vastlopen windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noname

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2004
Berichten
143
M'n buurman heeft een probleem met z'n computer: een oudere packard bell met windows 98 se.
Zodra je op een koppeling op het bureaublad klikt (deze computer of verkenner) loopt de computer vast. De foutmelding is dat "explorer niet reageert".
In veilige modus werkt alles normaal.

Heeft iemand enig idee hoe dit is op te lossen?

P.s.
Er is geen virus, geen spy-ware en het opnieuw installeren van windows heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. :mad:
Ik heb ook al een oude versie van het register terug gezet. Helpt ook niet.

O ja, er zit een cd-rom in de computer, die voorkomt in apparaatbeheer en volgens melding geen problemen oplevert. Maar het ding is niet te benaderen via windows verkenner (in veilige modus).
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Vraag 1: kan je helemaal niets meer doen met die pc?
Vraag 2: heeft hij onlangs iets verwijderd?
Vraag 3: heeft hij internetverbinding op die pc?

In de veilige modus kan je nooit met de cdrom werken.

jean
 
Hallo Jean,

1. De pc start op. Sommige programma's werken gewoon, maar zodra je aan bv deze computer of de verkenner zit, loop de zaak vast.

2. AGV anti-virus is vervangen door een nieuwe versie. Spybot search en destroy is verwijderd (om het te vervangen door hitmanpro)

3. hij heeft een inbelverbinding met een 56k modem.

Groet

Gerard
 
Geplaatst door Noname
Ik heb ook al een oude versie van het register terug gezet. Helpt ook niet.
Probeer dan het volgende:
Installeer Windows over de bestaande installatie heen. Duurt ongeveer een half uur.
Gewoon de Windows cd-rom in de drive.
Open Windows Verkenner, klik met je rechter muisknop op je cd-romstation en klik op Verkennen. Klik in het rechter venster op Setup en volg de aanwijzingen.
Als je wordt gevraagd de oude gegevens op te slaan om dit ongedaan te kunnen maken, kun je voor Nee kiezen (kost je anders 130 Mb schijfruimte).
Al je systeem- en programma-instellingen blijven behouden. Je hoeft ook de registratiecode niet opnieuw in te voeren.

Guus.
 
Is die pc soms verbonden geweest met een netwerk?
Kijk anders eens bij Start-uitvoeren en typ msconfig in en dan krijg je tabladen en dan neem je opstarten.
Kijk hierin of er soms windows explorer staar en dan vink je dat uit.
Dit kan helpen.

jean
 
Geplaatst door jean42
Kijk hierin of er soms windows explorer staar en dan vink je dat uit.
Dit kan helpen.
Dan heb je dus een uitgeschakelde, niet goed werkende Explorer.:rolleyes:
En dan?
Overigens kan het helemaal niet, want Explorer komt in die lijst niet voor.

Guus.
 
Hallo Guus,

Dat heb ik gedaan, zals jij aangeeft, in de veronderstelling dat daarmee het probleem zou zijn opgelost. Dat bleek dus niet het geval. Vervolgens houdt mijn kennis op.

Groet,

Gerard
 
Geplaatst door Noname
Dat heb ik gedaan, zals jij aangeeft
Sorry, daar had ik even overheen gelezen.:eek:
Ik zou dan alles maar eens opnieuw installeren. Klik.
In de bijlage de Word-versie.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw installeren is voor elk probleem de beste oplossing!!!!!

jean
 
Dank voor de tips. Jammer dat er geen minder omslachtige oplossing is.

Gerard.
 
het is inderdaad even een klus - iets voor op een regenachtige zondag (en volgens het KNMI wordt a.s. zondag regenachtig :)).
Maar daar staat tegenover dat het systeem daarna weer als nieuw is.
Overigens heeft het met een inbelverbinding NOG een voordeel als je het op zondag doet (of het nu regent of niet), aangezien het telefoontarief doorgaans lager is in het weekend.
De essentiële updates (en die MOETEN geïnstalleerd worden wil je het systeem optimaal krijgen) omvatten al gauw enkele tientallen megabytes - en als je Windows Media Player en de updates voor Office ook nog wilt ophalen, kom je dicht in de buurt van de 100 Mb. Dat duurt dus ongeveer zes uur.

Guus.
 
....en ik moet de hele dag op visite bij de buren. Die 100 mb download ik zelf wel. Scheelt weer zes uur.

Gerard:thumb:
 
Geplaatst door Noname
Die 100 mb download ik zelf wel. Scheelt weer zes uur.
Hoe had je gedacht dat te gaan doen? Je zult na het installeren van Windows op DIE machine naar Windows Update moeten gaan.
Vanaf de site Windows Update wordt dan bepaald welke updates voor DIE machine nodig zijn.
Er bestaat wel een andere site waar je updates kunt downloaden, maar daar krijg je een lijst met 70 updates voorgeschoteld - en kies dan maar eens de goede uit.
Voor een nieuw geïnstalleerd Windows 98 SE zijn momenteel 20 à 25 essentiële updates nodig.
Het is absoluut af te raden zelf te gaan bepalen wat je aan updates installeert.
Volg voor een perfecte installatie gewoon heel precies de handleiding die ik in een vorige bericht als bijlage heb meegestuurd - die zes uur downloaden zul je voor lief moeten nemen als je een optimaal resultaat wilt krijgen.
Je kunt overigens Windows Media Player 9 voor Windows 98 SE wél los downloaden - dat scheelt dan weer 12 MB.
En als Office niet wordt geïnstalleerd en dus ook niet ge-update hoeft te worden scheelt dat ook een heel stuk.
Dan ligt de totale grootte van de updates nog maar rond de 25 MB en dat duurt ongeveer anderhalf uur.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan