• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA beveiliging en cellen bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raymond83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2023
Goedemorgen,

Ik heb in een excel bestand meerdere tabbladen (14). Deze heb ik beveiligd via een VBA-code en kan deze ook opheffen via de VBA. Nu kan ik ze allemaal tegelijk beveiligen/opheffen ipv 1 voor 1.
Alleen kan ik met deze code andere cellen niet meer opmaken. Bijvoorbeeld om een cel een kleur te geven. Alle opties om te bewerken staan uitgeschakeld.
Ik kan wel gewoon typen in de cellen die niet vergrendeld zijn, maar kan ze dus niet kleuren. Is er een optie in deze code om dit wel aan te zetten?

Ik gebruik deze 2 codes:

Code:
Sub protect_all_sheets()
top:
pass = InputBox("Voer wachtwoord in?")
repass = InputBox("Verify wachtwoord")
If Not (pass = repass) Then
MsgBox "you made a boo boo"
GoTo top
End If
For i = 1 To Worksheets.Count
If Worksheets(i).ProtectContents = True Then GoTo oops
Next
For Each s In ActiveWorkbook.Worksheets
s.Protect Password:=pass
Next
Exit Sub
oops: MsgBox "I think you have some sheets that are already protected. Please unprotect all sheets then running this Macro."
End Sub

Code:
Sub BeveiligOpheffenAlles()
Dim ws As Worksheet
Dim ps As String
ps = InputBox("Voer het wachtwoord in om de beveiliging op te heffen", vbOKCancel)
For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
ws.Unprotect Password:=ps
Next ws
End Sub

Als je een enkel tabblad beveiligd krijg je de optie om te kiezen wat er nog mogelijk is om te bewerken, maar met de VBA niet.
Het gaat mij dat de optie Cellen opmaken actief is in de VBA.
ySROoDNvOvkAAAAASUVORK5CYII=

beveiliging.JPG
Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft. Ik ben niet in het bezit van KU TOOLS.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert in Excel. De code heb ik niet zelf verzonnen maar gekopieerd na een zoektocht om dat probleem op te lossen. Nu loop ik dus tegen dit probleem aan.
Andere collega's moeten in het bestand bepaalde cellen invullen en een kleur geven, maar mogen niet bij de cellen waar formules in staan etc. Nu kunnen ze de cel wel invullen, maar geen kleur geven.

Hoe zou ik de optie van "niet geblokkeerde cellen bewerken" kunnen implementeren in deze code of een aparte code?

Gebruik dan dit in plaats van alleen .Protect:
Code:
s.Protect Password:=pass, AllowFormattingCells:=True

Laatst bewerkt:
Gebruik dan dit in plaats van alleen .Protect:
Code:
s.Protect Password:=pass, AllowFormattingCells:=True

Soms is het zo simpel. Thnx hiermee ben ik geholpen en weet ik meteen waar ik de rest eventueel kan plaatsen!
Elke dag leren we weer iets meer.:thumb:

Een paar tips:
Gebruik niet de Quote knop als je direct op het voorgaande bericht reageert.
Als je code plaatst, zet deze dan in codetags.
Klik eens op de link in mijn handtekening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan