Vb05 tekst opslaan als .vbs foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco1804

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2007
hallo.
Ik heb een probleem met een text editor die ik aan het schrijven ben om VB te leren..
ik gebruik hier visual studio 2005 voor.
de bedoeling is een Text/HTML/vbs/js editor als eind resultaat te hebben
dit lukt aardig. maar zit iets of wat vast.
ik zoek geen kant en klaar script enkel goede tips of links waar ik info hierover kan vinden.
ik heb google zowat uitgemolken maar helaas :shocked:

ik heb 2 Radiobuttons(HTML/vbs) en een Live Knop(deze slaat het tijdelijke TEST bestand op)
dit is de code die ik hiervoor gebruik

Private Sub Button3_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button3.Click
If RadioButton1.Checked = True Then
My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\Test.htm", String.Empty, False)
My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\Test.htm", TextBox1.Text, True)
Dim result As Long
myfile = "C:\Test.htm"
result = Shell("c:\program files\internet explorer\iexplore.exe " & myfile, vbNormalFocus)
End If
If RadioButton2.Checked = True Then
My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\Temp\Test.vbs", TextBox1.Text, True)
Dim result As Long
myfile = "C:\Temp\Test.vbs"
result = Shell(myfile, vbNormalFocus)
End If
End Sub

Dit is mijn probleem

ik probeer de inhoud van TextBox1 op te slaan als C:\Temp\Test.vbs en deze uiteindelijk te laten draaien... het opslaan als een .vbs lukt maar krijg een fout melding wanneer ik dit scriptje laat draaien.

ik gebruik een simpel voorbeeld:
Invoer TexBox1 : WScript.Echo"Dit is het opgeslagen vbscriptje"

Word opgeslagen als C:\Temp\Test.vbs

wanneer ik dit scriptje uitvoer krijg ik deze FoutMelding:
Script C:\Temp\Test.vbs:
Regel: 1
Teken: 1
Fout: : Ongeldig teken
Code: 800A0408
Bron: Compilatiefout Microsoft VBScript

als ik dan de broncode van het scriptje bekijk staat er : WScript.Echo"Dit is het opgeslagen vbscriptje"

Kan iemand me hier aub mee helpen.

Met vriendelijke groet
Marco

ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit kan, maar ik denk door het "Bron: Compilatiefout Microsoft VBScript" dat ze ermee bedoelen dat je niet zomaar een "simple text file" (dus gewone text) als .vbs kan openen. Een .vbs is namelijk een "vbscript script file" en niet een simpel textbestandje.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen:
Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een textdocumentje maken met "normale" text en het dan opslaan als een .exe (en het dan laten werken, sinds een executable file er ongeveer zo uitziet (als je het opent met kladblok): U‹ì‹Eƒè tHtHtNHt1H‹E t ‹@fƒ`8 3À]Ãÿp$ÿp ÿpÿpÿpèB ƒÄ÷ØÀ÷Øë enzovoorts)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, V :thumb:

Het uitschrijven en inlezen van text, HTML en BAT bestanden is redelijk simpel en het lukte vrijwel direct deze met hun bijhorende extentie op te slaan en vervolgens te runnen maar met vbscriptjes had ik het probleem wanneer ik eender welk scriptje (lees:perfect gecodeerd VBScriptje) opsloeg met de extentie ".vbs" kreeg ik die bewuste foutmelding. dit is geen exe file (de fout melding kwam trouwens niet van de editor zelf maar van het gegenereerde vbscriptje.. dat werd duidelijk nadat ik de applicatie aangepast had zodat het het scriptje niet meer automatisch uitgevoerde maar het enkel opgesloeg. om vervolgens zelf het scriptje te gaan voorzien van een dubbele klik.

Nu heb ik ondertussen zelf een "oplossing" op gevonden.
nl: ik schrijf de inhoud van de textbox naar een .bat file en laat deze het vbscriptje schrijven... dit werkt perfect

Toch alvast bedankt voor de hulp

Vriendelijke groeten
Marco:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan