VBA, goed of slecht

Status
Niet open voor verdere reacties.

o'neil

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
Hallo,
ik lees op internet door te googlen etc. zeer uiteenlopende commentaren over het leren van VBA, wanneer je later bvb c++ wil leren.
Sommigen zeggen dat het niet slecht is om te beginnen met vba omdat het niet moeilijk is om te leren, en je er heel wat van opsteekt.
Anderen zeggen dan weer dat het totaal nutteloos is om eerst een basic taal te leren.
Ik ben nu toch zelf begonnen met VBA (een week ofzo) en ik ga de cursus waarschijnlijk ook afmaken.

Nu had ik toch graag nog eens alle meningen van ieder persoon die kan zeggen dat hij aardig wat weet van programmeertalen.

Alvast bedankt,

MVG O'neil

Geplaatst door o'neil
Hallo,
ik lees op internet door te googlen etc. zeer uiteenlopende commentaren over het leren van VBA, wanneer je later bvb c++ wil leren.
Sommigen zeggen dat het niet slecht is om te beginnen met vba omdat het niet moeilijk is om te leren, en je er heel wat van opsteekt.
Anderen zeggen dan weer dat het totaal nutteloos is om eerst een basic taal te leren.
Ik ben nu toch zelf begonnen met VBA (een week ofzo) en ik ga de cursus waarschijnlijk ook afmaken.

Nu had ik toch graag nog eens alle meningen van ieder persoon die kan zeggen dat hij aardig wat weet van programmeertalen.

Alvast bedankt,

MVG O'neil

ik merk dat er niet veel respons is, om het kort te maken: is het nuttig VBA te leren vóór c++?

Programmeren is een manier van denken. Een taal kan iedereen leren, de manier van logisch denken is lastiger.

VBA is een krachtige taal om in Office applicaties dingen gedaan te krijgen die m.b.v. de standaard opties niet of lastig kunnen. C++ is een object georienteerde programmeertaal. Daar komt dus wel weer e.e.a. extra bij kijken t.o.v. VBA. VBA is wat laagdrempeliger, C++ uiteindelijk denk ik iets krachtiger.

Eigenlijk komt het er op neer dat voor elke klus opnieuw bekeken moet worden welke taal het beste bij het probleem past.

Grtz,

Ja ok dat weet ik,
maar eigenlijk is mijn uiteindelijke doel zoiezo om c++ te leren, en mijn vraag was ofdat het nuttig is dat ik nu met VBA bezig ben...
btw : die cursus is bijna uit dus eigenlijk maakt het niet meer uit,
maar kzou toch wel willen weten of het nu nut gehad heeft dat ik die cursus gedaan heb.

MVG O'neil

Als jij nu VBA kunt programmeren is die cursus zeker nuttig geweest. Als je weer iets nieuws hebt geleerd is dat eigenlijk altijd nuttig.

Het nadeel van beginnen met VBA is dat VBa syntactisch gezien weinig eisen aan je code stelt. Je hoeft bijvoorbeeld geen ";" achter je statements te plaatsen. VBA heeft echt een hele andere syntax dan bijvoorbeeld C++ of PHP waardoor het omschakelen even wennen zal zijn.

Maar belangrijker dan het leren van 1 taal is het leren van de manier van denken. Als je als een (goede) programmeur kan denken kun je eigenlijk in elke taal programmeren omdat je alleen de syntax hoeft te leren.

Men moet er overigens niet van uit gaan dat VBA en Visual Basic 1 en dezelfde dingen zijn. Daarin vergissen een hoop mensen zich in. VBA is pure ondersteuning van een applicatie. In VB maak je de applicatie volledig.

C++ is sneller en krachtiger dan Visual Basic, maar lastiger om te leren. Als je een beginner bent zou ik je dat aan gaan raden, maar je moet je zelf de vraag wel stellen: "Wat ga ik er meee doen?"

VBA is helemaal geen slechte basis.
Wat je leert bij VBA kun je toepassen bij het programmeren in Visual Basic, Visual Basic .NET, VBscripting en nog veel meer talen.
Houd er wel rekening mee dat VBA altijd binnen een andere omgeving draait en dat er voor iedere omgeving weer andere objecten aan basic VBA toegevoegd worden. De ene VBA omgeving kan dus heel anders zijn als de andere VBA omgeving. Vergelijk VBA achter Excel en Outlook maar eens met elkaar.

Als je echt wilt leren programmeren zul je veel meer moeten leren als alleen de syntax van een taal. Je zult moeten leren ontwerpen, objectgericht denken en nog veel meer. Houd bij alles wat je doet dus goed in de gaten wat je er eigenlijk precies mee wilt bereiken.

Ok, bedankt voor jullie reacties.
Moest het jullie interesseren,
ik vind het gewoon op zich al interessant om vanalles te weten over computers,
waar programmeren toch wel 1 van de hoofdtakken van is denkik. Daarbij komt dat ik een spelletje zou willen kunnen programmeren ( dan denkik aan "simpele" dingen zoals snake ofzo) en me daar eventueel later wat in te verdiepen. Ook dingen die al bestaan maar die ik gwn zou willen maken "gewoon om het te kunnen" zoals een rekenmachine etc.
Met alle respect, maar begin nu aub niet dat ik voor aspect A beter die taal kan leren en voor B deze taal etc.

Ik ben nu begonnen met c++ en blijf daar bij, als ik daar al echt "goed" in wil worden ( voor zover dat lukt ;) )
dan ben ik denkik toch wel een paar jaar zoet.

Nogmaals bedankt voor de info,

MVG Oneil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan