VB 2010 Access Tabellen bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Hallo,

Momenteel ben ik een applicatie aan het bouwen in VB 2010 Express Edition. Daartoe heb ik vanuit Acces 2010 een aantal tabellen(databases) geplaatst in een Windows Form.
De tabel bestaat uit de volgende velden/kolommen: ID, Producten & Activiteiten, Aantal, Kosten Exclusief btw 21%, BTW bedrag, Kosten Inclusief BTW, Begindatum, Einddatum, Bijlage.

Graag zou ik willen dat a.d.h.v. het gekozen 'product/activiteit(per product activiteit geld een standaardprijs)' en 'aantal' door de gebruiker, de Velden: 'Kosten Exclusief btw 21%, BTW Bedrag, Kosten Inclusief BTW automatisch worden gevuld. M.b.v. de automatische berekening: Producten & Activiteiten * Aantal. Daarnaast zou ik graag willen dat de gebruiker als de applicatie is geactiveerd een begindatum, einddatum, en bijlage kan invoeren in de velden.+ Totaaloverzicht van tabelbedragen (alle tabelregels bij elkaar opgeteld) in textboxen los van de tabel. Dus de tabelcijfers moeten getotaliseerd worden in aparte textboxen die los van de tabel in de window worden weergegeven. Bijv.: als de gebruiker 2 records heeft ingevoerd in de tabel, namelijk Rij1; totaalbedrag incl. 21% btw = 100, Rij2; totaalbedrag inclusief 21% btw 200. In de afzonderlijke textbox los van de tabel moet dan het totaalbedrag van 300 euro komen te staan. Dus totaal van tabelbedragen moet dan gekoppeld worden aan losstaande textboxen.

Ik heb van alles geprobeerd in de Query Builder van VB 2010 Express Edit. Maar krijg het niet voor elkaar. Bij voorkeur een simpel voorbeeldbestandje meesturen (indien mogelijk). Graag stapsgewijs uitleggen hoe te komen tot de oplossing hiervoor.

Ben hier al uren aan het stoeien geweest, zou top zijn als iemand me verder kan helpen.

Alvast dank.

Robert

In principe is het wel mogelijk, maar waarom wil je een "database" oplossing als je toch de data los mee gaat leveren. Er zitten prima data oplossingen in .NET zelf om om te gaan met losse data.

Normaal gesproken doe je:

-> connect database
-> doe query
-> plaats data in datatable en sluit database connectie
-> bewerk data in datatable

In principe, als je een vaste tabel hebt, kun je dus net zo goed starten in punt 4 en de datatable "voorladen" met de aanwezige informatie.

VB 2010 Acces Tabellen bewerken

Hoi,

Dank voor je antwoord. Ik begrijp alleen niet precies wat je bedoeld met voorladen van de aanwezige informatie in een vaste tabel. Ik heb een bijlage toegevoegd om te verduidelijken wat ik bedoel.
Graag hoor ik efficiëntere alternatieven daar waar mogelijk. Graag ook specificiek uitzetten welke handelingen uitgevoerd moeten worden om doel te bereiken. Ik ben momenteel nog een beginner wat betreft ontwikkelen van applicaties.

Bijlage:
Bekijk bijlage Vb offertedatabase1.docx

Robert

Ik heb het documentje gelezen maar je moe een aantal dingen verduidelijken.

Waar komt de data voor de gebruiker vandaan? uit Access (elke keer, dynamisch aangepast) of een tabel met data vastgezet in je programma (mag ook eventueel een externe file zijn die je inlaad)?

Hoe wordt de data gebruikt door de gebruiker? lijstje met items dat de gebruiker kan kiezen en een aantal? Het frame dat je ziet in je document is een grafische weergave van een datatable. Deze moet voor een dynamische aanpak gevult worden door telkens een query te draaien op een database. Je zegt in je openings post echter:

Daartoe heb ik vanuit Acces 2010 een aantal tabellen(databases) geplaatst in een Windows Form

Als je de gehele tabel als data gaat gebruiken is het echter niet echt een database meer. Je hebt dan een vaste tabel data die je wil bewerken. Je kunt wel een query draaien maar over het algemeen ben je dan net zo snel af om de data direct te behandelen. bijvoorbeeld door de data in een CSV file te zetten en die te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan