• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA button uitschakelen of verstoppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
314
Vrienden,

Op basis van mijn beperkte vba kennis heb ik getracht een knop op een bepaalde sheet uit te schakelen door middel van
Code:
If worksheets("blad1") .select then
MsgBox"Deze knop niet te gebruiken op dit blad" 
Else
Unload me

Toch is deze niet werkbaar en ik snap ook wel waarom. Hij gaat steeds terug naar blad1 op welk blad ik ook ben. Vervolgens heb ik getracht de code aan te passen d.m.v. meerdere IF definities voor de andere bladen waar de code Unload Me wel van toepassing is...Wat er dan gebeurd zal ik jullie besparen want ik kom op de meest vreemde bladen terecht :eek: Heeft iemand een idee, of kan iemand mij in de richting helpen van een oplossing?

Alvast bedankt.

Groet,
Allard
 
Zoiets?

Code:
If ActiveSheet.Name = "blad1" Then naamvandeknop.Visible = False

Wigi
 
Zoiets?

Code:
If ActiveSheet.Name = "blad1" Then naamvandeknop.Visible = False

Wigi

:thumb: Bedankt voor je reactie Wigi (wederom....soms vraag je je af wie is nou al dit spul aan het maken...alle leden van dit forum of Wigi *Hulde* in ieder geval)

Ik heb je code geprobeerd en een beetje aangepast naar de situatie en naar ik hoop goed.
Code:
Private Sub Sluitenknop_Click()
If ActiveSheet.Name = "Hometest" Then
Sluitenknop.Visible = False
Else

Unload Me
End If
End Sub
Het graptje is nu dat als ik op de knop klik in de desbetreffende sheet, de knop dan pas verdwijnt...Op zich best een leuke grap moet ik zeggen...dus als er geen andere oplossing is dan laat ik het zo. Maar kan het ook zo zijn dat de knop er meteen bij openen niet meer is ?

Groet,
Allard
 
Dan moet die code bij Initialize van de Userform komen.
 
Stap terug

Dan moet die code bij Initialize van de Userform komen.

Ik heb even een stapje terug gedaan inzake het verbergen van de knop op de userform. Ik ben even op een werkblad zelf gaan spelen en anderhalf uur zitten googlen. Maar ik kom er niet uit. Ik heb de volgende code

Code:
Private sub knopverdwijnen()
If sheets("Aantal").Range("a1")< 10 Then
zichtbaar.Visible= False

Maar de knop werkt niet mee.... rare situatie

Groet,
Allard
 
Wat precies staat er bij

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()

achter je userform?
 
Wat precies staat er bij

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()

achter je userform?

:D Okee dat Initialize stond er niet bij inderdaad. Ik wist niet helemaal waar je dat voor bedoelde. Nu ben ik weer een stap verder...de knop is invisible...............maar voor alle sheets. De volgende code is nu van toepassing

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
Knoppenscherm.Show
If ActiveSheet.Name = "Hometest" Then
Sluitenknop.Visible = False
Else
Sluitenknop.Visible = True
End If

End Sub

Maar else lijkt hier niet op te gaan........moet ik alle sheets aangeven waar hij wel zichtbaar moet zijn ?

Groet,
Allard
 
Misschien heeft het er niets mee te maken, maar waar is

Code:
Knoppenscherm.Show

nu weeral goed voor? Je toont een 2de userform, of wat?
 
Misschien heeft het er niets mee te maken, maar waar is

Code:
Knoppenscherm.Show

nu weeral goed voor? Je toont een 2de userform, of wat?


Ja dat klopt. Bij het openen van de workbook komt er de naam van de sheet en het versienummer te voorschijn voor een x aantal seconden vervolgens komt het knoppenscherm in beeld
 
Zonder een bestandje te zien kan ik dat ook niet hoor.
 
Zonder een bestandje te zien kan ik dat ook niet hoor.

Ik snap het Wigi, maar gezien jouw opmerkingen eerder op de dag....Ga ik toch even zelf verder knutselen, want ik zie licht in de duisternis (de knop komt wel weer terug als je het usrform opnieuw opent in de andere schermen)....Als ik de oplossing heb gevonden, zal ik het antwoord plaatsen. Bedankt zover voor je hulp
 
Wellicht een oplossing

Vrienden,

Meestal posten mensen om een oplossing te vinden. Zo heel af en toe is het om verschillende redenen niet mogelijk een oplossing te geven. Zo ook voor deze vraag ben ik lang opzoek geweest naar een oplossing. Ondanks alle hulp en het feit dat ik niet bij machte was een voorbeeld te posten, heb ik verder gezocht. Een tijdje laten liggen en weer opgepakt en toen nog een oplossing (wellicht voor de kenners houtje touwtje) voor mij werkzaam en wellicht voor anderen ook.

Ik heb het volgende gedaan.

Om een knop uit te schakelen, bijvoorbeeld omdat je niet wil dat mensen deze functie op een bepaalde sheet kunnen gebruiken, kun je de volgende methode gebruiken.

Code:
Me."naamvandeknop".visibible = True/False

Let er op dat je deze code voor elk werkblad moet herhalen...Je kan deze bijvoorbeeld planten in de code achter een knop om naar een bepaalde sheet te gaan

Bij deze is voor mij de post opgelost en compleet.

Groet,
Allard
 
Allard,

Lijkt me redelijkerwijs de oplossing van Wigi in post #2:
If ActiveSheet.Name = "blad1" Then naamvandeknop.Visible = False
Probeer ook eens:
Code:
naamvandeknop.Enable = False of True
(vanuit het eigenschappenvenster (in vba-editor) kan je hier makkelijk mee spelen:)) Hiermee blijf je je knop zien alleen is hij uitgeschakeld.
 
Allard,

Lijkt me redelijkerwijs de oplossing van Wigi in post #2:

Probeer ook eens:
Code:
naamvandeknop.Enable = False of True
(vanuit het eigenschappenvenster (in vba-editor) kan je hier makkelijk mee spelen:)) Hiermee blijf je je knop zien alleen is hij uitgeschakeld.

:eek: Ik hoop niet dat ik Wigi tekort gedaan heb, anders bij deze mijn excuses..Ik kon uiteindelijk de code van Wigi niet integreren en dat is wel degelijk mijn (VBA) tekortkoming....Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een (voor mij dan)simpelere oplossing. Die van jou is nog simpeler :D Ach ja, zoals een goed gezegde als zegt: We zijn op de wereld om elkaar te helpen niet waar! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan