de naam Berekeningen waar de functie Calc in staat die gebruik gaat maken van de gegevens in de GegevensClass
De Berekeningen class ziet er dus als volgt uit:
maar wat er nu mis gaat, is dat denk ik doordat ik de nieuwe class weer "aanmaak" ofzo, dat alle variabele leeg zijn. Dus Result is 0*0 = 0...
Wat moet ik veranderen, om in mijn 2e class vol met functies gebruik te kunnen maken van mijn lijst met gegevens in een andere class.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, als je vragen hebt stel ze dan!
Met vriendelijke groeten
Joost braun
Ik loop even te stoeien met verschillende classes. Ik zal zo duidelijk mogelijk omschrijven wat ik gedaan heb en wat ik wens, dan hoop ik dat jullie mij kunnen vertellen wat ik fout doe.
Ik heb een main form en aan de hand van verschillende textboxen en berekeningen kom ik tot een lijst variabelen. Dit afstand maten, om het makkelijk te houden laten we zeggen, lengte breedte hoogte.
Nu heb ik een aparte class aangemaakt, genaamd: Gegevens.cs
In deze class staat enkel:
Code:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace LessenaarHandler
{
public class Gegevens
{
public double Width { get; set; }
public double Height { get; set; }
public double Length { get; set; }
}
}
nu heb ik in mijn main form deze class aangemaakt:
Code:
public Gegevens Gegevens = new Gegevens();
En vervolgens schrijf ik deze waardes hier naar toe:
Code:
Gegevens.Width = variabele1;
Gegevens.Height= variabele2;
Gegevens.Length= variabele3;
Nu zou ik deze lijst met gegevens graag in een andere class gebruiken, zeg bijvoorbeeld de gegevens gebruiken in berekeningen. dus aan het einde van mijn form1 ga ik naar de functie Calc,
Dit is een class met de naam Berekeningen waar de functie Calc in staat die gebruik gaat maken van de gegevens in de GegevensClass
De Berekeningen class ziet er dus als volgt uit:
Code:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace LessenaarHandler
{
public class Berekeningen
{
public Gegevens Gegevens = new Gegevens();
public void Calc()
{
double result = Gegevens.Width * Gegevens.Height;
MessageBox.Show(result.ToString());
}
}
}
maar wat er nu mis gaat, is dat denk ik doordat ik de nieuwe class weer "aanmaak" ofzo, dat alle variabele leeg zijn. Dus Result is 0*0 = 0...
Wat moet ik veranderen, om in mijn 2e class vol met functies gebruik te kunnen maken van mijn lijst met gegevens in een andere class.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, als je vragen hebt stel ze dan!
Met vriendelijke groeten
Joost braun