VBA acces export naar excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

suzannevogels

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2022
Hallo,

Ik probeer met VBA in access een query te exporteren naar excel. Na de export moet er een pop-up komen met de locatie waar het bestand opgeslagen moet worden.

Nu heb ik wel iets gevonden wat werkt (DoCmd.OutputTo acOutputQuery, "naam query", acFormatXLSX, , True), maar dan zijn de kolommen niet uitgelijnd. Ik wil eigenlijk een autofit op de kolommen hebben, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Iemand voor mij de gouden tip?

Ik zou de data importeren met Power Query, vanuit Excel

Exporteren gaat over gegevens, niet over opmaak.
De 'opmaak' in Access is beperkt tot de eigenschappen van de gegevens.
Die autofit voor kolommen is eerder iets voor de eerste keer dat het bestand wordt geopend in Excel.
Een querytable bijv. maakt het ophalen van gegevens uit Access al een stuk eenvoudiger.

Kort en goed: geen VBA nodig. Eigenlijk de verkeerde vraag in het verkeerde forum :).

Voor hetgeen waar ik het voor nodig heb is importeren vanuit Excel geen optie.

Bij een andere export is het me wel gelukt via VBA, maar daar wordt het excelbestand meteen op een specifieke locatie opgeslagen. Ik wil nu de locatie pas bepalen zodra ik het bestand ga exporteren en dan krijg ik de autofit er niet in. Voor mij is dit dus nog steeds een VBA vraagstuk en hoop nog steeds op mijn gouden tip :)

Je kunt natuurlijk heel makkelijk in je export procedure eerst de map opgeven in een string met FileDialog. Dan nog is het vanuit Excel een heel stuk makkelijker om een koppeling te maken met je Access database en dus rechtstreeks de data op te halen. Geen export nodig. Ik zie ook niet wat de voordelen zijn van een aparte export. Zelden nooit gehad, en zelfs in die situaties was een koppeling achteraf handiger.

Ik moet elke week een export draaien met nieuwe data en die moet elke week los opgeslagen worden in een nieuw excelbestand, dus data ophalen vanuit excel is voor mij niet de beste oplossing.

Waarom niet? Je query is vast, dus die kan je elke week vanuit Excel openen. Eén keer de koppeling leggen en je bent klaar. En dan sla je het (opgemaakte en gecontroleerde) Excel bestand op in de gewenste map. Simpel en eenvoudig.

Optie 1: Eenmaal je het bestand hebt aangemaakt in Excel, kan je in Access VBA een excel object definiëren en vandaar de net aangemaakte workbook verder manipuleren
Optie 2: maak in Excel een template aan die je gebruikt bij je export om de nieuwe workbook op te baseren

Nogmaals, Power query is hier voor gemaakt.
Is bovendien de makkelijkste methode

Helemaal mee eens :). Desalniettemin ga je nog een hele klus krijgen om TS te overtuigen.

Ach iedereen werkt hoe ze graag werken, en wat voor de één gemakkelijk werkt is voor de ander moeilijk.

Linksom of rechtsom, “no code” is de toekomst

Moeilijk te accepteren maar het is zo.
Ontwikkeling is volledig gericht op low/no code voor gebruikers.

Je had er geen beperking qua doelgroep bij staan.
Er waren nog nooit zoveel programmeurs nodig als nu.

Ontwikkeling is volledig gericht op low/no code voor gebruikers.

Lol, wij proberen al 30 jaar de gebruikers te verhinderen om zelf te beginnen coderen, maar ze vinden altijd wel een manier. En al zeggen we 1000 keer dat de IT-afdeling niet verantwoordelijk is voor de aangerichte schade, de één of andere manager draait het toch wel in onze nek om alles weer op te lossen.

Je kunt wel verhinderen te coderen, maar het is beter te voorkomen dat ze die behoefte voelen. Neemt IT wel alle vragen die er leven serieus en biedt daarvoor een oplossing ?

In een bedrijf met meer dan 3000 werknemers alleen al in België, is dat de taak van de managers, niet van IT. We weten wat er nodig is en dat is niet altijd wat men wil. de managers moeten weten wat er leeft en de relevante vragen doorgeven. We zijn altijd bereid om samen aan tafel te gaan zitten en een oplossing te zoeken die binnen het budget en de krijtlijnen blijft die door het bedrijf zijn getekend. Iedereen beschikt over de nodige bedrijfssoftware en alle office 365 apps die nodig zijn om het werk te doen zonder dat men zijn tijd moet verspillen met zelf te programmeren.

Welbekende uitspraken van IT:
Te druk/onderbezet/geen prio/mogen we je niet geven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan