• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vaste verwijzingen meerdere sheets.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bast1

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
Goedemorgen.

Ik zit met een probleem. Ik heb recent een groot excel bestand gemaakt voor mijn werk en alles werk prima op 1 deel na. Ik vermoed dat de oplossing simpel is, maar ik kan het even niet vinden.

Ik heb een aantal sheets die gegevens uit 1 leidende sheet ("uren") halen.

Nu heb ik in een aantal sheets de volgende formule staan (klein voorbeeld, totaal gaat het om +- 10.000 regels)
=IF(ISBLANK(Uren!B4)=FALSE;Uren!B4;"")
=IF(ISBLANK(Uren!B5)=FALSE;Uren!B5;"")
=IF(ISBLANK(Uren!B6)=FALSE;Uren!B6;"")
=IF(ISBLANK(Uren!B7)=FALSE;Uren!B7;"")

Deze formules staan in sheet x, ook in de cellen b4/b5/b6/b7 etc.
Het moment dat ik in het uren overzicht een regel toevoeg, bijv tussen b5/6 dan pakt hij dit niet mee in sheet x.
De formules in sheet x worden dan
=IF(ISBLANK(Uren!B6)=FALSE;Uren!B7;"")
=IF(ISBLANK(Uren!B7)=FALSE;Uren!B8;"")

Ik wil dus dat in sheet x, de formule altijd blijft zoals het origineel was
=IF(ISBLANK(Uren!B6)=FALSE;Uren!B6;"")
=IF(ISBLANK(Uren!B7)=FALSE;Uren!B7;"")

Ook als ik dus extra regels toevoeg in de sheet 'uren'.

mvg,
Bas Tegelaar

Bedankt voor de mensen die de tijd hebben genomen om mijn topic te lezen.

Ik ben ondertussen zelf achter het antwoord gekomen. (voor de mensen met ditzelfde probleem, gebruik de 'indirect' formule, dit lost het probleem op)

Hoi Bas,

Tot nu toe had ik het topic nog niet gezien.

Mijn suggesties zouden zijn:
1. Voordat je regels toevoegt of verwijdert, eerst alle betreffende sheets selecteren, zodat ze synchroon blijven lopen.
2. Gegevens ophalen met VERT.ZOEKEN of zoiets, zodat synchronisatie tussen de sheets niet vereist is.

Ik ben bang dat het gebruik van INDIRECT ook problemen met zich meebrengt, doordat de bladen dan niet meer synchroon lopen, terwijl je toch met harde verwijzingen werkt.
Heb je dit uitgebreid getest?

Hoi Bas,

Tot nu toe had ik het topic nog niet gezien.

Mijn suggesties zouden zijn:
1. Voordat je regels toevoegt of verwijdert, eerst alle betreffende sheets selecteren, zodat ze synchroon blijven lopen.
2. Gegevens ophalen met VERT.ZOEKEN of zoiets, zodat synchronisatie tussen de sheets niet vereist is.

Ik ben bang dat het gebruik van INDIRECT ook problemen met zich meebrengt, doordat de bladen dan niet meer synchroon lopen, terwijl je toch met harde verwijzingen werkt.
Heb je dit uitgebreid getest?

Bedankt voor de reactie. Optie 1 was ook mijn eerste gedachte, maar de file gaat vooral gebruikt worden door collega's zonder enige excel kennnis waardoor dit sowieso een keer fout zal gaan, vandaar dat dit geen optie voor mij was.
optie 2 was waarschijnlijk ook een optie maar heb hier niet voor gekozen als een extra beveiliging (en ik had er in eerste instantie ook niet aangedacht). Ik gebruik namelijk al een vert.zoeken met 3 zoekwaardes, waarbij ik op 3 verschillende cellen zoek, en indien ze alle 3 matchen (medewerker/klant/project) de bijhorende waarde pak. en er staan verder helemaal geen harde waardes in de sheets waardoor alles netjes mee zal veranderen indien de waarde in uren!b4 veranderd.

De formule die ik nu gebruik is
=IF(ISBLANK(INDIRECT("Uren!B4"))=FALSE;INDIRECT("Uren!B4");"")
Tot nu toe lijkt alles naar wens te werken

Dit is de formule die ik gebruik voor de triple vlookup, in Uren!A combinereen ik de cellen van B&C&D waardoor hij hem vind. en de kolom die hij moet pakken is altijd 2 verder dan de kolom waarin totaalokt staat. (voor deze sheet)
=IF(VLOOKUP($A4&"-"&$B4&"-"&$C4;Uren!$A:$BD;(MATCH("totaalokt";Uren!$A$1:$BD$1;0)+2);FALSE)="";"";VLOOKUP($A4&"-"&$B4&"-"&$C4;Uren!$A:$BD;(MATCH("totaalokt";Uren!$A$1:$BD$1;0)+2);FALSE))

Deze formule werkt prima. maar ik vroeg me af of er andere manieren zijn om een triple vloopup te doen? (zonder hulp kolom?)

Laatst bewerkt:
Het kan inderdaad goed gaan. Dat hangt er van af hoe de (omringende) gegevens gestructureerd zijn.

Overigens zou ik je formule formuleren als:
=IF(ISBLANK(INDIRECT("Uren!B4"));"";INDIRECT("Uren!B4"))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan