• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variatie op verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

annevanmierlo

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2014
Beste allemaal!

Een vraagje, hopelijk kunnen jullie me helpen want ik kom er niet uit :(

Ik wil met verticaal zoeken een waarde opzoeken uit een veld, lijkt makkelijk. Er is een kolom met nummers en ik wil de datum die achter een bepaald nummer staat opzoeken. Alleen ik loop tegen het probleem op dat er een extra moeilijkheidje bij komt kijken. Als de zoekwaarde (een bepaald nummer) niet in de kolom met nummers (waar in wordt gezocht) voorkomt, wil ik dat er wordt gekeken naar het eerstvolgende nummer in de kolom dat groter is dan mijn zoekwaarde. Dus als het nummer 5 (mijn zoekwaarde) niet in de kolom met nummers voorkomt, maar wel het nummer 3,4,7, 8, 9 bijvoorbeeld, wil ik dat er wordt gekeken naar 7 en de datum achter het nummer 7 wordt opgezocht.

Zie het toegevoegde bestand voor extra duidelijkheid..

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Voor vragen, hoor ik graag!

Bijlagen

Kleine correctie: Volgens mij gaat het niet helemaal goed:
Voor 8640552 pakt hij nu de waarde van 8640551 ipv 8640554
Formule aanpassen naar

Code:
=INDEX($B$2:$B$50;VERGELIJKEN(D5;$A$2:$A$50;-1))

Belangrijk!! Kolom A dient in dat geval gesorteerd te zijn van hoog naar laag

Laatst bewerkt:
een mogelijke oplossig
Jean-Paul,

Je kunt je formule inkorten naar
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D5;A1:B49;2;0);INDEX($B$2:$B$50;VERGELIJKEN(D5;$A$2:$A$50;1)))
voor de versies > 2003.

Dag Arrie23, je hebt gelijk, de formule pakt inderdaad net de foute waarde.

Ik krijg het alleen niet opgelost als ik de '1' in de formule verander in '-1', dan komt er #N/B te staan..

Zoals hierboven vermeld, kolom A sorteren van hoog naar laag, anders doet ie het niet:D.
Het Als(ISFOUT... danwel ALS.FOUT is niet noodzakelijk:
Deze formule volstaat, bij de exacte waarde pakt hij die, anders de eerste grotere waarde
Code:
=INDEX($B$2:$B$50;VERGELIJKEN(D5;$A$2:$A$50;-1))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan