vaste telefonie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alphonse

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2005
Hallo allemaal,

Ik woon in een appartementencomplex en heb vaste telefonie-abonnement via KPN.
Mijn bovenbuurman is een geestelijk ziek persoon, die behoefte heeft om zijn omgeving (en dus ons als buren) af te luisteren door middel van electronische apparatuur (scanner).

Via de KPN hebben wij dit al aangekaart, maar niet wijzer geworden noch een oorzaak en oplossing voor gevonden.

Het zit namelijk zo, dat als een van ons telefonisch in gesprek is het elke keer voorkomt, dat beurtelings tijdens het gesprek zowel de zender als de ontvanger door de telefoon zijn/haar eigen stem echt hoort "galmen" over de lijn. Regelmatig levert ons dat commentaar op van de ontvanger in de trant van "hebt u misschien de telefoon in de meeluister-modus staan?" terwijl dit absoluut niet het geval is.

Wij vermoeden, dat de betreffende buurman niet alleen ons privé thuis, maar ook de telefoongesprekken zit af te luisteren. Volgens de KPN schijnt dat met de huidige beveiliging van de telefoon-decks (draadloze telefoon) niet te kunnen.

Weet iemand een instantie, waar wel ervaring en (technische) expertise aanwezig is om na te kunnen gaan of ons vermoeden juist is ?

Ik hoop dat de reacties serieus van aard zullen zijn, want wij zitten er behoorlijk mee.

Ik denk dat je vermoeden niet juist is.
Als jullie beide een DECT toestel hebben is het vrijwel zoniet geheel onmogelijk afgeluisterd te worden!!

Dank voor je antwoord.
Ik ben zo net op mijn werk gebeld door mijn vrouw thuis: zij hoorde van haar kant niets bijzonders, maar elk antwoord wat ik gaf aan haar, daarbij hoorde ik telkens een flinke galm van mijn eigen stem in de lijn. wat zou het dan kunnen zijn ?

Wellicht kan je je dect handmatig op een andere frequentie zetten.

even op de website van de fabrikant gaan kijken.

Succes

telefonie vervolg

Ik zal kijken of dat bij mijn huidig toestel kan.
Overigens zei de helpdeskmedewerker van een primafoonwinkel aan mij, dat het een kwestie van tijd is, dat de kwaadwillende ook achter de nieuwe frekwentie komt. Ik zat toen in twijfel of ik zulk een toestel ging aanschaffen, waarmee de frekwentie handmatig veranderd kan worden. In feite is de vraag of mbv een scanapparaat ook telefonische gesprekken afgeluisterd kunenn worden of verstoord kunnen worden (dus hinder veroorzakend).

Misschien kan je het eens met een toestel met "draad" eens proberen.

Wellicht is de echo dan weg en ligt het toch echt aan je toestel.

Succes

Het kan ook wel eens aan de centrale liggen. Ik heb het heel soms dat er een galm te horen is, dan hang ik op en bel opnieuw en de galm is weg. Dit dan bij bellen "via de kabel" van Multikabel. Maar hetzelfde gebeurd ook wel als ik mobiel bel (KPN). Ik denk dat je een beetje te achterdochtig geworden bent wat de buurman betreft. Natuurlijk is in theorie alles af te luisteren, als je maar geld en tijd genoeg hebt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je buurman zoveel geld over heeft om jullie af te luisteren. Maar probeer, zoals fee66 voorstelde, het een tijdje te proberen met een draadgebonden toestel.

telefonie vervolg

Er zijn andere voorbeelden en een veelvoud aan toevalligheden in de loop der jaren gebeurd, waardoor ik dit denk. Maar dat voert verder dan deze rubriek voor bestemd is.
En.... hij heeft voldoende geld en tijd ervoor. Maar nogmaals dit zou weer te ver voeren voor deze rubriek.

Er zijn andere voorbeelden en een veelvoud aan toevalligheden in de loop der jaren gebeurd, waardoor ik dit denk. Maar dat voert verder dan deze rubriek voor bestemd is.
En.... hij heeft voldoende geld en tijd ervoor. Maar nogmaals dit zou weer te ver voeren voor deze rubriek.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker proberen toe te passen.

Misschien beiden een abbo nemen voor twee GSM's? Dan ben je van de buurman af en van de hoge kosten voor een KPN abbo ook. Als je via Telfort een abbo afsluit van 500 belminuten voor 12,95 kan je helemaal krom bellen met elkaar en dan zijn je minuten nog niet op. Heb ik ook gedaan. Scheelt me een hoop geld.

Gr.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan