L.s.,
Ik zal mijn probleem zo effectief mogelijk proberen uiteen te zetten.
Ik ga producten importeren vanuit China en verkopen op de NL-markt. Ik wil daarvan de Inkoopprijs en de Verkoopprijs automatisch kunnen bepalen (dit omdat het om veel modellen en veel categoriën gaat). Om dit te kunnen doen moet ik zowel de inkoopprijs als de logistieke kosten per unit kunnen bepalen. Deze kosten varieren per model, dit omdat er van het ene model meer in een container gaan, dan van het andere model. (Ik heb het document bijgevoegd. Ik heb alle input aangepast en/of gefingeerd, de dataset bevat geen gevoelige informatie)
1. Hier komt mijn eerste probleem tevoorschijn: Hoe zorg ik ervoor dat bij het invoeren van een willekeurig model uit de Pricelist (Kolom A4:6058) in A4 in "Price Calculation", dat in B4 automatisch het TYPE wordt weergegeven. Dit is namelijk noodzakelijk om te kunnen bepalen hoeveel ruimte dit model in beslag gaat nemen in een container. De Unit Converter geeft aan hoeveel units dit TYPE bedraagt. Ik wilde in eerste instantie Text to Columns gebruiken en dan het min-teken om te scheiden. Echter, dit gaat niet bij alle gevallen. Ik wil dus eigenlijk dat B4 in Price Calculation zoekt of er een exacte waarde voorkomt in A4 die overeenkomt met de lijst TYPE in de Unit Converter.
2. Vervolgens heb ik een Macro opgenomen, waarmee ik 'Price Calculation'!A4 vulde met een willekeurig waarde uit 'Pricelist'!A4:3000, vervolgens vulde ik 'Price Calculation'!B4 handmatig (dit wil ik dus automatiseren, zie probleem 1). Vervolgde vulde ik 'Price Calculation'!F4 met een willekeurige waarde uit 'Pricelist'!B3:AD3. Hier rolde vervolgens een Cost Price uit ('Price Calculation'!H37), deze kopieerde ik in 'Cost Price'!A4:AD3000 op de hoogte van de willekeurige waarde van de 'Pricelist'!A4:3000 en 'Pricelist'!B3:AD3. Uiteraard wil ik de berekening en de handeling herhalen voor alle verschillende modellen en alle categoriën uitvoeren met één druk op de knop. Dit zodat het sheet Cost Price gevuld is met alle berekende kostprijzen per model en categorie.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om hier naar te kijken. Ik kan VBA inmiddels redelijk lezen, maar ik ben niet goed genoeg om dergelijke repeterende handelingen in te bouwen. Mijn gevoel zegt dat het niet super-ingewikkeld is (als ik naar de Macro kijk), maar ik heb geen idee hoe ik beide problemen aan moet vliegen.
Bij voorbaat dank!
DiLauro11
Ik zal mijn probleem zo effectief mogelijk proberen uiteen te zetten.
Ik ga producten importeren vanuit China en verkopen op de NL-markt. Ik wil daarvan de Inkoopprijs en de Verkoopprijs automatisch kunnen bepalen (dit omdat het om veel modellen en veel categoriën gaat). Om dit te kunnen doen moet ik zowel de inkoopprijs als de logistieke kosten per unit kunnen bepalen. Deze kosten varieren per model, dit omdat er van het ene model meer in een container gaan, dan van het andere model. (Ik heb het document bijgevoegd. Ik heb alle input aangepast en/of gefingeerd, de dataset bevat geen gevoelige informatie)
1. Hier komt mijn eerste probleem tevoorschijn: Hoe zorg ik ervoor dat bij het invoeren van een willekeurig model uit de Pricelist (Kolom A4:6058) in A4 in "Price Calculation", dat in B4 automatisch het TYPE wordt weergegeven. Dit is namelijk noodzakelijk om te kunnen bepalen hoeveel ruimte dit model in beslag gaat nemen in een container. De Unit Converter geeft aan hoeveel units dit TYPE bedraagt. Ik wilde in eerste instantie Text to Columns gebruiken en dan het min-teken om te scheiden. Echter, dit gaat niet bij alle gevallen. Ik wil dus eigenlijk dat B4 in Price Calculation zoekt of er een exacte waarde voorkomt in A4 die overeenkomt met de lijst TYPE in de Unit Converter.
2. Vervolgens heb ik een Macro opgenomen, waarmee ik 'Price Calculation'!A4 vulde met een willekeurig waarde uit 'Pricelist'!A4:3000, vervolgens vulde ik 'Price Calculation'!B4 handmatig (dit wil ik dus automatiseren, zie probleem 1). Vervolgde vulde ik 'Price Calculation'!F4 met een willekeurige waarde uit 'Pricelist'!B3:AD3. Hier rolde vervolgens een Cost Price uit ('Price Calculation'!H37), deze kopieerde ik in 'Cost Price'!A4:AD3000 op de hoogte van de willekeurige waarde van de 'Pricelist'!A4:3000 en 'Pricelist'!B3:AD3. Uiteraard wil ik de berekening en de handeling herhalen voor alle verschillende modellen en alle categoriën uitvoeren met één druk op de knop. Dit zodat het sheet Cost Price gevuld is met alle berekende kostprijzen per model en categorie.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om hier naar te kijken. Ik kan VBA inmiddels redelijk lezen, maar ik ben niet goed genoeg om dergelijke repeterende handelingen in te bouwen. Mijn gevoel zegt dat het niet super-ingewikkeld is (als ik naar de Macro kijk), maar ik heb geen idee hoe ik beide problemen aan moet vliegen.
Bij voorbaat dank!
DiLauro11