Variabelen Word 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hankieh

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2010
Sinds een tijdje ben ik een boek aan het schrijven. Het begon als een klein idee maar het begint aardig omvangrijk te worden.

Nu ondervind ik het volgende probleem: af en toe verander ik namen of begrippen en moet ik de tekst zelf nalopen om het handmatig aan te passen.
Met de functie "Zoeken en vervangen" kun je dan wel snel en makkelijk namen veranderen. Maar dit gaat fout wanneer ik een in het verleden blijkbaar een typefout heb gemaakt.

Ik zou graag met variabelen werken. Als ik een nieuw karakter aanmaak, dat ik dan een variabele aanmaak. Benoem ik hem ergens in de tekst dan voeg ik de variabele in.
Mocht ik de naam willen veranderen, dan verander ik simpelweg de variabele.

Maar is dit mogelijk in Microsoft Word 2007? En hoe pak ik dit aan?

Alvast bedankt

Ik heb je bericht een paar keer moeten lezen voordat ik het snapte (denk ik.....)
Op zich lijkt het mij redelijk simpel te doen (als ik je probleem goed heb begrepen)
Stel je voegt een nieuw karakter in en dat karakter heet Snowcatdoggyturtle. Zo'n naam herbergt natuurlijk plenty mogelijkheden om het een volgende keer nét even anders te schrijven, waarschijnlijk zoals je bedoelt (?) door een typefout.
Wat weerhoudt je ervan een stuk papier naast de machine te leggen en dat karakter standaard een afgekorte naam mee te geven, voorafgegaan door een 'vreemd' teken: bijvoorbeeld zo :

#Snow

Op een papiertje schrijf je deze afkorting + de juiste en volledige naam.

Als je dan op enig moment de behoefte voelt om te kijken of het overal hetzelfde is geschreven, dan typ je simpelweg in "Zoek en vervang" #Snow door Snowcatdoggyturtle.

Ik neem aan dat het geheel geen honderden karakters gaat bevatten, maar een tiental tot mogelijk twintig of zo? Met een beetje fantasie kun je wel een aantal bijzondere karakters vinden die je aan je karakternamen vooraf laat gaan alvorens de final spellingcheck te doen?

Laatst bewerkt:
Het gaat naast karakters ook om namen van voorwerpen of locaties.
Bijvoorbeeld planeten. Op dit moment geef ik hier namen aan, maar in de loop der tijd wil ik dat de namen in een vergelijkbare stijl zijn. Ik ga ze dus vroeg of laat allemaal herzien.

Hiervoor zou ik de functie "Zoeken en vervangen" dus inderdaad gemakkelijk kunnen gebruiken.
Echter tijdens het schrijven typ ik rap door en maak ik geregeld een spelfoutje. De functie neemt deze spelfoutjes niet mee. Ik moet dan in de vele pagina's alles gaan nazoeken.

Nou was ik dus benieuwd of het mogelijk is om tijdens het schrijven variabele #Plaatsnaam014 in kan voegen die een eigenlijke waarde heeft van "Amsterdam".

Hopelijk maakt dit het iets duidelijker.

Tuurlijk kan dat, maar de vraag is of je werkwijze er makkelijker op wordt. Wat je zou kunnen doen is:
1. Maak in je document DocVariables aan, voor elk karakter of wat dan ook 1.
2. Op de plaats waar je de variabelen nodig hebt maak je een veldverwijzingen naar die variabele.

Ik zou overigens ook een formulier maken om de DocVariables te onderhouden.

Hmm, ik kom er niet uit. Telkens wordt de foutmelding "Fout! De documentvariabele ontbreekt." weergeven.
Wellicht is het wat te omslachtig wat ik wil. Ik ben nu een ander programma aan het uitproberen. Speciaal ontwikkeld voor het schrijven van boeken.

Toch bedankt!

Wellicht dus niet meer nodig, maar hier een voorbeeldje van hoe het zou kunnen.

Ik ben er toch uitgekomen hoe je met variabelen in Word 2007 werkt. Bedankt voor de hulp!
Voor toekomstige Googlers hieronder mijn bevindingen:

De eerste knop die ik aan heb gemaakt (middels Ontwikkelaars tabblad onder Besturingselementen) maakt een nieuwe DocVariable aan.
Code:
Private Sub NewVarButton_Click()
    ActiveDocument.Variables.Add Name:=TextBox1.Value, Value:=TextBox2.Value
End Sub

De tweede knop geeft een bestaande DocVariable een nieuwe waarde.
Code:
Private Sub UpdateButton_Click()
    If Char01Box = "" Then
        MsgBox "Fout!"
    Else
        ActiveDocument.Variables("Char01").Value = Char01Box.Value
    End If
End Sub

Vervolgens voeg ik via het tabblad 'Invoegen' onder 'Snelonderdelen' een DocVariable Veld in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan