Vaste Computer gaat niet meer aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

marieke1804

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Hallo iedereen,
Mijn probeel met de computer is heel kort te beschrijven, hij gaat niet meer aan.
Ik zal nog even wat meer toelichting geven.
Eergisteren had ik mijn PC zoals altijd gewoon uitgeschakeld. Niks geen problemen ook gehad met de PC hij draaide gewoon zoals normaal, niks vastgelopen, gewoon goed.
Gisterochtend wordt ik wakker en hoor ik dat mijn comouter 'aan staat'. Het aanknopje was ook geel/groen van kleur dus dacht van hè wat is dit? Dus ik doe mijn comouterscherm aan en hij zegt dat hij geen signaal krijgt. Wat ik denk is dat de ventilator ofzo alleen maar draaide, want zo hoorde het ook uiteindelijk.
Maargoed, dus ik knopje even ingedrukt zoals ik hem altijd aanzet en hij start gewoon op, zonder problemen, helemaal niks. Door de dag heen doet hij het ook gewoon uitstekend zoals normaal.
'S avonds schakel ik hem weer uit en doet hij het weer dat er iets blijft draaien in de computer terwijl hij geen beeld geeft en niet echt aan gaat zeg maar. Dus ik zoek de stroomkabel even op van de computer en haal deze even uit de stekkerdoos zodat dat ding tenminste ophoudt met draaien en ik rustig kan gaan slapen.
Enfin, ik wordt vanmorge wakker, wil achter de pc gaan zitten, stop stroomkabel in de stekkerdoos, aan knopje van de pc indrukken.... maar hij deed niks. Gelijk even gecheckt of de stekkerdoos wel stroom heeft, maar dat heeft hij ook.
Dus nu doet die hele PC gewoon niks, krijg hem niet eens aan. Weet iemand waar het aan kan liggen of wat het kan zijn?
Het is misschien een lange uitleg geworden, maar zo veel mogelijk in detail wat er is gebeurd en wanneer ik wat ging merken.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

Groetjes van mij.

als je de aanknop in druk geeft hij dan een diagnostische code???(aanknop knippert in een bepaald ritme met een bepaalde kleur) dit doet de computer namelijk als hij echt niet meer aangaat...en aan de hand daarvan kan je dan tog uitvinden wat er mis mee is

Ik kan je vertellen dat hij dus gewoon helemaal niks doen, de aanknop blijft gewoon nog onverlicht (zoals als hij uit staat dus).

is het misschien de voeding die kapot is heb ik al 2 keer gehad met het zelfde soort merk voeding

Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden: power supply en moederbord. In principe is dit wel te testen, maar dat is afhankelijk hoe vertrouwd je jezelf voelt met het open schroeven van je computer. En als tweede stap hoe comfortabel je je voelt met stroom.

Moederbord lijkt me stug aangezien er nog niet zo'n lang een nieuwe in zit? (misschien maandje of 4). Deze computer is 2-3 jaar oud maar is paar maanden geleden weggeweest voor flinke onderhoud en behoorlijk wat dingen zijn vervangen waar onder dus moederbord.

Tja, nieuw is geen garantie :) maar afgezien van een defect "aan"-knopje zijn er maar twee onderdelen die een effect zoals je beschrijft kunnen geven. Na meer dan 20 jaar met computers te hebben gerommeld ben ik een stuk voorzichtiger geworden met dingen bij voorbaat uit te sluiten

En hoe zou ik daar eventueel achter kunnen komen of kunnen repareren? Of moet je daar zoveel verstand van hebben dat ik hem morgen beter weg kan brengen?

Of misschien is het aanknopje "verrot".
even de kast openmaken kijken waar het draadje van de powerknop naar toe gaat en hetzelfde van de reset knop.
De twee draadjes even lostrekken en op elkaars plaats er weer instoppen.
(de reset knop is nu dus de power knop en omgekeerd).
Als je dan op de reset knop drukt en hij gaat aan.... dan weet je genoeg lijkt me ;).
Anders zou het inderdaad ook de voeding of het moederboard kunnen zijn.

succes

Wegbrengen is waarschijnlijk de beste optie. Als je zelf handig bent met computers kun je de kast openmaken, alle stekkers verwijderen, en dan met een paperclip de aanknop direct op de voeding simuleren. Je kunt dan direct de voeding uitsluiten. Dit is echter wel wat werk en als je niet zo vertrouwd bent met de binnenkant van een PC is het misschien beter het over te laten aan anderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan