VB vs. VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

o'neil

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
Hallo,
kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen Visual Basic en Visual Basic Applications?

MVG Oneil

VBA werkt altijd met/onder MS Office, VB is stand-alone te gebruiken. Heb je MS Office heb je ook VBA.

Heel in het kort uitgelegd:

Als je met VBA wilt gaan werken(programmeren), dan is kennis van de Microsoft produkten zoals Access of Excel of Word vereist, terwijl dat met VB niet per sé noodzakelijk is, omdat VB voor algemeen gebruik is.

Om met VBA aan de slag te kunnen gaan is de aanwezigheid van één der genoemde applicaties hierboven op je pc benodigd, omdat VBA in die applicaties verweven zit.

Er kan met VB veel meer zaken worden gerealiseerd dan met VBA en daarbij heeft VB het voordeel, dat de geschcreven code kan worden gecompileerd, hetgeen betekent dat het gecompileerder programma stand-alone kan werken(VB hoeft dan niet meer op de achtergrond gaan draaien), en dat is met VBA wel het geval.

Dennis.

Geplaatst door o'neil
Is VB dan moeilijker dan VBA?
Omdat je met VB veel meer kan bereiken dan met VBA, dan denk ik, dat de VB stof meer uitgebreider is dan VBA, maar daaruit kan ik niet de conclusie trekken dat VB moeiliker is dan VBA, het is zo'n persoonlijke vraag. Ga er maar vanuit dat ze qua moeilijkheidsgraad op dezelfde niveau liggen. Eigenlijk is VBA deels een afgeleide van VB.

Dennis.

Misschien even een voorbeeld ter verduidelijking:

Er was ooit in dit Forum gevraagd om een Yathzee spel te gaan maken.

Om een lang verhaal kort te maken.

Dat spel heeft uiteidelijk een commerciele waarde gekregen in mijn ogen. Het was een complete goed werkend Yathzee spel geworden. Helaas kan de code hier niet worden vrijgegeven op verzoek van de TS.

Hier dus een voorbeeld dat je met VB ook een spelprogramma kunt maken.

En ik kan ook voorbeelden gaan geven dat met VBA geschreven zijn, zoals die op mijn werk wordt gebruikt (maar dat kan ik hier niet prijs geven)

Zelf gebruik ik VBA in de laatste tijd niet zoveel meer.

Dennis.

PS. Ben nu weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan