bryanvanritter
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 20 feb 2008
Hoi ,
Ik ben bezig een applicatie aan het maken die een connectie moet maken met een door de gebruiker gekozen database. Ik ben in eerste instantie gestuit op het gebruik maken van odp.net om zo alle geregistreerde datasources in de tnsnames.ora van oracle op te halen in een grid . Ik maak dus gebruik van een grid en een button in dit testgevalletje en de code ziet er als zie onderstaande uit. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om de tnsnames servicenames op te halen waar deze zich ook mag bevinden (lokaal of op het netwerk) en zo de informatie te tonen in een grid, zonder gebruik te maken van odp.net die je anders los op de pc moet installeren, dan maak ik liever gebruik van de system.data.oracleclient die meegeleverd is met de .net framework en die op zijn beurt weer gebruik maakt van de oracle "oci.dll". Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.
alvast bedankt,
bryan
Imports System.Data.Common
Public Class Form1
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim ProviderName As String = _
"Oracle.DataAccess.Client"
Dim fctry As DbProviderFactory = _
DbProviderFactories.GetFactory(ProviderName)
If (fctry.CanCreateDataSourceEnumerator) Then
Dim dsenum As DbDataSourceEnumerator = _
fctry.CreateDataSourceEnumerator()
Dim dt As DataTable = dsenum.GetDataSources()
Me.DataGridView1.DataSource = dt
Else
MessageBox.Show("No datasources found")
End If
End Sub
End Class
Ik ben bezig een applicatie aan het maken die een connectie moet maken met een door de gebruiker gekozen database. Ik ben in eerste instantie gestuit op het gebruik maken van odp.net om zo alle geregistreerde datasources in de tnsnames.ora van oracle op te halen in een grid . Ik maak dus gebruik van een grid en een button in dit testgevalletje en de code ziet er als zie onderstaande uit. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om de tnsnames servicenames op te halen waar deze zich ook mag bevinden (lokaal of op het netwerk) en zo de informatie te tonen in een grid, zonder gebruik te maken van odp.net die je anders los op de pc moet installeren, dan maak ik liever gebruik van de system.data.oracleclient die meegeleverd is met de .net framework en die op zijn beurt weer gebruik maakt van de oracle "oci.dll". Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.
alvast bedankt,
bryan
Imports System.Data.Common
Public Class Form1
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim ProviderName As String = _
"Oracle.DataAccess.Client"
Dim fctry As DbProviderFactory = _
DbProviderFactories.GetFactory(ProviderName)
If (fctry.CanCreateDataSourceEnumerator) Then
Dim dsenum As DbDataSourceEnumerator = _
fctry.CreateDataSourceEnumerator()
Dim dt As DataTable = dsenum.GetDataSources()
Me.DataGridView1.DataSource = dt
Else
MessageBox.Show("No datasources found")
End If
End Sub
End Class