Varibles in url zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBSboy

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2008
Berichten
53
beste mensen
ik heb een vraag dat voortgekomen is uit een andere vraag die ik heb gepost in dit forum maar waar ik geen antwoord op krijg dus mischien als ik er een aparte topic over maak ik wel antwoorden krijg.

ik heb nu gehoord dat je met javascript , varibles door kan geven naar andere pagina; s , nu weet ik hoe ik dat moet doen als ik dat doe via pop-ups, ( dat is simpel gewoon een refrence openen naar het andere scherm ) maar nu wil ik via frames gaan werken dus moet hij een pagina in het zelfde scherm openen . nu heb ik gehoord dat di kan doormiddidel van de varibles in de URL te plaatsten.
nou weet ik niet hoe dit moet,
de bedoeling is dat die varibles opgehaald kunnen worden op die andere pagina , aangeast kunnen worden en weer terug gestopt kunnen worden in de URL zodat ik ze weer op een andere pagina kan ophalen en weer kan aanpassen.

mijn vraag is dus.

-hoe stop ik varibles in de url van m,n pagina
- hoe haal ik ze op een andere pagina weer op.
- hoe kan ik ze aanpassen en weer terug stoppen?

alvast bedankt
 
Dat kan via en zogenaamde query string. Achter de documentnaam begin je met een vraagteken, dan een variabele naam. Dan het is-teken (=) en de waarde van de variabele.

Code:
index.html?naam=waarde

Wanneer je meer variabele nodig heb, gebruik je het en-teken (&) als separator.

Code:
index.html?naam1=waarde&naam2=waarde

De waarde is altijd een String, want dat is het enige wat er in een URL past. Je kan deze data ophalen aan de server zijde, bijvoorbeeld in PHP of ASP.

PHP:
$_GET['naam1']

Of je kan het aan de client zijde doen met javascript.

Wanneer je ze terug wil stoppen (dat hoeft alleen als je naar een nieuwe pagina wil gaan, anders kan je de waardes gewoon in javascript bewaren in een variabele), moet je gewoon een nieuwe querystring aan een url toevoegen en dan redirecten naar die URL.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zolang je met Javascript werkt en niets anders is het overigens net iets makkelijker om het hash gedeelte van de URL te gebruiken. Dus zo de waardes doorgeven:

Code:
index.html#naam1=waarde1#naam2=waarde2

Dan bevat window.location.hash dit:

Code:
naam1=waarde#naam2=waarde

Gebruik je PHP of een andere server-side scripting taal dan moet je wel het query gedeelte gebruiken zoals JP vertelde.

Maar in beide gevallen kun je met behulp van simpele string manipulatie de variablen er weer uit halen.
 
Laatst bewerkt:
Niet opgelost

Jullie zijn erg behlupzaam dankjewel maar ik heb alsnog neit het antwoord op m,n vraag

ik wil dit
in een eerste pagina staan de standaart varibles van bijvoorbeeld een spel
Voorbeeld
money = 100;
wapen = "none";
beurten = 1;

nu wil ik naar een 2de pagina maar die standaart waarden van pagina 1 moeten worden meegestuurd naar pagina 2.
in pagina 2 worden ze doormiddel van een event aangepast
bijvoorbeeld: de speler koopt een wapen:
dan zijn de varible
money = 50;
wapen = "TESTWAPEN";
beurten = 2;
dus die varibles worden aangepast in een function van die pagina.
dan wil ik bijvoorbeeld weer terug naar die eerste pagina waar die standaart varibles stonden:
dan moeten die varibles terug gestuurt worden naar pagina 1 waar ze dan weer worden opgehaald en weer worden aangepast.

zo wil ik een netwerk van pagina's maken waar die varibles in elke pagina word opgehaald ,aangepast en doorgestuurd.
laten we zeggen dat we een LINk-pagina als Frame hebben en dat we de eerste pagina (met de standaart varibles) als frame hebben en ik doormiddel van links van de LINK-pagina een andere pagina aanroep.
die andere pagina komt dan in de plaats van pagina 1
met <BASE TARGET="pagina">
.
hoe krijg ik dit voor elkaar of moet ik nu toch echt weer met PHP gaan werken.
waar ik trouwens ook een probleem mee heb want op mijn SERVER lijkT het alsof PHP en JAVASCRIPT niet samen kunnen werken. iedergeval 1 valt er af als ik ze beiden gebruik en dat is meestal javascript , maja dat is weer een ander probleem

greets rico
 
PHP en Javascript hebben niks met elkaar te maken.

PHP zorgt (in de meeste gevallen) voor de HTML output. Een PHPbestand kun je zien als een programma wat draait op de server wat een HTML pagina in elkaar zet.

Javascript is code in <script> tags van een HTML pagina. Javascript staat dus in de HTML (of een extern bestand wat je toevoegt aan je HTML pagina, maar dan nog is eht onderdeel van de HTML pagina). Dit draait dus NIET op de server.

PHP draait op de server en zet HTML bestanden in elkaar.
Javascript is onderdeel van de HTML pagina en draait bij de bezoeker thuis, niet op de server.

In het voorbeeld wat je geeft wil je iig niet dat de gebruiker zijn wapen zelf aan kan passen lijkt mij, dan kun je géén Javascript gebruiken voor deze informatie. Javascript draait dus bij de bezoeker thuis en kan daardoor makkelijk veranderd worden. Javascript is niet veilig.

Als je een spel of i/d hebt is het beste om met PHP sessies te werken:
http://nl.php.net/manual/en/ref.session.php
 
een andere weg in slaan

ik wil het wel met php proberen maar ik kan toch meer met javascript

kan ik het dan niet op een andere manier doen.

stel voor dat alleen ik het spel op m,n eige computer speel en ik vraag de varibles op vanuit een JS file.
kan ik dan niet dat file'tje via m,n pagina aanroepen en aanpassen zodat ik ze op een andere pagina weer kan aanroepen of kan je met javascript geen file's openen en aanpassen soals met VBScript
 
opgelost

ik ben m,n game al in php aan het schrijven dus vraag opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan