Vaste plaats muisaanwijzer bij openen werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

franzeman

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2006
Beste vba'ers,

Probleem: In een Excel werkblad heb ik in cel C20 een opmerking ingevoegd. Als je met de muisaanwijzer op die cel komt, wordt de opmerking zichtbaar. Dat is ook de bedoeling.
Nu wil ik elke keer, als het werkblad opnieuw geopend wordt, dat de cursor zich automatisch boven deze cel bevindt en dus de opmerking zichtbaar maakt.

Vraag: Welke stukje code plaats ik hiervoor in mijn Private Sub Worksheet_Activate?

Groetjes van Franzeman

Is een msgbox of een userform niet een mooiere manier om de gebruiker te informeren?

Zover ik weet is dat zo simpel nog niet, omdat de muispositie relatief is en afhankelijk van de gebruikte resolutie.
Er is echter wel code voor, mogelijk dat iemand anders je die aan de hand kan doen (Ik kon het zo gauw niet vinden)

Een andere oplossing is het volgende in de sheet activate te zetten
Blad1.Comments(1).Visible = True
(ervan uitgaande dat er één commentaar is, of dat het de eerste is.)
Bij selection change kun je dan visible weer op false zetten, anders blijft de commentaar zichtbaar en dat is w.s. niet de bedoeling.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Zover ik weet is dat zo simpel nog niet, omdat de muispositie relatief is en afhankelijk van de gebruikte resolutie.
Er is echter wel code voor, mogelijk dat iemand anders je die aan de hand kan doen (Ik kon het zo gauw niet vinden)

Een andere oplossing is het volgende in de sheet activate te zetten
Blad1.Comments(1).Visible = True
(ervan uitgaande dat er één commentaar is, of dat het de eerste is.)
Bij selection change kun je dan visible weer op false zetten, anders blijft de commentaar zichtbaar en dat is w.s. niet de bedoeling.

mvg leo

Leo,
Dankjewel voor de snelle reactie. Jouw 'andere' oplossing is mij bekend, maar vind ik te omslachtig. Daarom zoek ik naar iets meer vrijblijvends. In mijn geval gaat het om het volgende. In het algemeen geldt, dat als je een spreadsheet - die door anderen gebruikt gaat worden - logisch, intuitief en met een slimme lay out opbouwt, dan hoef je er ook geen gebruiksaanwijzing bij te voegen. Maar in mijn geval heb ik toch behoefte om - bij het openen van het werkblad - de gebruiker iets op weg te helpen. Een Msgbox moet je elke keer weer wegklikken en is daarmee irritant.
Ik blijf wachten op (het begin van) een oplossing.

Met vr. gr.,
Franzeman

Ik zou de opmerking via Data > Validatie > Invoerbericht doen, en die cel selecteren in het Workbook_Open event.

Wigi

Ik zou de opmerking via Data > Validatie > Invoerbericht doen, en die cel selecteren in het Workbook_Open event.

Wigi

Hallo Wigi,

Dankjewel voor de reactie. Ik ga morgenavond kijken of ik er wat mee kan, maar ga nu eerst even kijken naar de Confederations Cup: Egypte - Italie.

P.S. Kon je mijn .xls-bestand ('tekst omkeren met één formule) van vorige week niet openen?

Groetjes van Franzeman

Hallo Wigi,

Dankjewel voor de reactie. Ik ga morgenavond kijken of ik er wat mee kan, maar ga nu eerst even kijken naar de Confederations Cup: Egypte - Italie.

P.S. Kon je mijn .xls-bestand ('tekst omkeren met één formule) van vorige week niet openen?

Groetjes van Franzeman

Vervolg reactie:
Wigi, de door jou aangedragen suggestie is in feite de enige voor de hand liggende. Maar ik kan/kon haar niet toepassen om de volgende rede. Mijn opmerking in de cel C20 bevat een tekst bestaande uit een gedetailleerde opsomming. Als ik deze tekst integraal in het info-tekstvakje van de validatie plaats, blijkt, dat het aantal toe te passen posities gelimiteerd is. Dus...

Ik blijf nieuwsgierig naar een mogelijkheid om met VBA-code de muisaanwijzer in het werkblad te positioneren.

Groetjes van Franzeman

Als eens aan een ballon gedacht ?

Code:
Sub tst()
  With Assistant.NewBalloon
    .Heading = "Waarschuwing"
    .Text = "Maak een keuze"
    For i = 1 To 3
      .CheckBoxes(i).Text = "Keuze " & i
    Next
    .Show
  End With
End Sub

Als eens aan een ballon gedacht ?

Code:
Sub tst()
  With Assistant.NewBalloon
    .Heading = "Waarschuwing"
    .Text = "Maak een keuze"
    For i = 1 To 3
      .CheckBoxes(i).Text = "Keuze " & i
    Next
    .Show
  End With
End Sub

Hallo snb,

Bedankt voor jouw bijdrage. Na het toevoegen van de coderegel 'Dim i as Integer' heb ik hem proberen te testen, maar er gebeurde niets. Nazoeken leverde op, dat mijn huidige versie Office 2007 geen Assistant meer toepast. Dus er is niets te zien...
De oplossing van Wigi - net een uur voor jou ingestuurd - geeft wel het gevraagde resultaat.

Hoe dan ook: bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Franzeman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan