Vast in een opstartloop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robinsnip20

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2020
Berichten
2
Eergisteren begon mijn lenovo T420 laptop met een update, de update kon niet afgemaakt worden (dat gebeurd altijd dat is het probleem niet) , het probleem is dat hij staats blijft opstarten. Eerst zie ik het merk van lenovo gevolgd door het windows teken met de draaiende bolletjes en daarna staat er installatie herstellen en vorige versie van windows herstellen dit gaat steeds maar door in een loop en ik weet niet wat ik moet doen.
 
Welkom op het Helpmij.nl forum, "Installatie herstellen" lijkt mij de betere optie want "Vorige versie van Windows herstellen" is teruggaan naar een eerdere versie van Windows die kennelijk ook nog op de laptop staat.

Probeer eerst met op F8 te trommelen de veilige modus op te roepen en als dat Windows opstart dan vandaar bij Programma's en onderdelen en met Windows onderdelen weergeven de laatste update ongedaan te maken.

Bij Update en Geschiedenis van Update weergeven kan je zien of er belangrijke updates staan te wachten, soms ontstaan er problemen met updates wanneer je de laptop altijd op slaapstand uitzet en niet helemaal uit. Zo ook met Fast boot ingeschakeld bij Energiebeheer want dat is ook een slaapstand. Beter is het misschien om automatisch updaten van drivers en programma's van derden in Windows Update uit te schakelen.

Draai bij problemen met opstarten anders de installatieschijf van Windows tot het punt van installeren. Misschien dat Windows zelf de problemen met opstarten dan automatisch repareert.

Je kan Windows ook steeds (minimaal drie keer) zelf verkeerd afsluiten door na het starten en het BIOS logo scherm direct de aan/uit knop ingedrukt te houden. Daarna laat Windows de geavanceerde opstart opties zien. WinRE (Windows Recovery Environment). Gebruik de opdracht prompt daarin om de volgende opdracht te geven en denk aan steeds de spaties bij de slash en backslash:

dism.exe /image:C:\ /cleanup-image /revertpendingactions

Schrijf even welke Windows versie je hebt en of het bovenstaande jou helpt.
 
Bedankt voor je reactie alfred, jouw advies heeft helaas niet geholpen maar heeft mij wel hoop gegeven. F8 is voor mij geen optie het enige wat ik kan doen op mijn laptop is via het startup interrupt menu en daar zijn de opties: esc = resume normal startup(werkt niet), f1 = bios setup utility(geprobeerd niet veel wijzer geworden) , f12 = choose a temporary startup device en <cntrl-p> management engine setup (maar daar heb ik het wachtwoord niet voor). Ik heb inderdaad mijn laptop vaak op slaapstand daar kunnen problemen van gekomen zijn. De installatieschijf van windows zou ik nog kunnen proberen maar ik zou niet weten hoe dat moet. En het minimaal 3 keer verkeerd afsluiten heeft ook niet geholpen.
 
Windows 10 kan je downloaden bij Microsoft hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Met het hulpprogramma kan het op een opstartbare USB sick gezet worden, want het is te groot voor een DVD. Dan geef je dus F12 om eenmalig op te starten van een andere bron. Wacht tot de installatieopties komen van welke partitie en mogelijk heeft Windows dan al automatisch de herkende opstartproblemen gerepareerd. Anders kies je voor Deze computer repareren en kan je op op een opdrachtregel komen, waar je de bovenstaande opdracht kan geven, of deze twee reparatieopdrachten;

1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

Alsook schijfcontrole met chkdsk c: /scan Hierbij opgemerkt dat het bestandssysteem kan worden gecontroleerd maar slechte sporen en sectoren even niet omdat dit lang kan duren en de partitie daarmee onleesbaar kan worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan