• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabelen veranderen in optelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
128
Ik zit bezig met een exploitatie van een onderhoudsbegroting. Voor een periode van 10 jaar.
Nu heb ik een onderhoudspost dat om de 6 jaar onderhoud nodig heeft. Nu wil ik in jaar tien ook nog eens de resterende 4 jaar mee nemen. Dus 4/6 van een bedrag meenemen. Opzich is dit geen probleem maar stel dat ik nu om de 7 jaar onderhoud wil doen. Dan blijft er drie jaar over tot jaar tien. Dan moet ik dus 3/7 van een bedrag meenemen in jaar 10. Weet iemand hoe ik dit op een algemene manier in een formule kan zetten?

In de bijlage zit een voorbeeld

alvast bedanktBekijk bijlage Map2.xls
 
Gertjan,

Ik ben bang dat je vraag niet helemaal begrepen wordt, kun je in een cel laten zien wat je als resultaat wilt.
Zoals ik het nu lees, wil je in W7 de waarde 187 zien.....klopt dat?


P.S.
Misschien dat je dus dit bedoeld:
In Z7
Code:
=(K7*(1+F18)^W3)-MAX(N7:W7)
 
Laatst bewerkt:
formule in W7
Code:
=ALS(REST(W$3;$F7)<>0;0;$K7*(1+$F$18)^W$3)+ALS(W$3=10;REST(W$3;$F7)/$F7*$K7*(1+$F$18)^W$3;0)
 
Gertjan,

Het is natuurlijk wel goed dat je de vraag op afgehandeld zet als je probleem is opgelost. Maar ik denk dat ook Cow18 wel benieuwd is welke oplossing goed was voor jou, ik wel tenminste.:confused:
 
Oke, het antwoord van Cow18 was de juiste. moest gewoon het resterende deel van de 6 jaar hebben. dat is met die formule goed opgelost
 
Bedankt Gertjan,

Als je wilt, kun je de formule in N15 t/m W15 nog wijzigen in onderstaande:
Code:
=($A$6*N7)+($A$9*N10)+($A$12*N13)
WAAR = 1 en ONWAAR = 0; Dat hoef je dus niet extra in je formule te zetten.
 
Als je goed ziet dan heb ik in rij 18 al de formule staan. die is eenvoudiger. bij die van jou moet je telkens wanneer een rij erbij komt de formule vergroten

evengoed bedankt
 
Ik denk dat de griep nog niet helemaal uit mijn lijf is:d:d
 
ik denk dat deze formule nog eenvoudiger is dan mijn eerste versie
Code:
=ALS(REST(W$3;$F7)=0;1;ALS(W$3<>10;0;REST(W$3;$F7)/$F7))*$K7*(1+$F$18)^W$3
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan