vastlopen pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

rinawou

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2001
Hallo
ik heb een pc.663ASUltra.
Hij draait op windows Xp prof
Heeft 256memory
En een processor van 900MHZ

Nu is het probleem dat hij vaak niet wil doorstarten
en ook erg veel vastloopt.

Ik heb sinds gisteren een nieuwe instalatie uitgevoerd en nu geeft hij bij het opstartenaan:eerste een lange piep . Ik heb in het boekje gekeken en daar stond het volgende in:Als je en lange piep hoort,dan raakt de computer overhit, en slaat de processor en moederbord uit/vast. hoe kan ik dit oplossen .
vr gr marina

256 MB is niet echt veel als je XP draait, maar het zou moeten werken.

Als je processor te heet wordt dan is er meestal wat mis met de koeling van de CPU.
Dit is een fannetje op het moederbord, en ziet er meestal zo uit. ( in dit geval zijn het er 2 maar de bedoeling is dus dat deze dingen goed draaien :p )

volcano_6cu_mounted_fan.jpg

Een kwestie van de kast open schroeven en kijken of dit fannetje wel draait, :) soms zit er veel stof in en voorzichtig uitstofzuigen wil dan wel helpen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de lagers stuk zijn en dat hij vervangen moet worden.

Hallo

Euhhhh .... lijkt mij logisch , c.p.u. fan , alsook p.supply fan controleren , eventueel stofvrij maken , en terwijl de systeemkast toch geopend is , alle eventuele voorziene ventilatieopeneingen reinigen.

Mits dit een al iets ouder beestje betreft , dan zou ik ook eens een diagnostic doen v/d h.d.d. , d.m.v. software v/d h.d.d. fabrikant.

Zeker gezien het feit dat er slechts 256MB r.a.m. aanwezig is , waardoor er veel nutteloze schijfaktiviteit plaatsvind "swapfiles".

Om X.P. soepel te draaien is er volgens mij toch +/- 512MB nodig.

Peter

pc vastlopen

hoi
alletwee heel erg bedankt. ik ga jullie raad en advies opvolgen. mar is het ook niet handig als ik ook gewoon een nieuwe (mischien grotere) cooler koop, zoja kunnen jullie mij dan ook zeggen wat iik precies moet kopen want ik wordt niet vel wijs uit het boekje . en er worden er genoeg angeboden(nieuw) maar weet niet welke noubgoed is vor deze pc
gr marina

hoi
nog even ik zag de foto van het moder bord en daar zag ik 2 coelers op . op mijn moederbord zit er maar 1 en dat is degene die op de processor zit,
wel zag ik op mijn moederbord eengroen ding war je volgens mij ook een cooler op kan zetten . kan dat kloppen?gr marina

:) Let niet op het plaatje wat ik poste, op de meeste moederboarden zit er maar 1, en dat groene platte blok wat je zag, daar hoeft geen koeler op.

Maare was het stoffig? en draaide die ene koeler wel?

het kan ook geen kwaad om er een nieuwe cooler op te zetten hoor:rolleyes:

hoi
was gisteren nogal laat geworden heb het dus niet allemaal meer gedaan. ga vandaag weer verder,
maarwat dat stof betrefd heeft de pc het al vanaf het begin, en hij is vrij nieuw ,maand of 9 denk ik , verder maak ik de pc's geregelt schoon en stofvrij .
gr marina

Om X.P. soepel te draaien is er volgens mij toch +/- 512MB nodig.

om xp te draaien is 256 wel goed hoor, en dan nog heeft het geheugen toch weinig met de oververhitting te maken. (maar ik kan het mis hebben) kun je nergens aflezen hoe warm je pc precies wordt? met een programma las everest of speedfan?

hoi
ja we zijn er bijna van overtuigt dat hij gewoon te heet wordt . want als je hem s'morgens aan zet start hij gewoon door, ook als hij en kwartiertje uitstaat start hij ook vaak geqwoon door. pas als je er een tijdje aanzit dan klapt hij vast. en als je dan opnieuw wilt opstarten dan doert hij het gewoon niet .af en toe moet je wel een uur wachten voor hij het dan weer doet.ik hij is dan ook erg heet . ik ga zo die speedfan er even op zetten en zend dan even door wat of hij vermeld. (althans ga het proberen ,)hopenlijk slaat hij niet uit . want hij draait nu alwee een uurtje.
gr marina

hoi de pc is inmiddels 1x vastgelopen.
ik heb de speedfan erop gezet en deze geeft het volgende aan:
fan 1; 5192RPm
fan 2 :is er niet

temp1 staat een vlammetje bij :59c
temp2 : 30c
temp3: 19c
temp : 11c
Hdd0 : 43c
Hdd1: 46c

Core:1.810
t3.3v:3,42v
t5v :5,03v
t12v :12,7v

dit is wat de speedfan aangeeft.

nb.
bij 60c sloeg de pc uit
gr marina

pc vastlopen

hoi geen flauw idee
hoe moet dat waar moet ik dan zijn etc . ik weet wel hoe ik in de bios kannkomen ivm de harde schijf etc maar dit weet ik niet,
gr en alvast bedankt

pc loopt steeds vast

Hoi nog allemaal bedankt voor alle goede raad. maar na heel wat geklooi aan de pc etc en alles wat jullie adviseerde bleef de pc vastlopen . uiteindelijk heb ik de cooler losgemaakt van de processor en wat bleek tussen de processor en de cooler zat een pluk stof . na dit weggehaald te hebben loopt de pc weer als een trein . het is niet te geloven . wie verwacht nou dat als je een pc koopt dat er dan al een pluk stof tussen de processor en de cooler in zit .
nogmaals bedankt allemaal.
ik ga nu weer en andere vraag stellen voor een viendin van mij
gr marina:thumb: :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan