Vastzittende toesten van laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmaazennec

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 okt 2011
Hallo,
Ik heb sinds een paar jaar een MacBook als laptop.
Gisteren viel er per ongeluk een glas appelsap om, over het toetsenbord.
Het was niet veel, maar toch.
Na een uurtje ofzo merkte ik dat de spatiebalk een beetje vast kwam te zitten.
De dag erna, vandaag dus, merkte ik dat er ook andere toesten vast zaten.
Mijn vraag was nu, wat kan ik hier mee doen?
Is er misschien iemand die dit ook eens gehad heeft en mij hiermee kan helpen?

Als je geen macbook had gehad, had ik je geholpen. Nee hoor, maar probeer de toetsen er eens uit te wippen met je nagels en dan er weer op te drukken.

Jammer van het ongeluk rmaazennec.
In de meeste gevallen wil het toetsenbord er wel uit zou je zeggen.
Probeer het dan te reinigen maar vaak komt het na het gebruiken van veel water niet meer goed. Als het toetsenbord er uit is heb je wel meteen zicht op de andere componenten. Een goed droogmiddel is rijst.

De meeste toetsenborden zijn tegenwoordig wel kopjekoffiebestendig gelukkig.

Haal het van de netstroom, batterij eruit, klep open, & computer op een stevige vlakke ondergrond leggen met genoeg lege ruimte rondom.

Piepkleine precisieschroevendraaiertjes, plat & philips, satestokje, tandestokertje, pincetjes.

Daarmee ga je alle knopjes op het toetsenbord lospeuteren. Maak voor het gemak eerst een foto. Het helpt als er in de gebruiksaanwijzing staat hoe de knopjes bevestigd zijn. Begin met een knopje dat je het minst of nooit gebruikt, om te testen hoe het vast zit. Meestal is het een kliksysteem van de een of andere soort. Let op veertjes &/of afdekkapjes onder de knop. Knoppen van andere afmeting kunnen anders bevestigd zijn.

Ga heel voorzichtig met de andere knoppen, rustig aan tot je de slag te pakken hebt, & dan helemaal rustig aan & opletten, want op het moment dat je die te pakken denkt te hebben is er veel risico dat je de volgende sloopt. Gewoon geduldklusje.

Alle knopjes & toebehoren los gewurmd, kan je die gewoon in een bak (hand)warm afwassop spoelen, ouwe tandenborstel om aangekoekte restjes los te borstelen. Alles goed naspoelen in bak met schoon koud water. Daarna alles in een schone theedoek doen , even rammelen, theedoek op tafel leggen & alles rustig laten drogen.

Ondertussen kan je met water ingevochtigde wattenstaafjes (heleboel) & demakeup-padjes, tandenborstel voor aangekoekte zaken, het toetsenbord zelf voorzichtig deppen & poetsen, meestal zijn dat meerdere lagen doorzichtig plastic vellen met de printplaat erop gedrukt. Heel voorzichtig daarmee.

Bij het terug zetten van de knopjes, weer: Niets forceren.

Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo'n computerfreak die precies weet hoe dit allemaal werkt.
Iemand een makkelijkere oplossing?

Toetsen loswippen met je nagels? Ik was ook geen computerfreak, maar nu wel. Maar dat heeft niets met alcohol/aceton te maken, hoor. Het zijn gewoon stukkies plastic die je loshaalt, schoonmaakt en weer terugduwt.

Sorry, ik wist niet dat het moeilijk was.
Hoe je de toetsen los haalt of het hele toetsenbord verwijderd kan je volgen op YouTube. Klik daarvoor op de volgende link.

http://www.youtube.com/results?sear...4360l0l26763l7l7l0l1l1l0l388l1316l0.4.1.1l6l0

Het is beter om het toetsenbord maar even los te halen omdat de vloeistof ook op andere delen kan zijn gekomen. De batterij dan even loshalen zodat er geen spanning op staat.

Het is beter om het toetsenbord maar even los te halen omdat de vloeistof ook op andere delen kan zijn gekomen.

Nee. Niet doen: Er is veel kans dat als je dat zonder ervaring doet, dat je dan een onzichtbaar verstopt connectorkabeltje breekt, scheurt, of anderszins beschadigd. In dat geval kan je net zo goed een nieuwe computer kopen, dat kost bijna even veel als de vervangings- & reparatiekosten...

Bovendien, als het er al onder is gekomen, sluit de electronica kort, pssst, finito...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan