Vastlopen XP bij opstarten, na installeren drivers van nieuwe videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albers

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een nieuwe videokaart in mijn 4 jaar oude desktop gedaan. Oude kaart was kapot en ik wil deze computer nog wel als "bij"computer gebruiken. Kaart zit er goed in. Computer doet het al is het met vga compatibel. Met meegeleverde CD (later ook via download van site) de drivers voor de kaart geïnstalleerd. Installatie lijkt goed te gaan, geen foutmeldingen maar na installatie van de drivers loopt computer vast op opstartscherm Windows XP (met de drie blauwe verticale lichtjes die heen en weer gaan). Oude drivers heb ik eerst verwijderd. Heb zelfs een hele nieuwe installatie XP gedaan. Niets helpt. Steeds vastloper in opstartscherm na installatie drivers.

Weet iemand waarom ik de drivers niet geïnstalleerd kan krijgen zonder dat m'n OS (XP) vastloopt?
Gegevens nieuwe grafische kaart:
Point Of View GeForce 8400 GS - 512MB DDR3 - PCI-Express 2.0 - passief gekoeld.

Gegevens computer:
Medion MD 8818;
Voeding is 300 W;
intel core duo processor 1.86 GHz;
1024 MB DDR2 SDRAM 533 MHz 64-bits;
Oude grafische kaart (kapot) was GeForce 7650 GS; 256 MB DDR2;
Moederbord: MSI MS-7318;

Probeer eens op te starten in veilige modus.

En als dat niet lukt. Misschien een idee om een keer een nieuwe OS erop te zetten,
Windows 7 werkt perfect en is nog sneller dan Xp.. Geloof me :D echt waar..

Hoi,
volgens mij is je moederbord e/o chipset niet geschikt voor DDR3 geheugen.
Point Of View GeForce 8400 GS - 512MB DDR3 - PCI-Express 2.0 - passief gekoeld

Thnx voor de reacties. Nog de beste wensen voor 2011.
Opstarten in veilige modus lost niets op en een ander OS ook niet.
Als DDR3 geheugen niet compatible is, kan ik dat nog verhelpen door bv update van BIOS? en zo ja, hoe doe ik dat?

Ik heb Point of View nVidia gemaild en deze heeft geantwoord:
"Het lijkt mij op een compatibiliteits probleem. De 7650GS is een OEM kaart en speciaal gemaakt voor deze computer ( met het bios ) . Computers als Medion , compaq , packard Bell , kopen meestal een aantal VGA kaarten , welke passend worden gemaakt met een speciaal bios met de computer. Andere kaarten worden niet goed ondersteund

Ik adviseer u te kijken op de medion site , welke kaarten worden ondersteund door medion – indien dit niet op de site staan , zou u een mail kunnen sturen . Maar dit kan niet worden opgelost van onze kant."

Ik heb hierop Medion gemaild en gebeld maar om een lang verhaal kort te houden was hun inhoudelijke antwoord: net zolang nieuwe kaarten proberen tot er een werkt.....wat een flut antwoord! Zal nog wel een officiële klacht bij hun indienen. Voor mij in ieder geval geen Medion meer. Maar dit ff terzijde.

Ik hoop dat iemand van jullie nog meer advies kan geven. Alvast bedankt.

Hoi,
later op de avond zal ik eens kijken wat ik voor je vindt,moet je wel ff 't artikelnr. (8 cijferig) doorgeven van je pc.

Laatst bewerkt:
Fijn dat je nog ff wil kijken voor me. Artikelnummer hoop ik dat dit de goede is: 10009761 (staat op stikker onderkant PC); ik heb ook een ander 8-cijfrig nummer gevonden en dat is deze: P/N: 20033290 voor de zekerheid er maar bij gedaan.

Hoi,
ga naar deze site kopieer en plak het volgende nummer 10009761 in het bovenste venster (MSN-Nummer) en je krijgt alle drivers voorgeschoteld van jouw moederbord incl. een Bios update van 2010. Het jammere is dat er niet bijstaat waarvoor de Bios update is, m.a.w. welke opties aan het Bios toegevoegd worden of wat er ondersteund wordt wat voorheen niet het geval was. Je zou dan ook evt. je chipset moeten updaten. Dus of een Bios-update jouw probleem oplost is nog maar de vraag.
Maar ik wens je iig succes.

Hoi Mik, ik zie dat je nog tot laat bezig bent geweest. Mijn dank hiervoor :thumb::thumb::thumb:
Ik weet niet of ik vandaag er nog aan toe kom maar ik ben van plan jouw advies maar eens te gaan proberen als de bios update instructies (die er hopelijk bij zitten) duidelijk genoeg zijn. Tot zover in ieder geval nogmaals hartelijk dank voor al je moeite.

Hallo...

Even vraagje tussendoor.Heeft u na het opnieuw installeren van xp eerst de mobo drivers geinstalleerdt?
En we gaan er vanuit dat de kaart wel helemaal toppie is?

Het ddr3 geheugen van de kaart heeft btw niets met het mobo te maken.

De mobo drivers: niets zelf gedaan. Bij de vorige installatie XP met oude grafische kaart werkte alles gewoon. Ik heb nu dezelfde installatie gedaan en moet dus aannemen dat mobo drivers ge�installeerd zijn. Hoe check ik dat?

N.a.v. advies Mik gezien dat Medion drivers heeft voor de nVidia Geforce 8 serie voor Vista (32 en 64 bit). Niet voor XP en Windows 7. Ik heb dus aangenomen dat bij Vista eea wel goed zou gaan. Vista 32 bit geinstalleerd maar na installeren drivers hetzelfde probleem bij opstartscherm vastloper. Ik weet niet wat ik fout doe. Ik heb net alles via veilige modus (systeemherstel) weer aan het werk gekregen onder Vista maar bij apparatenbeheer staat nu nog steeds een gele driehoek bij standaard-VGA beelschermadapter met bij eigenschappen deze melding: Dit apparaat start niet. (Code 10).

Code 10

Als de hardwaresleutel van het apparaat de waarde FailReasonString bevat, wordt de desbetreffende tekenreeks als foutbericht weergegeven. Deze tekenreekswaarde wordt door het stuurprogramma of de enumerator in het foutbericht geplaatst. Als de hardwaresleutel niet de waarde FailReasonString bevat, wordt het volgende foutbericht weergegeven:
Kan dit apparaat niet starten. (Code 10)
Aanbevolen oplossingen

Hierna volgt een aantal procedures via welke u kunt proberen om het probleem op te lossen.

Het stuurprogramma bijwerken

Klik in het dialoogvenster Eigenschappen van het apparaat op het tabblad Stuurprogramma en klik op Stuurprogramma bijwerken om de wizard Updates voor hardware te starten. Volg de instructies om het stuurprogramma bij te werken.

U wordt mogelijk gevraagd om het pad van het stuurprogramma op te geven. Windows beschikt mogelijk over een ingebouwd stuurprogramma of over de stuurprogrammabestanden van de laatste keer dat u het apparaat hebt geïnstalleerd. Als u niet over het stuurprogramma beschikt wanneer u daar om wordt gevraagd, kunt u proberen om het recentste stuurprogramma te downloaden vanaf de website van de leverancier van de hardware.
Dit ook al geprobeerd?

Ja ook geprobeerd. Vreemde is dat als ik de drivers op deze manier bijwerk of gewoon via de bij de kaart meegelerde CD installeer, de installatie/bijwerken van de drivers gewoon doorgang vindt (daarna dan wel vastlopen bij opstarten). Als ik de drijvers wil installeren via de gedownloaded exe bestand van Medion breekt het installatieprogramma de installatie van de drivers halverwege af met de mededeling dat de hardware niet compatible is. Op de site van Medion met artikelnummer (advies Mik) is eea erg verwarrend: wel updatedrivers moederbord chipset voor XP maar niet voor Vista. Wel drivers voor mijn grakaart voor Vista maar niet voor XP. Heb nog wel update meoderbord chipset gedaan (drivers Vista via internet want bij Medion alleen voor XP) maar ook dit heeft niet gewerkt. Zal dus wel zo zijn dat ik gewoon een kaart gekocht heb die mijn Medion computer gewoon niet lust.
Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een bios update. Aangezien ik hierin totaal geen ervarin in heb en ik de comouter nog wel wil gebruiken, laat ik het maar zo. :confused: Hartelijk dank voor jullie steun.:thumb:

Graag gedaan hoor,jammer dat je die Bios-update niet aandurft. Maar dat kan ik wel begrijpen,het heeft bij mij ook enige tijd gekost voor ik eraan begon.
Tip:tik een oude/afgedankte pc op de kop en ga daar naar hartelust mee experimenteren.
Succes iig.

bios update

ik heb net dezelfde pc en had ook hetzelfde probleem dat de videokaart stuk was.
ik heb mij een nvidea geforce 8400gs aangeschaft en het ging in het begin ook niet eenmaal mijn beeldsoftware geinstalleerd was.
maar ik heb dan zoals men hier suggereerde een bios-update uitgevoerd.
en sinds ik die heb gedaan werkt alles perfect.
dus ik zou zeggen bios update afhalen van de site van medion en uitvoeren.

@Cockie300:Welkom op Helpmij:thumb:

En met deze laatst geplaatste (mogelijke) oplossing voorzien wij het topic nu maar van een slotje. Oudere topics mogen namelijk met rust gelaten worden, zoals je gelezen hebt in onze regels waar je vanmiddag mee accoord gegaan bent.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan