Vastlopende computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilootnour5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
Hoi,...

mijn tante heeft zojuist (denk ze) een virus op haar computer. ongeveer na 10 minuten na het opstarten loopt de hele computer vast. de muis kan nog wel bewegen maar daar heb je niks aan, want niks werkt. nou denk ik ook aan een virus. Nou doet mijn tante niks anders dan skype op de PC en daarom heeft ze niet zo veel verstand van computers. ik woon ver weg van me tante, en houd contact met de telefoon. nou denk ik niet dat ik kan beginnen met moeilijke instalties etc, dus dacht ik aan een makkelijke e goeie Online scan.

Heeft iemand zoiets? dat zou heel erg mooi zijn. Want de computer is pas een paar maanden oud.

Bedankt alvast

bedankt,... ik zal het doorgeven.
maar als hij iets vind verwijdert hij het dan ook?

Telkens als ik op ESET Online Scanner click, laad hij de pagina wel, maar over de helft blijft ie bij mij haken

een online scan is er oa. van nod32 (ondertussen al in een eerdere post gegeven link)

Voor het gebruik zal je tante wel wat ondersteuning nodig hebben. Nod32 ruimt ook op,

Probleem is natuurlijk, dat de pc het maar 10min goed doet.
Mogelijk werkt het wel goed in de veilige modus(met netwerkmogelijkheden)

Ook kan er een temperatuur probleem zijn. Dat kan ze/je makkelijk controleren met HwMonitor
Bij hoge waarden, dient mogelijk de pc/fans stofvrij gemaakt te worden.

Je tante kun je misschien makkelijker helpen met hulp op afstand, of het voor je tante makkelijk te installeren en gratis teamviewer
Helaas is ook hier het vastlopen van de pc een probleem.

mvg Leo

Laatst bewerkt:
"Ook kan er een temperatuur probleem zijn. Dat kan ze/je makkelijk controleren met"
Met wat?

Er wordt niet zozeer naar de computer gekeken, maar naar de temp van de processor en de eventuele video kaart (GPU).

Een zinnig antwoord op wat te hoog is, kan pas worden gegeven als bekend is welke processor en videokaart het betreft.
Ruim en algemeen gesproken kan een processor vanaf zo'n 60/70c voor problemen gaan zorgen en een GPU vanaf 100c

Post de types en temps hier voor meer duidelijkheid.

Mijn tante zegt dat als ze de computer al meer dan 24 uur niet aan heeft staan en hem dan aanzet (Zou de computer niet warm moeten zijn) Blijft ie het zelfde doen.
Ik kan niks instaleren. Het instaleren duurd te land, en haakt bij de instalatie.

Zijn er andere snelle oplossingen

Een vastzittende fan kan in 10min een hitte probleem veroorzaken.

Het is ook zinvol om te kijken of er in apparaat beheer uitroep/vraagtekens staan.

Wat voor aanwijzing heeft je tante dat er een virus is.
Heeft ze iets gezien, heeft ze wat gedaan toen het probleem voor het eerst optrad?
Werd er mogelijk een update geinstalleerd? zo ja welke?

Staat de systeem tijd/datum goed? Of vergeet de pc deze wanneer de pc langer uitstaat?
Gaat het trouwens om een oudere pc? Met welke windows?

De veilige modus werkt ook niet? Indien die wel werkt zou een systeemherstel mogelijk helpen.

Ze instaleerd nooit iets, ook geen updates (Ze heeft daar geen verstand van)
Ze zei dat ze Systeem herstel al heeft geprobeert en het probleem blijft zich voordoen.
Is dit nog wel een virus, of is dit toch een hitte probleem?

Heeft ze dan wel een goede viruscanner? w.s ook niet en geen updates.
Dan kan het inderdaad makkelijk malware zijn.
Maar aan de andere kant is haar internet gedarg mogelijk nogal "onschuldig"
Kortom moeilijk te zeggen zo.
Lukte hwmonitor installeren ook niet?

Ja haar internet is erg 'unschuldig'.

Ze kijkt alleen maar aanbieding op AH en C1000 en dat soort dingen...
Ook Skype za; geen virussen brengen.

Haar dochter speelt wel heel vaak op spelletjes websites.
Ik denk dat dat wel wat virussen binnen brengt.

zou het dan toch een virus zijn. Wat moet ik ze nou doen?
Elke keer word de tijd korter totdat ie vastloopt. Ik vind het toch wel vreemd

Ik ben bang dat probleem moeilijk of niet op afstand is op te lossen

om een temp probleem uit sluiten kun je eens in het bios (laten) kijken of de processor heet wordt (bij system health)
Dat geeft geen uitsluitsel over de videokaart, maar als de pc ook al in het bios uitvalt weet je dat je een hardware(temp) probleem hebt.
Controleer ook even de systeem tijd. Wanneer deze van slag is, is dat een aanwijzing dat de bios batterij begint op te raken. Dat kan ook rare problemen veroorzaken, omdat de instellingen niet goed bewaard meer worden.

Aangezien je niets meer kunt installeren wordt softwarematige herstel ook lastig.
Een SFC /scannow vanuit de herstel console kan misschien helpen om de pc weer draaiende krijgen.
Wanneer dat niet helpt, dan kun je vandaaruit een repair installatie doen, of gewoon windows opnieuw installeren, na een format van de harde schijf (en een back up van de gegevens)

We zijn er van overtuigt dat het geen virus is. Na een systeemherstel blijft het probleem.
Als het idd een hitte probleem is, denk ik denk ze haar computer maar beter niet meer aan moet doen, Zo verslechtert het alleen maar.

Ik ben bang dat je binnenkort eens bezoekje aan tante moet gaan afleggen.
Het is dan w.s inderdaad beter de pc even niet meer te gebruiken. Ze kan er verder toch niets mee.

mvg Leo

Het probleem is opgelost. We hebben de stekker van de stroom er 5 min uit gehaald, en toen weer erin gestopt, en werkt weer prima!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan