Vast WAN IP instellen op Sitecom 300N

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aaxklonp

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2007
* Heb je een adsl of kabel aansluiting
Glasvezel

* Welk merk en type router of modem gebruik je.
Wireless Gigabit Router 300N WL-351 v1 200

Beste Forumleden,

Ik ben heel tevreden over de router van Sitecom.
MAAR ivm een steeds wijzigend IP adres wil ik een vast IP. Dat kan, alleen dat moet ik op de router instellen.

In de instellingen van de router kan ik onder het kopje 'Status -> Internet Status' het volgende zien:
"Attain IP Protocol : Dynamic IP Address"

Dat wil ik héél graag aanpassen naar Static IP Address. Het adres heb ik al en tot ik het heb aangepast heb ik geen internet :confused:

Kunnen jullie helpen? Ik heb alles wel 3x afgezocht en firmware geüpdate, maar ik kan niet vinden waar ik het kan aanpassen...

Alvast heel erg bedankt!!!

Met vriendelijke groet,

Aaxklonp

Een wisselend ip adres? Je bedoeld dat je van je provider elke keer een ander ip adres krijgt? Dit lijkt me niet logisch, dit gebeurd alleen als je het modem een reset geeft of spanningsloos maakt of als de provider met werkzaamheden bezig is en zei op afstand een modem reset doen. Maar dan nog, het ip adres wat je van je provider krijgt word door het modem gelinkt aan je router deze krijgt op de wan kant een ip adres. Daarom staat de router ook ingesteld op dynamic ip adres, of te wel, hij ontvangt zelf een ip adres van de provider.
Het lijkt mij vrij sterk dat jij van je provider een vast ip adres hebt gekregen, dat komt nagenoeg niet voor.

Dus leg eens uit, wat bedoel je precies. Wil je een vast ip adres op de computer op de LAN kant of op de wLAN kant of je wil je werkelijk een vast ip adres in je router opgeven wat je van je provider hebt gehad? Dit zijn 2 behoorlijke verschillen.

Hoi !

Bij XS4ALL krijg je wel degelijk 'n vast IP-adres !

Maar daar gaat het hier niet om, @TS wil van de Sitecom 'n vast IP-adres op 'n specifieke PC ontvangen !

Greetz,

Harry.

Hoi,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!:thumb:

Het gaat om een vast IP van XMSnet (ISP). Zij geven daarvoor de mogelijkheid. Vanaf de Sitecom worden de IP adressen wel gewoon via DHCP uitgedeeld.

Door werkzaamheden bij XMSnet is het IP adres de afgelopen maand al twee keer veranderd en ik had ook één keer stroomuitval. Dan moet ik steeds mijn domeinnamen naar een ander IP adres sturen en dat is erg lastig en vervelend voor mensen die ze gebruiken.
Ik weet het, je kunt werken met Dynamic DNS maar liever een vast IP adres.

Ik heb XMSnet gebeld en zij zeiden dat het met een nieuwe/moderne router zoals deze Sitecom wel gewoon moet kunnen, maar ze kunnen me niet gedetailleerd helpen hoe, wat ik natuurlijk wel snap. Enig idee?

Ok dat wist ik niet, dus de XS4ALL klanten moeten zelf hun ip adres invoeren? Op het modem wat ze krijgen van XS4all? Ik zeg niet dat het niet mogelijk is maar het lijkt mij vrij sterk. De meeste modems bij aanmelding krijgen een ip adres van de provider, deze word dus niet van te voren aangemaakt voor de klant, de meeste providers geven een ip adres uit een dhcp pool per gebied. Dat dit adres het zelfde blijft zolang je het modem niet reset is normaal. Dat zeg ik, het wijzigt meestal pas als je het modem reset, soms ook niet, als de switch in de verdeel kast zo slim is om het mac adres te onthouden van het modem dan krijg je na een reset weer het zelfde ip adres.

Maar zo als ik het lees wil de topic starter de router op de WAN kant dus de internet kant een vast ip adres geven. Er word ook geschreven dat het ip adres al bekend is voor hem alleen kan hij de optie niet vinden static ip adres. Deze optie moet er volgens mij toch wel op zitten, bijna alle routers hebben die mogelijkheid.

Ik lees ook dat je een glasvezel aansluiting hebt? Heb je wel een modem gekregen van de provider of alleen maar een converter van glas naar utp?
In het geval van glasvezel kan het kloppen dat je een vast ip adres hebt gekregen.
Kun je ook in de handleiding nergens vinden hoe je de WAN kant op static ip adres kan krijgen. Als het goed is heeft de router ook een quick start tabblad, via deze weg kun je aangeven wat voor aansluiting je hebt van je provider en moet je ook kunnen kiezen voor static ip adres. Dan kun je het adres invullen wat je van je provider hebt gehad.

grtjs jjw

Heb je wel een modem gekregen van de provider of alleen maar een converter van glas naar utp?
Het modem heb ik gewoon zelf gekocht, er zit alleen een converter.

In het geval van glasvezel kan het kloppen dat je een vast ip adres hebt gekregen.
Kun je ook in de handleiding nergens vinden hoe je de WAN kant op static ip adres kan krijgen.
De handleiding heb ik volledig doorgelezen, maar ze gaan hierin alleen in op het statische IP van de DHCP van de router zelf.

Als het goed is heeft de router ook een quick start tabblad, via deze weg kun je aangeven wat voor aansluiting je hebt van je provider en moet je ook kunnen kiezen voor static ip adres. Dan kun je het adres invullen wat je van je provider hebt gehad.
Eén van de opties is een wizard doorlopen voor de 'basics'. Dat heb ik nog niet eerder gedaan en ik vind het een heel goed idee om te kijken wat ik daarin in kan vullen. Uiteraard maak ik eerst een backupje.

EDIT:
Ik heb van de Wizard een screenshot gemaakt:
static_wl-351.png

Dit probleem is opgelost. Het enige wat ik nog niet had gedaan moest ik doen: de wizard doorlopen. Ik wil jjw héél erg bedanken!!!!

EDIT2:
Screenshot is ff offline omdat m'n IP is gewijzigd en dat nog niet is doorgevoerd in de DNS. Met een paar uur is dat goed (morgen).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan