vba excel: het resultaat dat je bekomt na horizontaal zoeken selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackRedThunder

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Berichten
36
Goeiedag
Ik ben wat nieuw op vba excel, dus heb ik een vraag.

Ik moet aan de hand van een zelf in te voeren datum deze datum terug vinden in een ander werkblad door op een knop te klikken. Hier mijn code

Private Sub btnLijstZaal1_Click()
Dim dteDatum As Date
dteDatum = #5/31/2008#

If Range("A1").Value < dteDatum Then
Range("J1").Formula = "=HLOOKUP(A1,'jan-mei'!D1:EX3,3)"

Het resultaat dat ik in cel A1 bekom is dus de waarde uit het werkblad 'jan-mei', uit de kolom met dezelfde waarde als A1 en in rij 3.
Mijn vraag is of ik die kruising van kolom en rij kan selecteren in het werkblad 'jan-mei'?

Alvast bedankt
 
Er zijn veel manieren, maar als je in cel B1 (bvb.) een VERGELIJKEN functie gebruikt om na te gaan in welke kolom de datum staat, dan kan dit werken:

Code:
Sub ffff()

    Private Sub btnLijstZaal1_Click()
    Dim dteDatum As Date
    dteDatum = #5/31/2008#
    
    If Range("A1").Value < dteDatum Then
        Range("J1").Formula = "=HLOOKUP(A1,'jan-mei'!D1:EX3,3)"
        Application.Goto Worksheets("jan-mei").Cells(3, Range("B1").Value)
    End If

End Sub

Wigi
 
Er zijn veel manieren, maar als je in cel B1 (bvb.) een VERGELIJKEN functie gebruikt om na te gaan in welke kolom de datum staat, dan kan dit werken:

Code:
Sub ffff()

    Private Sub btnLijstZaal1_Click()
    Dim dteDatum As Date
    dteDatum = #5/31/2008#
    
    If Range("A1").Value < dteDatum Then
        Range("J1").Formula = "=HLOOKUP(A1,'jan-mei'!D1:EX3,3)"
        Application.Goto Worksheets("jan-mei").Cells(3, Range("B1").Value)
    End If

End Sub

Wigi

Bedankt voor uw antwoord,
maar ik heb deze code geprobeerd door application.goto worksheets...... er aan toe te voegen, maar deze heeft telkens een foutmelding. Misschien is mijn vraag niet zo duidelijk. Hierdoor misschien wat duidelijker:
Ik voer een datum in in Cel A1 van het huidige werkblad. Ik klik op een knop. Aan de hand van de zelf ingevoerde datum wil ik deze datum zoeken in een ander werkblad, genaamd 'jan-mei'. Dit doe ik dus met hor.zoeken (of HLookup in vba).
Dan moet ik in die kolom waar die datum staat (de datums staan namelijk horizontaal naast elkaar) alle waarden selecteren die bijvoorbeeld gelijk zijn aan "1". Ik dacht aan de hand van de kruising van kolom en rij de cel te selecteren en zo via currentregion, resize en replace een bereik te selecteren waar deze waarden moeten uitgehaald worden.
of zou u dit op een andere manier doen?

Hopelijk dat dit u wat verder helpt.

Groeten
 
Zet de HORIZ.ZOEKEN formule in het blad waar je de datum typt in A1.

Bvb. zet die functie in B1.

Zorg ervoor dat die een kolomnummer teruggeeft, bvb. 3 of 7.

Je hebt nu al een HORIZ.ZOEKEN formule in je macro (haal die uit de macro en zet die in de sheet), maar die zoekt in rij 3. Waarom?

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Zet de HORIZ.ZOEKEN formule in het blad waar je de datum typt in A1.

Bvb. zet die functie in B1.

Zorg ervoor dat die een kolomnummer teruggeeft, bvb. 3 of 7.

Je hebt nu al een HORIZ.ZOEKEN formule in je macro (haal die uit de macro en zet die in de sheet), maar die zoekt in rij 3. Waarom?

Wigi

De datums staan in rij 1 (van 1jan tot 31dec) op 'blad1'. Als ik in 'blad2' een datum typ in cel A1 dan moet hij die cel vinden in 'blad1', dit heb ik inderdaad gedaan met HORIZ.ZOEKEN. Het probleem is echter dat onder iedere datum een bereik staat met allemaal waarden. Bijvoorbeeld bij 1jan (dat in cel B1 van 'blad1' staat) staan hieronder van "B2:B10" 9 waarden. Ik moet uit deze waarden alle waarden uithalen die gelijk zijn aan "1" of "2" en kopiëren naar 'blad2'. Hierbij moet ik ook bij iedere waarde dat gelijk is aan '1' of "2" voor die datum, de bijhorende naam (dat telkens in kolom A staat) meekopiëren met de bijhorende "1" of "2".

Voorbeeld:
Akolom_________Bkolom__________Ckolom
_______________1 januari__________2 januari
Water__________5________________3
Limonade_______2________________1
Cola___________3________________0
Alcohol_________1________________8

dus als ik in 'blad2' in cel A1 typ: 1januari, dan moet hij in blad1 alle waarden met hun bijhorende naam uithalen waarvan de waarde = "1" of "2";
in blad2 zal dus komen te staan
Akolom ______Bkolom
Limonade_____2
Alcohol_______1

Typ ik 2 januari in cel A1 van blad2 dan komt in blad2 dit te staan:
Akolom______Bkolom
Limonade_____1

Hopelijk bent u hier iets mee...

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan