vast IPadressen instellen met mac via de Thomson TG787v

Status
Niet open voor verdere reacties.

bhofkens

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Het komt namelijk voor dat er een of twee mensen langs komen die hebben een laptop maar geen vast IPadres en die kan ik niet vast zetten omdat ze op meerdere netwerken komen en dat kan weer nadelig zijn ergens anders.

Ik wilde daarom intern op de Thomson TG787v de mac adressen van de PC's opzoeken en de IP adressen vast zetten.

Hoe kan ik dat doen als er via de Local Network geen PC's/mac adressen te voorschijn komen. Kan ik de router ook via SSH bereiken en is dit makelijk om dat aan te passen daar?

Onder Toolbox moet je ergens ip-adressen kunnen koppelen met mac-adressen. Helaas is de handleiding niet duidelijk waar dat moet.
[Héél misschien staat het onder Home Network, maar ik ben er vrij zeker van dat het onder Toolbox te vinden is.]

Tijs.

Het mac adres van een PC kunt u zien in de PC zelf. Bij een Windows PC doet u dat door naar de Opdracht-prompt te gaan (start-alle programma's-BureauAccessoires en daar staat ie) en dan in het nieuwe Opdrachtprompt scherm de opdracht ipconfig /all in te tikken. Dat geeft een volledig overzicht van alle netwerkzaken. Bij de LAN en WLAN regels ziet u een regel Fysiek adres. Dat is het mac adres

Hoe dat bij een Mac gaat zult u aan een mac-cer moeten vragen.

@srpchulp: Indien via DHCP vanaf een ST787 (en andere types ST ook) een ip-adres is toegewezen aan een computer/laptop/iPad/etc., dan kun je die gewoon terugvinden in de webinterface van de Speedtouch.
Daarin kun je (ergens) door op die verbinding te klikken (waarschijnlijk ergens in de submenu's van "Home Network" in de webinterface) en dan op Configure (werkelijke manier van werken kan wat anders zijn) een vinkje zetten dat het toegekende ip-adres altijd aan die verbonden computer/laptop/iPad/etc. wordt toegekend. Dus op die manier wordt een DHCP reservering gemaakt (dus koppeling MAC adres met (vast) ip-adres).
Het is dus niet nodig om het MAC adres uit te zoeken, zolang de computer/laptop/iPad/etc. maar via DHCP verbindt, zodat hij in de webinterface van de ST787 te vinden is.

Tijs.

dnties, u heeft helemaal gelijk.
Ik was even in de war met het geven van toegang tot een router op basis van mac filtering.

Het is dus niet nodig om het MAC adres uit te zoeken, zolang de computer/laptop/iPad/etc. maar via DHCP verbindt, zodat hij in de webinterface van de ST787 te vinden is.

Dat is nu het probleem die kan hij niet zien of hij geeft de IP 0.0.0.0 aan en ik kan ze niet aanpassen en inderdaad ik ben in Home Netwerk geweest maar geen succes.

Laatst bewerkt:
En waarom precies zou je die willen vastzetten?
Volgens hetgeen ik op andere fora gelezen heb over die Thompson, heeft de provider dat toestel serieus toegeschroefd zodanig dat je maar weinig aan de instellingen kan aanpassen.

KPN doet ook niet echt aan hulp betreft de Service. Ze zeggen wij geven geen service op de Thompson. Ik zet op opgelost al is er geen oplossing.

Er is wel een manier om aan de router te vertellen welk mac-adres aan een bepaalde Ip-nummer fixed moet worden. dat gaat via Telnet.
Onder Vista en Win 7 wordt Telnet niet meer standaard geinstalleerd. Hier staat hoe Telnet aangezet moet worden: http://www.fettesps.com/windows-7-enable-telnet/

Met de juiste Telnet-commandos kan nu een mac-adres aan een I-nummer gekoppeld worden.
Hier staat voor een Draytek-router hoe dat moet: http://www.draytek.co.uk/support/kb_vigor_dhcpfix.html
grote kans dat dat voor elke router werkt.
Succes.

En verder ben ik ervan overtuigd dat een vaste toekenning van een ip-adres (= DHCP reservering o.b.v. het MAC adres van de draadloos verbindende netwerkkaart) wel degelijk te realiseren is, maar ik heb hier niet zo'n router liggen.

Misschien eens incidenteel op de Helpmij chat komen en kijken of iemand je vraag/probleem begrijpt en je misschien zou kunnen helpen. Die kan dan interactief via Teamviewer met je mee kijken om te zien of de juiste optie te vinden is in de webinterface van de Speedtouch.

Tijs.

Ik heb het waarschijnlijk gevonden ga het met telnet uitproberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan