Vastlopen PC bij spelen van spellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

catman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
171
Hallo Allemaal;

Mijn zoontje heeft een HP Pc, 800Mhz en 512Mb intern geheugen, Nvidea 32Mb video, WinXP Pro SP2. Tijdens het spelen van spellen loopt de computer vast. Ik heb meteen in het logboek gekeken en hier staat de volgende melding

Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

Gebeurtenis id: 9


Het vreemde is dat als ik de kap los haal en er een ventilator op richt er geen problemen ontstaan. Het lijkt dus een temperatuurprobleem maar dit is weer tegenstrijdig met wat de melding in het logboek aangeeft....of niet ?

Werken met applicaties als Office geeft geen problemen.

Kan het aan de videokaart liggen, of een temperatuurprobleem ?? Wie oh wie heeft er een idee ?

Groet,
Olf
 
voldoet de computer wel aan de eisen van je spellen.
een beetje spel vraagt tegenwoordig heel wat van de pc.
 
Te hoge temperatuur kan de meest wazige foutmeldingen opleveren..... is er aan de achterkant van de kast wel genoeg ruimte om de warme lucht af te voeren?
 
Sarvo en Goldvinger,

de computer loop b.v. vast bij battlefield 1942 secret weapons
Eisen zijn;
Windows XP, Me, 2000, or 98
500 MHz or faster processor
128 MB RAM or more
500 MB or more free hard drive space
32MB DirectX 8.1 compatible video card (NVIDIA GeForce4, GeForce3, GeForce2, GeForce 256, ATI Radeon 8500, Radeon 7500, ATI Radeon, or Matrox Parhelia)
DirectX 8.1 compatible sound card
4x CD-ROM drive
mouse
keyboard

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de videokaart nogal minimaal is n.m.l. 32Mb en dat deze het niet meer bij kan benen..........ik ben hier echter geen expert in om dit te beoordelen.

Olf
 
ik denk inderdaad dat je videokaart veel te licht is.
een beetje spel van tegenwoordig moet minimaal 128mb hebben om goed te kunnen draaien.

en wat op het spel staat zijn de minimale eisen en wordt altijd aangeraden om hoger te zitten.
 
das niet helemaal waar goldfinger.
Voor het genoemde spel is heus geen super videokaart nodig.
Het kan alleen wel zo zijn dat de genoemde videokaart wel te licht is.
 
wel goed lezen marsmannetje:)

ik heb het niet over het genoemde spel maar over een beetje spel van tegenwoordig.

inderdaad voor battlefield heb je geen superkaart nodig maar zelf vind ik een 32mb kaart voor dit spel zoals ik al zei te ligt voor battlefield
 
ik gaf alleen maar een voorbeeld over de huidige generatie spellen marsmannetje:p :p :p
 
Hallo

Mij lijkt het eerder een thermisch probleem te zijn .....

Draaien ALLE ventilatoren soepel , en zijn deze stofvrij ??

Ook de voorziene luchttoevoer openingen.....

Mits alles korrekt werkt gedurende een bepaalde periode ....

Peter
 
een volgende vraag kan zijn of het nog verstandig is om geld uit te geven aan deze pc (bijv voor een nieuwe videokaart)
 
Beste mensen,

de ventilatoren werken prima, er is rondom ruimte om de computer. Op de vraag of de PC het nog waard is om een nwe kaart in te kopen ???? Het betreft wel een Pentium 3 en geen oudje..............tuurlijk zijn de nieuwe pc's sneller maar deze kan nog heel goed mee. Als ik wil gaan kijken naar een niet al te dure videokaart van 128Mb voor spelletjes, wat zouden jullie mij dan aanraden ?? Mijn zoontje moet hem zelf betalen, dus niet al te duur........

Olf :)
 
voor een pc is het helaas wel een oudje, catman.

Voor sommige nieuwe spellen (doom3) is inmiddels al een P4 met een snelheid van 1500 mhz noodzakelijk.

Je kan nu wel een videokaart kopen, maar je moet eerst kijken welke erop kan, omdat je vermoedelijk een erg simpele agp-poort op het moederbord hebt. Je zal even iets langer nog wat spellen kunnen spelen, maar erg lang zal het toch echt niet meer duren.
Ik zou t een beetje sneu vinden als je zoon een videokaart van z'n spaargeld gaat kopen, terwijl hij dan nog de nieuwste spellen niet kan spelen.

Voor internet en schoolwerk is de pc natuurlijk nog prima, maar daar heb je ook geen nieuwe videokaart voor nodig.

Maar als je toch nog een videokaart wil aanschaffen moet je even vertellen welk moederbord er in het systeem zit, zodat we kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Mocht je dit niet weten, dan kan je het gratis programma everest downloaden.
Hier kan je oa de gegevens over je moederbord vinden.
 
Hierbij wat gegevens over de computer;

Hewlett Packard Pavilion 8750
P3, 866Mhz, 20Gb, 576Mb Intern geheugen
nVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Asus AGP-V7100) 32Mb Videokaart

Moederbordnaam Asus Pegasus
Moederbord Chipset VIA VT82C694X Apollo Pro133A
BIOS Type Award Medallion (03/30/01)

BIOS

BIOS Eigenschappen:
Verkoper Award Software, Inc.
Versie 2.02
Uitgavedatum 03/30/2001

Sensoreigenschappen:
Sensortype Winbond W83782D
Sensortoegang SMBus 2Dh
Moederbordnaam Asus Pegasus
Temperaturen:
Moederbord 49 °C (120 °F)
CPU 58 °C (136 °F)
ST320413A 20 °C (68 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 6027 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.70 V
+2.5 V 2.51 V
+3.3 V 3.41 V
+5 V 5.08 V
+12 V 11.92 V
-12 V -12.12 V
-5 V -5.10 V
Debug Info 6A 9D D5 BC C4 22 34 3A 38 FF FF 77 (01)

Ik heb het rapport als bijlage toegevoegd,
Olf
 
Geplaatst door marsmannetje
voor een pc is het helaas wel een oudje, catman.

Voor sommige nieuwe spellen (doom3) is inmiddels al een P4 met een snelheid van 1500 mhz noodzakelijk.

Je kan nu wel een videokaart kopen, maar je moet eerst kijken welke erop kan, omdat je vermoedelijk een erg simpele agp-poort op het moederbord hebt. Je zal even iets langer nog wat spellen kunnen spelen, maar erg lang zal het toch echt niet meer duren.
Ik zou t een beetje sneu vinden als je zoon een videokaart van z'n spaargeld gaat kopen, terwijl hij dan nog de nieuwste spellen niet kan spelen.

Voor internet en schoolwerk is de pc natuurlijk nog prima, maar daar heb je ook geen nieuwe videokaart voor nodig.

Maar als je toch nog een videokaart wil aanschaffen moet je even vertellen welk moederbord er in het systeem zit, zodat we kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Mocht je dit niet weten, dan kan je het gratis programma everest downloaden.
Hier kan je oa de gegevens over je moederbord vinden.



inderdaad, het is maar net wat je er mee wil doen.
als de pc alleen maar voor school wordt gebruikt of voor administratie doeleinden is het een perfecte computer.

als er alleen voornamelijk op gegamed wordt zal je je pc met de huidige generaties spellen moeten upgraden of vervangen.
ik zelf zal dan voor vervangen kiezen want je proccesor is ook uit de tijd plus dat je je vidiokaart moet vervangen en zoals marsmannetje al zij als het tegen zit moet je moederbord er ook nog uit.

en als de pc alleen voor gamen wordt gebruikt kan je ook misschien nog denken aan een playstation of iets dergelijks.
het is maar net wat je wil en waarvoor je je pc voornamelijk wilt gebruiken.

in iedergeval succes met je beslissing
 
Laatst bewerkt:
Gezien de systeemspecs lijkt het me sterk dat het door een temperatuurprobleem komt met hardwareoorzaak.... aangezien het al een oud bakkie is, is het misschien verstandig om er eens goed een stofzuiger doorheen te halen, vooral bij de ventilatoren. Stof is een waanzinnig isolerend goedje, want er voor kan zorgen dat de temperatuur niet goed weg kan en er voor kan zorgen dat je ventilatoren minder soepel draaien (zeker in combinatie met sigarettenrook, teer is lekker plakkerig)
 
Beste mensen,

bedankt voor alle info. Om een reactie te geven op de tips. Computer is onlangs goed met de stofzuiger schoongemaakt dus hier kan het niet aan liggen. Mijn kinderen hebben een x-box waar ze gewoon maar de spelletjes op moeten doen. Misschien als ik een goedkoop videokaartje (AGP 2x) kan kopen ik dit de laatste investering in deze computer.

Allemaal een goed oud&nieuw toegewenst en een fantastisch 2005 !!

Groetjes van de Catman,
Olf
:thumb:
 
http://forums.viaarena.com/messageview.cfm?catid=20&threadid=52337

Hier heeft iemand ongeveer de pc die jij hebt en die heeft een 9800-videokaart erin zitten.

En hier zie ik dat je moederbord waarschijnlijk een agp 4x-poort heeft.

Je kan dan dus wel een redelijke upgrade doen.
Radeon 9200 EUR 50
Radeon 9600 EUR 100
Nvidia fx 5700 EUR 80
nvidia fx 5200. EUR 50

Nog duurdere zijn redelijk onverstandig, bij goedkopere heb je weer weinig verschil.

Zie hier een vergelijk van de diverse kaarten:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html

Ook kan je op www.tweakers.net/pricewatch kijken voor de prijzen.
 
Ik heb het zelfde probleem
als ik het spelk op start werkt het gewoon maar als ik bijvoorbeeld singleplayer doe en wil mijn klas kiezen krijg ik de melding het spel reageert niet meer...
maar mijn pc kan hem wel aan
mijn specs zijn:
3.25 ghz processor
geheugen 6144 mb
videokaart 512 mb ddr 4
alleen ik heb wel windows 7 64 bits dus ik denk dat het daar aan ligt...
En aan oververhitting kan het niet liggen want het word nooit warmer dan 30 graden in mijn kast.
ik heb de antec gamersgear nine hundred 2...
heeft iemand misschien daar een oplossing voor?
in iedergeval bedankt
 
Graag een eigen topic aanmaken. Het is niet toegestaan mee te liften in iemand zijn/haar topic. Daarbij is deze topic van 2004, dus al heel lang niet actueel meer.

Ik sluit deze nu.
slotje.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan