vaste locatie op pagina definiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
L.S.

Ik zoek in Word (2007) een manier om vaste locaties waar tekst moet komen op een pagina te definiëren. Nu doe ik dat met zogenoemde harde returns wat betreft de verticale positie. Dit is niet erg zuiver, omdat dit gevoelig is voor o.a. lettergrootte. De horizontale positie bepaal ik met tabs. Ik zou de verticale positie kunnen verankeren met het aanpassen van de marge. Dit kan echter (bij mijn weten) echter enkel voor één tekstblok; heb je meerder vaste posities nodig op een pagina, dan schiet dit te kort.
Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken? Een hint volstaat waarschijnlijk; als ik weet waar ik het moet zoeken, dan kom ik er normaal gesproken wel uit.

gegroet,
mrt

Je kunt meerdere secties per bladzijde definieren. Of een tabel gebruiken.
Gaat het om veel tekst/bladzijdes?

Ron

Het gaat om rapporten met titelpagina, tweede titelpagina met aanvullend tekstblok en titelpagina's van een hele reeks Bijlagen en Figuren.
Ik heb ook gedacht aan een tabel, maar die is ook ook kwetsbaar voor marge etc. en niet zo 'chic' - zou toch anders moeten kunnen?
Dat van meerdere secties per pagina wist ik niet; toch eens naar kijken.

mrt

Meerdere sectie op een pagina gaat je ook niet helpen, want die schuiven gewoon mee als je tekst toevoegt of alinea-instellingen e.d. aanpast. Je hebt veel meer aan tekstvakken, die je verankert op de pagina.

Als je lijntjes van een tabel wit maakt dan is er niemand die het ziet. En het zetten van de marges kan per cel.
En zoals @Octafish al kan je ook tekstvakken gebruiken en die verankeren. Persoonlijk vind ik tekstvakken lastig werken en verwerken en val daarom in dit soort gevallen terug op een tabelletje.

Ron

Ik ga de tekstvakken eens proberen; nooit gebruikt.
Zoals gezegd, de tabellentruc ken ik, natuurlijk ook het niet zichtbaar laten zijn, maar blijf het een rare methode vinden. Maar natuurlijk: het resultaat moet tellen.

mrt

Ook met tabellen zal het lastig worden om ze op een vaste plek te fixeren. Tekstvakken zijn de aangewezen weg.

Tekstblokken lijkt inderdaad te werken zoals ik dat beoog. Voor mij opgelost dus. Bedankt!

gegroet,
mrt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan