vastlopen vanaf de installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

eenling

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2007
Hoi allemaal,

Vaak kom ik uit problemen door hier te lezen, maar ik weet het nu echt niet meer :shocked: Het is wel een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat dit geen probleem is. Ik hoop ook dat ik bij het juiste topic geplaatst heb :confused:

Voor mijn dochter hebben wij een 2e hands computer gekocht in een computerwinkel. Het ging in het begin al mis, omdat toen wij hem kwamen halen de videokaart niet in de uitgezochte computer paste. Toen maar een andere uitgezocht en pas toen we betaald hadden zagen we dat de harddisk veel kleiner was dan van de oorspronkelijk uitgezochtte. Het is dat het kind er zo blij mee was, anders hadden we het gewoon teruggedraaid. Hadden we achteraf gewoon moeten doen, maar die beslissing is niet meer terug te draaien.

Na het installeren van alle SIMS spellen (waarvoor wij hem gekocht hadden), bleek dat de harddisk echt te klein was en hebben we een grotere gekocht. Die hebben we erin gezet (was de eerste keer, dus spannend). Het ging goed, maar tijdens de installatie van Windows XP home kwam er een error. Niet getreurd en gewoon opnieuw begonnen. Dat lukte toen wel en het systeem draaide.

Helaas is alles verre van stabiel, tijdens het opstarten krijgen we diverse verschillende blauwe schermen. Dan dit, dan dat. We hebben ook Windows XP weer met de R laten restoren, maar het blijft. Soms werkt alles na 3 opstartpogingen en soms na 8. Meestal blijft het systeem draaien, maar als ie de hele dag aanstaat wil hij soms ook wel 1 of 2 keer op blauw gaan.

Misschien heb ik om het op te lossen wel verkeerde drivers geinstalleerd. Ik heb het zo goed mogelijk gedaan, maar ben ook maar een redelijke leek op dit gebied. Ik wil het graag zelf oplossen (samen met jullie) want daar leer ik meer van dan het ding weg brengen, da's echt het laatste redmiddel.

Ik heb Driver Detective gedraaid en daar komen deze problemen naar voren:
een rood kruisje bij:
(4) Intel(r) 82801DB/DBM USB 2.0 Uitgebreide host-controller - 24CD
HD-compliant muis
Intel(r) 82801DB Ultra ATA-opslagcontroller-24CB
Intel(r) PRO/100 VE Network Connection
MSI NX6200 AX (NVIDIA GeForce 6200 AX)
Intel(r) 82801BA/CA PCI-brug - 244E
(2)Intel(R) 82801DB LPC Interface Controller - 24C0
er staat een geel waarschuwingsbordje bij:
Multimedia-audiocontroller

Ik heb de geluidskaart uit een andere PC gehaald omdat ik geen geluid had, maar volgens mij moet dat wel op het moederbord zitten? Er was voor ik de nieuwe harddisk erin zette wel geluid en daarna niet. Ik heb trouwens de oude harddisk nog. Zou het verstandig zijn om die er weer in te zetten en daar drivers te zoeken? Als dat zo is hoe doe ik dat dan?

O ja, ik heb memtest willen uitvoeren, maar na 2 minuten stopt dat spontaan, de tijd telt niet verder en er gebeurt niets meer.

Hieronder ook nog het rapport van Everest, waar ik bij DEBUG-PCI ik al die nulletjes maar heb weggelaten, het is al zo'n lang verhaal. Weet natuurlijk niet of dat net de info is die jullie nodig hebben :(

Alvast bedankt voor het kijken en vooral het meedenken.

Groetjes van Leny
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Versie EVEREST v2.20.405/nl
Startpagina http://www.lavalys.com/
Rapporttype Snelrapport
Computer VESNA (Vesna)
Maker Vesna Frings
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail)
Datum 2007-11-24
Tijd 09:57

--------[ Overzicht ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam VESNA (Vesna)
Naam gebruiker Vesna Frings

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4, 2400 MHz (18 x 133)
Moederbordnaam Intel Rexburg 2 D845GERG2 (3 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, Video)
Moederbord Chipset Intel Brookdale-G i845GE
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (04/11/03)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart MSI NX6200 AX (NVIDIA GeForce 6200 AX) (256 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce 6200 AGP
Monitor NEC MultiSync FE700 [17" CRT] (9Y11894AB)

Multimedia:
Geluidskaart Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) Sound Card
Geluidskaart Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller [B-0]

Opslag:
IDE apparaat Intel(r) 82801DB Ultra ATA-opslagcontroller-24CB
SCSI/RAID apparaat SCSI/RAID Host Controller
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Hitachi HDS721616PLAT80 (149 GB, IDE)
Optische Station JLMS XJ-HD165H (16x/48x DVD-ROM)
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 152617 MB (119461 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis HID-compliant muis

Netwerk:
Netwerkkaart Intel(R) PRO/100 VE Network Connection (192.168.1.65)

Peripherieapparaten:
Printer \\LENY\hp deskjet 5550 series
Printer hp LaserJet 1000 (Kopie 1)
Printer hp LaserJet 1000 DOS
Printer hp LaserJet 1000
USB1 apparaat Intel 82801DB ICH4 - USB Controller [B-0]
USB2 apparaat Intel 82801DB ICH4 - Enhanced USB2 Controller [B-0]
USB-apparaat Ondersteuning voor USB-afdrukken
USB-apparaat USB-HID

--------[ Debug - PCI ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

B00 D00 F00: Intel 82845G/GL/GV/GE/PE Memory Controller Hub [B-1]
B00 D01 F00: Intel 82845G/GL/GV/GE/PE AGP Controller [B-1]
B00 D1D F00: Intel 82801DB ICH4 - USB Controller [B-0]
B00 D1D F01: Intel 82801DB ICH4 - USB Controller [B-0]
B00 D1D F02: Intel 82801DB ICH4 - USB Controller [B-0]
B00 D1D F07: Intel 82801DB ICH4 - Enhanced USB2 Controller [B-0]
B00 D1E F00: Intel 82801DB I/O Controller Hub 4 (ICH4) [B-0]
B00 D1F F00: Intel 82801DB ICH4 - LPC Bridge [B-0]
B00 D1F F01: Intel 82801DB ICH4 - IDE Controller [B-0]
B00 D1F F03: Intel 82801DB ICH4 - SMBus Controller [B-0]
B00 D1F F05: Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller [B-0]
B01 D00 F00: nVIDIA GeForce 6200 AGP Video Adapter
B02 D02 F00: Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) Sound Card
B02 D08 F00: Intel 82801DB ICH4 - LAN Controller with 82562ET/EZ PHY

--------[ Debug - Video BIOS ]------------------------------------------------------------------------------------------

C000:0000 U.w.K7400.L.w.VIDEO ......W...IBM VGA Compatible........12/13/05
C000:0040 ......................................"..}......PMIDl.o.......
C000:0080 .....3~.........................................................
C000:00C0 ................................................................
C000:0100 ....PCIR..!.........w.......NV44A P382 VGA BIOS...on BUILD).....
C000:0140 .............................................Version 5.44.A2.10.
C000:0180 01 ....Copyright (C) 1996-2004 NVIDIA Corp......................
C000:01C0 .................................nv44 Board - p382h1 ..........
C000:0200 ....Chip Rev ...........BIT......G2.....B.....C.....D.....I...
C000:0240 ..L.....t.....M.....N.....P.....S.....T.....U.....V.....c.....i.
C000:0280 $.......E.D.........00/00/00..UU.........[X/.\T...L]^]f].].].]^]
C000:02C0 ............../.G._..]........+...........B......Pm....(./.!/#..
C000:0300 #......\.e5H5..E.D..`.^....J?]08/29/05..............1.....#.....
C000:0340 E...E.c.I...........Z.......>.......E...j...Z...H.........a.....
C000:0380 .Ye.H.B.B.B.......B.n.4...q.B.B.t.......x.4...T.f`...L].........
C000:03C0 .......u..fa....f`3....fa....C.>....4.......u.........8...t.....

--------[ Debug - Unknown ]---------------------------------------------------------------------------------------------

HDD Hitachi HDS721616PLAT80

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.

Hoi

De oude hd is die nog in oude staat ik bedoel staat daar windows nog op

Modag

Het probleem ligt zo goed als zeker aan het feit, dat na de Windows installatie de diverse moederbord-drivers niet geinstalleerd zijn, en dat moet helaas wel.
Gelukkig is daar wel een vrij eenvoudige oplossing voor:

Ga allereerst naar deze site:

http://www.intel.com/design/motherbd/rg2/rg2_drive.htm

Kies daar welke windows-versie geinstalleerd is

Kijk daar onder het kopje "Drivers"

Om te beginnen eerst de chipset-drivers downloaden en installeren, deze dus:

Chipset: Intel® Chipset Software Installation Utility for Intel® Desktop Board

Daarna opnieuw opstarten

Dan de videodriver, audiodriver en landriver downloaden en installeren

Doe dit eerst, kijken we daarna verder of er nog meer nodig is!

Wanneer memtest het al niet doet, dan heb je hws een hardware probleem.
Dat maakt nl helemaal geen gebruik van de geinstalleeerde software en drivers.
Misschien kan het nog aan memtest zelf liggen (defecte floppy oid), maar als deze memetest het wel goed doet op een andere pc is er iets met de hardware.
Gaf memtest errors in de twee minuten dat het wel draaide?
Je zou kunnen proberen of alle onderdelen goed op hun plaats zitten en goed geinstalleerd zijn.
Eventueel weer met de oude harddisk erin.
Werkt memtest dan nog steeds niet(en de rest dus ook niet) dan zou ik terug gaan naar de verkoper.
En ik weet niet of dit een koopje was, maar er zijn zat prima tweedehands sytemen te koop.
Wanneer je de koop zou terug draaien is dochter lief misschien met een ander systeem weer blij te maken:).
mvg leo

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb de oude schijf nog compleet, was eindelijk eens voorzichtig met weggooien :) Daar staat XP pro op, dus ik weet niet of dat wat uitmaakt. Ik heb zelf een oem versie van XP home. Heb geen schijf van XP pro, maar wel de ID of hoe je het noemt die bij deze machine hoort. Voor het gemak heb ik het op home gehouden omdat ik volgens mij geen voordeel heb bij XP pro.

Ik heb de drivers geinstalleerd, maar de videodriver werkt niet. Daar staat alleen Win2000 genoemd als alles uitgepakt is, maar win xp home is nergens terug te vinden. Ik krijg dan ook het bericht:
Het INF-bestand bevat geen informatie voor de hardware van dit systeem. De installatie wordt afgebroken.
na het uitpakken heb ik 2 gele mapjes met:
Lang
Win2000
en de volgende onderdelen:
autorun.inf
Install.cfg
Instngin.dll
PCIUtil.dll
ReadMe.txt
Setup.exe

Die setup heb ik gebruikt.

Ook kreeg en krijg ik het bericht:
Het systeem heeft een van de bestanden met de registergegevens van het systeem moeten herstellen door middel van een logboek of een vervangende kopie. Het herstellen is gelukt.

De memtest stopt, maar geeft geen foutmeldingen.

Ik (nou ja we) hebben het geheugen eruit gehad omdat we dat wilden wisselen met een ander om dat te proberen, maar dat was geen passende. Ik kan nog kijken of er in de computer waar ik altijd mee werk een geheugen zit dat past, maar weet niet of dit nut heeft. De harde schijf hebben we er zelf ingezet en de grafische kaart hebben we erin laten zitten en volgens ons zat die goed. Maar ja, we willen wel, maar de kennis ontbreekt voor een deel ;)

Na alles wat ik wel kon installeren hou ik dezelfde problemen.

Groetjes van Leny, die nu pas antwoord omdat ze er de hele tijd mee bezig geweest is :(

Hoi,

Als op de oude hd alles nog staat zou je deze terug kunnen zetten en de nieuwe als tweede hd erin kunnen bouwen. En op deze dan de de spellen etc. installeren.

Eerst dan via configuraitiescherm software eerst de spellen deinstaleren, en de nieuwe hd in windows formateren

Modag

Worden die spellen dan niet veel langzamer?

Je weet wel, de klok en de klepel. Ik heb wel eens wat opgevangen, maar wat er waar van is weet ik niet.

Moet ik dan alles van die nieuwe schijf afhalen? Moet ik voor ik ga ombouwen dan die spellen eraf halen of gaat dat gelijk met de formattering als ie erin zit?

Ik dacht dat het veel sneller zou gaan met alleen een nw schijf, maar weet daar dus niet genoeg vanaf :confused:

Hoi,

Nee die worden niet zoveel langzamer hiermee.
De hd's dat zijn neem ik aan ide (ata) schijven. zo ja dan puntsgwijs werken

1 oude hd inbouwen
2 met ide kabel beide verbinden de oude hd als laatste op de kabel(denk ook aan de voeding0
3 jumpers op master en slave zetten, oude hd master, nieuwe hd slave.
4 dan pc starten en kijken of de oude schijf als c staat en bij hardware kijken of je geen fouten hebt staan.
5 Heb je geen fouten dan de nieuwe hd in windows formateren
6 dan in software de spellen deinstalleren
7 Dan de spellen op d installeren

zo zou het moeten kunnen.

Modag

Ik denk dat ik dit dan maar moet gaan doen. Ga dan eerst maar moed verzamelen en er zeker een nachtje over slapen.

Dan heb ik vast geen last meer van blauwe schermen omdat ik dan gebruik maak van de juiste stuurprogramma´s. Als ik dan wel blauwe schermen krijg neem ik aan dat er een probleem is met de nieuwe harde schijf.

Als er nog meer slimme mogelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

Zou het ook nog een probleem met het geheugen kunnen zijn of moet ik dat maar vergeten omdat het voor het installeren van de nieuwe harde schijf niet voorkwam?

Hoi !

Gewoon met een tooltje van de fabrikant de oude schijf klonen naar de nieuwe.

Dus: oude HDD erin als master, nieuwe als Slave; Maxblast5 voor Windows downloaden (Voor Seagate& Maxtorschijven bijv.) kiezen voor HDD klonen, proces afwachten, oude HDD eruit, nieuwe als master, en klaar !

Geen gegevensverlies, geen aktivatieproblemen, geen nieuwe drivers zoeken, etc. etc.

Binnen het half uur draai je van je nieuwe HDD !

Maxblast5 for Windows: http://www.seagate.com/ww/v/index.j...toid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Mocht geen van je twee schijven Seagate of Maxtor zijn meldt dan dan even.

Greetz,

Harry.

Mijn oudere is een Seagate, mijn nieuwe een Hitachi.

Op mijn Seagate staat windows XP Pro, maar dat maakt natuurlijk met klonen niets uit. Dan gaan we op die comp gewoon verder met XP Pro, want dat is ook een legale. Er staat maar een deel van de SIMS spellen op, omdat het niet paste. Maar als ik de nieuwe Hitachi moet formatteren ben ik alles kwijt, dus het erop zetten van de spellen is minder werk.

Heeft het nut als ik die kopieer op een externe harde schijf? Zou dat minder werk zijn dan alles opnieuw erop zetten? Als ik het er opnieuw opzet weet ik natuurlijk zeker dat het in de juiste mappen is. Ik weet niet in hoeverre die spellen iets bij het Windows gebeuren zetten of helemaal in hun eigen mappen blijven.

Hoi !

Als een van de schijven Seagate is kun je het tooltje gebruiken.

Gaat natuurlijk vlugger dan een clean install, maar de lkeus is aan jou.

Kom je er niet uit: ik woon niet zo ver weg, dan breng je de kast + schijven maar even langs.

Is het zo gepiept.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor het aanbod. Ik ga het eerst zelf proberen en als het nodig is maak ik graag gebruik van je aanbod.

Zou het ook nog een probleem met het geheugen kunnen zijn of moet ik dat maar vergeten omdat het voor het installeren van de nieuwe harde schijf niet voorkwam?

Op zich moet memtest gewoon draaien. anders is er iets mis.
Het geheugen is er even uitgeweest.
Kijk even of het goed op zn plaats zit. je dan dan memtest nog een keer kunnen proberen
dDoe verder zoals Harry Snor beschrijft, mochten er nog problemen met het geheugen oid zijn, dan merk je dat (helaas) wel vanzelf.
mvg leo

Het probleem was er al voor ik het geheugen eruit had gehaald, daarom ging ik het geheugen eruit halen. Ik heb met het terugzetten daarvan alles netjes aangedrukt met normale kracht :)

Zou het ook een probleem van de harde schijf kunnen zijn? Die heb ik erin gezet en toen Windows erop gezet en de eerste installatie ging al niet goed.

Hoi !

Als een WinXP-installatie meerdere malen niet naar wens verloot denl il in principe ook aan corrupt/verkeerd geplaatst geheugen.

Je HDD is nieuw, dus kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar fouten inzitten.

Greetz,

Harry.

Hier ben ik weer :(,

Ik ben nog eens verder gaan zoeken naar dat geheugen en zie nu dat ik Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) heb. Als ik ga zoeken naar info over mijn moederbord zie ik bij geheugen:

Geheugen
Ondersteunde RAM-technologie: DDR SDRAM
Ondersteunde RAM-integriteitscontrole: Niet-ECC
Werkgeheugen geïnstalleerd (max): 0 MB / 2 GB (max.)
Ondersteunde RAM-snelheid: PC2100, PC2700

Zou ik het kunnen oplossen door geheugen te kopen met die lagere snelheid?

Zou het kunnen dat het met de oude harde schijf wel werkte en met de nieuwe niet?

Er was voor ik de computer meekreeg geklooi omdat het extra geheugen toen al niet werkte en er is toen een andere ingegaan. Was van een ander merk. In plaats van 2x 512 kreeg ik toen 1x 1024. De oude heeft de verkoper gehouden omdat ik van 512 naar 1024 betaald had. Leek me toen geen probleem. Het is jammer dat we hem op ons vakantieadres gekocht hebben en niet gewoon thuis :)

een rood kruisje bij:
(4) Intel(r) 82801DB/DBM USB 2.0 Uitgebreide host-controller - 24CD
HD-compliant muis
Intel(r) 82801DB Ultra ATA-opslagcontroller-24CB
Intel(r) PRO/100 VE Network Connection
MSI NX6200 AX (NVIDIA GeForce 6200 AX)
Intel(r) 82801BA/CA PCI-brug - 244E
(2)Intel(R) 82801DB LPC Interface Controller - 24C0
er staat een geel waarschuwingsbordje bij:
Multimedia-audiocontroller.

Sorry hoor, maar ik begrijp de hele discussie over vevangen/klonen van harde schijven bij dit probleem niet zo goed:confused:

Al in het begin van dit topic wordt, zoals hierboven te zien is, gemeld dat er driver-problemen zijn...
Zou het niet zo zijn dat die gewoon gedownload en geinstalleerd moeten worden zoals ik al eerder aangegeven heb??

Natuurlijk heb ik dat gedaan.
Eén van de drivers (Video) doet het niet.
Zoals ik schreef staat er bij Intel wel Windows XP in het rijtje, maar na het uitpakken staat er alleen voor Windows2000 iets in. De andere drivers heb ik geinstalleerd, maar ik hou dezelfde problemen.

Als er een gemakkelijke oplossing is, graag!

Ga eerst eens via configuratiescherm - systeem naar apparaatbeheer en kijk waar daar nog gele uitroeptekens en vraagtekens staan!
Post hier even wat je gevonden hebt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan