Vaste Ip-Adress

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zafar

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2008
Beste Leden

Is het mogelijk om een pc op mijn netwerk een vaste IP-Adress te geven? Ik heb namelijk remote Desktop connection erop staan. Echter verandert mijn IP-Adress van mijn pc van tijd tot tijd. Ik zou graag weten hoe ik dit kan oplossen.

Ik heb een Router WNR3500 Netgear.

Het gaat allemaal om pc's die op windows 7 draaien.

Vriendelijk bedankt!

Je kunt een ip-adres DHCP reservering maken in je router, dus zo krijgt die pc telkens hetzelfde ip-adres toegewezen vanuit de router. Hierbij heb je het MAC-adres van de bedrade/draadloze netwerkkaart nodig van die ene pc. Dat MAC-adres kun je (bijv.) uit de DHCP lease tabel halen in je router als die ene pc aanstaat en verbonden is met je router: "If the computer is already present on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices screen[...]."

Zie hoofdstuk 4 van deze handleiding (wellicht heb je zelf een NL-versie waar het ook in staat). Lees vanaf de eerste pagina van dat hoofdstuk, maar de relevante informatie staat vanaf pagina 4-4 over Using Address Reservation.

Succes,

Tijs.

Je kunt een ip-adres DHCP reservering maken in je router, dus zo krijgt die pc telkens hetzelfde ip-adres toegewezen vanuit de router. Hierbij heb je het MAC-adres van de bedrade/draadloze netwerkkaart nodig van die ene pc. Dat MAC-adres kun je (bijv.) uit de DHCP lease tabel halen in je router als die ene pc aanstaat en verbonden is met je router: "If the computer is already present on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices screen[...]."

Zie hoofdstuk 4 van deze handleiding (wellicht heb je zelf een NL-versie waar het ook in staat). Lees vanaf de eerste pagina van dat hoofdstuk, maar de relevante informatie staat vanaf pagina 4-4 over Using Address Reservation.

Succes,

Tijs.

Hallo Tijs bedankt voor je info,

Ik heb het uitgevoerd en volgensmij is het gewoon gelukt. Heb nu een reservation voor mijn desktop pc die ik altijd wil accessen via remote desktop connection. De router heeft na mijn update het juist IP-Adress vastgepakt, nu ben ik benieuwd of het ook vast gaat houden. Persoonlijk zou ik niet zien waarom het dat niet zou doen, maar je weet het uiteindelijk nooit.

Bedankt voor je nuttige info, echt top !!! Mijn connectie werkt in ieder geval nu weer!!!

MVG

Zolang je de reservering niet weghaalt uit die reserveringstabel blijft die pc steeds hetzelfde ip-adres krijgen van jouw router. Natuurlijk gaat de reservering ook niet op als je een andere netwerkkaart gaat gebruiken, want die heeft een ander MAC-adres dan je nu in die reserveringstabel hebt staan.

Fijn dat je er wat aan hebt gehad! :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan