• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA kolombreedte wijzigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter reco
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

reco

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2010
Wie helpt me verder met een stukje VBA.
Ik wil graag de kolombreedte wijzigen naar 0,1 bij kolommen die in een bepaalde range (bijvoorbeeld B2:BZ50) geen waarden bevatten.

E.e.a. omdat ik graag t.b.v. printen de lege kolommen er tussenuit wil halen en Excel standaard maar 30 kolommen tegelijk kan verbergen.
Door de lege kolommen slechts 0,1 breed te maken bereik ik toch dat printen me niet zoveel velletjes kost.

Graag hoor ik van jullie,

Rene

E.e.a. omdat ik graag t.b.v. printen de lege kolommen er tussenuit wil halen en Excel standaard maar 30 kolommen tegelijk kan verbergen.

Dat mag je eens aantonen in een bestandje ;)

Dat mag je eens aantonen in een bestandje ;)

Wigi,
Ik heb een cursusmatrix gemaakt waarin ik tot wel 150 cursisten kwijt wil, die naar zo'n 50 verschillende cursussen gaan, door het gehele jaar.
Telkens maak ik per periode een overzicht van cusisten.
Dit wil ik doen door een print per periode te maken waarop alleen de cursisten met een cursus vermeld worden.
Dus alle cursisten (kolommen) zonder cursus in die periode behoeven niet uitgeprint te worden.
Als voorbeeld heb ik een uitgeklede versie (vanwege privacy) bijgevoegd.
Te downloaden via het Officeforum alwaar ik dezelfde vraag ook heb gesteld.
http://office.webforums.nl/viewtopic.php?t=40722

In het voorbeeldbestand staan voor periode 2 slechts 2 cursussen (voor Anja en Wim)
Bij printen van die periode zou dus slechts 2 kolommen uitgeprint moeten worden.

ps. Zie voor besturing het "CURSISTENMENU" naast de help

Het is een lange vraag geworden, ik hoop op vele nuttige reacties.

Gr Rene

Waarom stel je die vraag 2 keer?

Je laat helpers m.a.w. hier werk doen terwijl er op het andere forum al uitgebreide code staat. Mooi zo.

Je laat helpers m.a.w. hier werk doen terwijl er op het andere forum al uitgebreide code staat. Mooi zo.

Wigi, wat kan jij vriendelijk communiceren!
Je zou bijna geen vraag meer op een forum durven stellen.
Toch nog een stukje uitleg van mijn kant
Ik heb de vraag op meerdere forums gesteld zodat meerdere leden zich over het vraagstuk(je) kunnen buigen.
Opbrengst;
Ik als vraagsteller krijg meerdere oplossingen (vele wegen naar Rome) en een grotere groep lezers (diverse forums) doet er uiteindelijk zijn/haar voordeel mee.
Trouwens jammer dat je e.e.a. als werk ziet. Gelukkig is het voor mij nog een hobby.

Gr Rene

..........en dan nog even deze aanvulling, als je dit andere forum inclusief de uitgebreide code's goed had gelezen dan had je gezien dat nog steeds geen werkende oplossing is gevonden.

(misschien een goede uitdaging voor jou?)

Gr Rene

Wigi, wat kan jij vriendelijk communiceren!
Je zou bijna geen vraag meer op een forum durven stellen.
Toch nog een stukje uitleg van mijn kant
Ik heb de vraag op meerdere forums gesteld zodat meerdere leden zich over het vraagstuk(je) kunnen buigen.
Opbrengst;
Ik als vraagsteller krijg meerdere oplossingen (vele wegen naar Rome) en een grotere groep lezers (diverse forums) doet er uiteindelijk zijn/haar voordeel mee.
Trouwens jammer dat je e.e.a. als werk ziet. Gelukkig is het voor mij nog een hobby.

Gr Rene

Dag Reco

Ik had code willen schrijven voor jou. Gelukkig heb ik dat nog niet gedaan want dat was tijdverspilling geweest. Valt het op dat het voordeel voor jou is en het dubbele werk voor de vrijwilligers hier? :eek:

Als jij van bij het begin een linkje had geplaatst naar het andere forum, ipv nadien, dan was er niet zoveel misverstand geweest.

Wigi

Sic (!)

@Reco

Lees ook eens de forumregels door.

Sic (!)

@Reco

Lees ook eens de forumregels door.

Geplaatst: Vandaag, om 19:13 Onderwerp:
@reco,

even voor de goede orde, er is niets op tegen om een vraag op meerdere fora uit zetten.
We stellen wel als voorwaarde dat je dat wel even netjes vermeld.
En in beide fora zorgt voor een nette afhandeling mbt evt. oplossingen.
Dus, als je op forum x een werkende oplossing hebt gevondenb, vermeld dan de oplossing ook in forum y.

FESTER

Geplaatst: Vandaag, om 21:19 Onderwerp:
Fester, bedankt voor je uitleg.
SNB en Wigi zijn een stuk minder bereid een allereerste vraagsteller te begeleiden in de "forumregels" Snb weet mij zelf al snel als "Sic" te betitelen. Misschien dat hij diezelfde forumregels nog eens wil doorlezen?

Ik heb zelf vooraf de regels doorgenomen maar kon niets vinden over het vooraf vermelden dat een vraag op meerdere forums is uitgezet.
Had ik dit wel geweten dan was ik niet zo naief geweest om Wigi de link naar het voorbeeldfile op het andere forum te geven.

Afsluitende, ik denk dat we dit forum niet langer moeten belasten met diskussies die hier niet thuis horen, sorry.

Gr Rene

Heren, heren,

Er is al genoeg onvrede op aarde, laten wij er AUB niet meer aan toevoegen.

René, het is duidelijk je bent iets vergeten te vermelden maar hebt dat alsnog gedaan dus daarmee heb jij gedaan wat je moest doen PUNT.

Ik zeg maar zo beter laat dan nooit.

P.s.: hoezo kan Excel maar 30 kolommen tegelijk verbergen?

Met de volgende code verberg je er tegelijk 8*26+11=219:
Code:
Columns("A:GK").Hidden = True

Kijk hier eens: http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/sorting.htm

Laatst bewerkt:
Heren, heren,

P.s.: hoezo kan Excel maar 30 kolommen tegelijk verbergen?

Met de volgende code verberg je er tegelijk 8*26+11=219:
Code:
Columns("A:GK").Hidden = True

@Superzeeuw,
Bedankt voor je reactie.

Het max. 30 kolommen tegelijk verbergen heb ik gelezen op diverse andere forums.
Het kan zijn dat dit geldt als er opmaak aanwezig is.
Als je mijn voorbeeldbestandje download dan zie je dat het me niet lukt om alle kolommen behalve kolom D en G (Piet en Anja) te verbergen. (cursussen periode 1)
Ik zou normaliter het voorbeeld op dit forum hebben aangeboden maar ik krijg het niet kleiner dan 118 Kb (ook niet met Winzip)
Vandaar de link naar het andere forum;
http://office.webforums.nl/viewtopic.php?t=40722

Gr Rene

René,

Ik heb op het andere forum gekeken en zag dat snb je daar ook al aan het helpen was en ik kan je verzekeren als je de code van snb gebruikt moet je een eind kunnen komen want als hij het niet opgelost krijgt dan heb je pas een echt probleem.

Als ik jou was zou ik de topic hier maar sluiten en verder gaan op het andere forum.

Suc6.

René,

Ik heb op het andere forum gekeken en zag dat snb je daar ook al aan het helpen was en ik kan je verzekeren als je de code van snb gebruikt moet je een eind kunnen komen want als hij het niet opgelost krijgt dan heb je pas een echt probleem.

Als ik jou was zou ik de topic hier maar sluiten en verder gaan op het andere forum.

Suc6.

Thanks!
Ik ga daar verder kijken.

Gr Rene

Kolombreedte aanpassen op basis van inhoud van een cel

Beste lezer,

Ik wil graag in excel de kolombreedte automatisch instellen op basis van de waarde van een cel in die kolom.

Dus:
Kolom D moet breedte 20 krijgen op het moment dat in kolom D regel 8 de waarde begint met "Subtotaal". Indien er een kolom niet deze waarde heeft (kan een andere waarde zijn) op regel 8 dan moet de breedte 10 zijn.
Uiteraard wil ik een range op kunnen geven voor welke kolommen dit van toepassing is.

Wie o wie kan mij hiermee verder helpen?

Greetz.

@Barry Bats Topic is van april 2010, niet meer actueel dus. Bovendien graag een eigen vraag maken a.u.b. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan