Vast IP i.p.v. toegewezen door DHCP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ytos

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Berichten
318
Sorry, lang verhaal...

Ik heb:
* WLAN met Conceptronic C54AP Access Point
* PC met Conceptronic C54i Wireless PCI-card (WinXP Pro UK)
* Laptop (WinXP Prof UK, Centrino-technologie (dus WLAN))
* Internetverbinding via XS4ALL met SpeedTouch 510 modem. Deze is fysiek verbonden met het Access Point, waardoor ik een "draadloos" modem heb.

Startsituatie:
Het signaal van de PC valt af en toe weg. Lastig bij Internet. Het signaal wordt niet beter dan "low" tot "very low", waar ik de PC ook zet in m'n (thuis-)kantoor.

De laptop heeft door het hele huis een constant "strong" tot "very strong" signal. Ook in de buurt van de PC (dus in het kantoor).

Ondernomen acties:
De Wireless PCI-card heeft een mogelijkheid tot upgraden van 54MBPS tot 108MBPS. Dit door middel van de laatste drivers. Omdat ik bovenstaande probleem had, heb ik geprobeerd de driver te upgraden. Zoals beschreven heb ik eerst de oude driver gedeïnstalleerd.

Vanaf het upgraden moment heb ik problemen met de verbinding. Ik heb geprobeerd met System Restore terug te gaan naar de periode voor het upgraden, maar ik houd dezelfde problemen.

Problemen concreet:
Het Access Point fungeert ook als DHCP. De PC staat zo ingesteld, dat 'ie een IP-adres toegewezen moet krijgen. Dit moet in de range 10.0.0.xxx liggen. Het IP-adres wordt echter een nummer in de range van 169.254.133.xxx. (Automatic Private Address). Dit is met de repairfunctie niet op te lossen. (Melding: The following steps of the repair operation failed: Renewing the IP address.)

Dit is ook in de DOS-box met de functie IPCONFIG /RELEASE ALL niet op te lossen.

Na een reset van de router, krijgt de PC toch weer het Automatic Private Address.

Als ik de PC zelf een IP-adres in de range 150.0.0.xxx toewijs, incl. het goede Subnetmask en Default Gateway, dan werkt het ook niet. De PC kan niet pingen naar de laptop. Ook niet vice versa. De PC kan ook niet pingen naar de Router (10.0.0.1). Daar zit dus al ergens een probleem volgens mij.

Extra info:
Zodra de PC wordt aangezet, ziet 'ie het netwerk wel. De PC verbindt ook automatisch met het juiste netwerk (er is er maar 1 in de buurt).

Er zijn in de afgelopen periode geen extra dingen geïnstalleerd of geupdate.

Vraag:
Hoe kan ik het pingen oplossen en/of
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de DHCP een juist adres toewijst aan de PC?

Alvast mijn hartelijke dank voor de geboden oplossingen.
 
Welk ip adres krijgt de laptop toegewezen door de dhcp server van het accespoint?
Als deze namelijk in de range van 10.0.0.XXX ligt dan weet ik zeker dat de driver voor de pci card niet lekker is, waarschijnlijk zal deze dan wel een ip aangewezen mogen krijgen maar alleen in de range van 196.XXX en dat wil je niet bij de alcatel speedtouch.
Je kunt mischien wel proberen in het accespoint mits mogelijk een vast ip toetewijzen met het ip nummer 196.xxx voor de pc.
 
Ik heb de PCI-card er even uitgehaald. Heb 'm nu in een ander slot gedaan. Ga 'm zo installeren met de originele CD-Rom, waarmee ik 'm in eerste instantie ook geïnstalleerd. Met de driver daarop werkte het wel.

Ik houd je op de hoogte; alvast bedankt voor de hulp/info.

[Edit]
Het werkt nog steeds niet. Ik krijg weer een IP in de range 169.245.133.xxx :(
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het er toch aan ligt dat m'n PC via het Access Point de Router niet ziet. Daardoor krijgt 'ie geen IP toegewezen maar neemt 'ie een vast IP aan dat ik daarna dus niet meer wegkrijg. Zelfs niet als ik zelf een IP opgeef. Na opstarten zit ik weer in de oude situatie.
 
Ja maar het gekke is dan dat de laptop het wel goed doet dus....

Kun je via de laptop wel in de router komen en zien welke ip adressen er daar worden weggegeven?

grtjs jjw
 
Ik kan via de laptop wel in de router komen. Ik kan niet zien welke IP-adressen er gegeven worden (kan niet vinden waar het staat).

Het viel me op dat de PC wel pakketjes verstuurd, maar niet ontvangt. Ik heb inmiddels de PCI-card in een ander slot gehad. Nu de PCI-card van een andere pc even gebruikt (wel van hetzelfde type). Heb daar nog geen resultaat van.

Ik denk dat het komt omdat de PCI-card geen pakketjes ontvangt. Daardoor ontvangt 'ie dus ook geen IP-adres van de DHCP-server. Vervolgens krijgt 'ie een Automatic Private Address waar ik geen kant mee op kan.

* Firewall staat uit op de PC.
* MAC-adressen toewijzing heb ik even uit gezet.
* WEP staat nog wel aan.
 
Nou zien welk ip adres er toegewezen is niet zo moeilijk, je gaat naar sectie advanced en daarna naar tabel dns, hier zie je de ip adressen samen met de namen van de pc's die er aan vast geknoopt zitten.

Wat je zegt is een mogelijkheid maar ik vindt het ver gezocht.

Zeker omdat het in de eerste situatie wel werkte.
Ik ben zelf ook al een tijd aan het stoeien met het herinstaleren van een pci adapter die er al eens in zat.

Zoals ik weet moet je eerst de software deinstaleren, dan pc uitzetten, dan kaart verwijderen, dan pc weer aanzetten, dan checken of er daadwerkelijk niets in staat, dan de pc weer uit en de kaart in een ander pci slot stoppen, dan zou hij de kaart als nieuw moeten zien onder WinXP dan.
Als dat zo is, de oude drivers gebruiken om te instaleren.
 
Werkvolgorde ga ik uitproberen. Hoe kan ik zien dat er echt niets meer van de betreffende kaart in staat? Is de device manager genoeg, of moet ik ook nog ergens anders kijken?

Ik schoon tussendoor trouwens register en andere dingen met Easy Cleaner (laatste versie).
 
Je hoeft eigenlijk alleen maar de software voor de kaart te verwijderen.
Dus in apparaatbeheer de kaart te verwijderen en dan de rest doen.
Dat zou voldoende moeten zijn.
 
Alle bovenstaande gedaanl. Heb uiteindelijk de PC net maar opnieuw geïnstalleerd. Moest toch eigenlijk wel gebeuren. Maar helaas, nog steeds niets. Ben ten einde raad; denk dat ik maar weer een draadje trek. Moet dan wel langs de Coax... in de hoop dat dat niet teveel stoort. Coax wordt overigens alleen gebruikt voor de tv-kaart in de PC. Dat scheelt misschien weer wat.

Ohwja, ben ook nog even aan het kijken bij FAQ van Conceptronic. Mag toch niet gebeuren dit
 
Nee hoor het signaal wordt niet gestoord in dat geval, bij loopt het ook keurig langs mekaar heen, weer een geval van slecht spul of gewoon niet willen werken, ik hoor het helaas nog teveel qua wireless systemen.
 
Opgelost. Draadje getrokken. Stekkertjes erop (eerst nog een keer fout hè, zo gaat het als het toch al niet lekker gaat :)). Maar nu werkt het met een fysieke verbinding.

Heb nog wel even contact gehad met de helpdesk van Conceptronic. "Eeehhhm, sorry mijnheer... stuur even een mailtje naar de tweedelijns helpdesk. Dit gaat ook mijn pet te boven." Dat had ik vroeger bij Chello ook, dat ik de eerstelijns moest uitleggen wat ik had gedaan en hoe het werkt. En natuurlijk nog geen antwoord... :(

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp.

Ohwja, te koop: twee Conceptronic C54i Wireless PCI-cards voor een spotprijsje... ;)
 
Ach ja zo is het probleem ook opgelost, alles werkt weer naar behoren.
Waar draad allemaal niet goed voor is.

Ohja eeeh wat betreft die aanbieding, nee bedankt hi.
 
Geplaatst door Ytos
Ik heb de PCI-card er even uitgehaald. Heb 'm nu in een ander slot gedaan. Ga 'm zo installeren met de originele CD-Rom, waarmee ik 'm in eerste instantie ook geïnstalleerd. Met de driver daarop werkte het wel.

Ik houd je op de hoogte; alvast bedankt voor de hulp/info.

[Edit]
Het werkt nog steeds niet. Ik krijg weer een IP in de range 169.245.133.xxx :(

ff een paar opmerkingen...

een 169.... ip adres "krijg" je niet, deze wordt toegewezen door de pc zelf zodra hij ingesteld is op automatisch een ip verkrijgen en hij deze niet kan krijgen.

Je zegt ook dat je netwerkkaartje wel verzend... dit is "niet" juist.

Elke pc met een netwerkkaart verzend pakketjes, dit zijn zogenaamde broadcast berichten, 1 van deze berichten is onder andere het aanvragen van een ip adres aan een dhcp server (router).
In jou geval, omdat je dus geen ip adres hebt, probeert je kaart wel te verzenden, maar waarschijnlijk wordt er niets verzonden...

Lijkt mij een duidelijk geval van een kapotte netwerkkaart, vooral als hij in je hardware lijst wel goed vermeld wordt.

Wat je ook nog kunt proberen is je tv kaart tijdelijk even uit je pc halen, deze kaartjes zijn nogal een pain in the ass, als het gaat om samenwerking met andere kaartjes op je PCI bus.
 
Bedankt voor de uitgebreide info. Ik wist dat er wel wat was met dat 169-IPnummer, maar ik wist niet precies wat.

De netwerkkaart zou kapot kunnen zijn, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik had het probleem namelijk met twee gelijke netwerkkaarten. Toen het met de eerste fout ging, heb ik een reserve (die ik had liggen voor m'n tweede pc) geïnstalleerd die het dus ook niet deed.

Dat het aan m'n tv-kaart zou kunnen liggen is nieuw voor me. Had ik het maar geweten, dan had ik dat nog even kunnen testen. Maar omdat het nu weer allemaal werkt laat ik het maar zo: fysiek verbonden dus.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb er zeker weer wat van geleerd. :thumb:

[Edit]Na het herinstalleren van m'n laptop (nieuw schooljaar dus nieuwe installatie) kreeg deze ook geen goed IP-adres meer. Toch nog eens verder gaan kijken. Na een grove fout Access Point gereset. Voila: alles doet het weer. Het lag dus toch ergens aan een instelling van de Access Point...
 
Laatst bewerkt:
Zelfde probleem

Ik heb precies hetzelfde probleem. Vorige week de Conceptronic Access Point en Router gekocht. Sindsdien elke avond besteed om te proberen het werkend te krijgen. De conceptronic utility ziet het WLAN, 100% ontvangst, maar geen IP-adres via DHCP. Heb a-l-l-e-s geprobeerd tot aan het herinstalleren van mijn laptop.

Dan te denken dat het v an Tulip, oftewel 'hollands glorie' is. Volgende keer maar een Slechtotech uit korea.

Mijn tip: Koop nooit Conceptronic, Conceptronic Sucks!!!

PS: Let ook vooral op de kwaliteit van de "support"...

--------------------------------------------------------------------

Ls,

Waarschijnlijk ligt het probleem in de C54APT qua instelling.
Wij raden het gebruik van DHCP Cliënt af op de C54APT.

Standaard geeft de C54APT alle data door zonder iets te veranderen aan de instellingen.
U kunt het beste kunt u de C54APT terugzetten naar fabrieksstandaarden.

Indien de C54APT aan staat: Hou het resetknopje op de achterzijde van de C54APT in, totdat de ledjes uit gaan.
Laat de resetknop weer los.

Scan nogmaals naar de C54APT met de wireless cliënt. (of schakel de netwerk verbinding in en uit).

Wanneer verbonden zou u via de router een DHCP IP adres moeten krijgen.

Om de C54APT te configureren dient u een PC fixed in te stellen met een IP adres uit de 10.0.0.x range.
Wij raden aan om dit via een vaste aansluiting te doen.

Met vr. groet / with regards,
Conceptronic Support
--
To contact us by phone, please visit our website for the support numbers.



-----Original Message-----
Sent: Tuesday, September 07, 2004 1:03 PM
To: support@conceptronic.net
Subject: Wiress Netwerk probleempje


Hoi,

Ik heb afgelopen weekend een Conceptronic C54APT Access Point en C54RC wireless PC card aangeschaft.

Het is mij inmiddels nog niet gelukt het wireless werkend te krijgen. Als jullie me zouden kunnen helpen, top!

- Alle drivers zijn volgens de handleidingen geinstalleerd.
- Adapter van de wireless PC card wordt herkend (LAN2) met eigen MAC adres.
- De access point is verbonden met een Linksys BEFSR41 Cable/DSL Router met 4-Port Switch;
- Ik heb het Access Point ingesteld om automatisch een IP adres te krijgen bij de router. Dit lukt prima: 192.168.1.103, gateway = routeradres.
- SSID's van card en AP zijn hetzelfde, de utility geeft aan dat de PC card het wireless netwerk herkent, ontvangst rond de 100%.
- Wat niet lukt is om een IP adres te krijgen voor de PC card, deze krijgt een autoconfiguration IP adres van 169.xxx .
- Heb van alles geprobeerd, maar mijn PC card adapter krijgt IP-adres toegewezen van de DHCP server.

Hebben jullie voor mij een oplossing?

Met vriendelijke groet.

PS. Router informatie is verder te vinden op: http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=561
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan