• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA modules verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hoi,

Bij een klant van ons wrdt gewerkt met Excelbestanden van 25 MB, inclusief VBA-code. Deze code staat zowel in modules als achter werkbladen en 'ThisWorkbook'.
Een medewerker constateerde op een gegeven moment dat bepaalde functionaliteiten bij haar niet meer werkte en melde dat bij mij. Wat blijkt. In het bestand dat zij heeft zijn alle modules verdwenen. De VBA-code achter de werkbladen en ThisWorkbook staat er nog wel, maar de modules zijn foetsie. In de werkbladen zelf wordt er nog wel naar verwezen.
De projecten zijn beveiligd met een wachtwoord en gezien het niveau van de gebruikers acht ik de kans nihil dat zij zelf modules zouden hebben verwijderd.

Wat kan er zijn gebeurd? Heeft iemand een idee?

Groeten,
Richard

Dan moet er toch iemand aan 't experimenteren zijn geweest vrees ik.
Bij een verkeerde opslagkeuze is alle code weg (vanaf 2007), en hier zijn enkel de modules verdwenen.

Hoi Cobby,

Dank je. Ik had er even bij moeten vermelden dat het Excel 2003 betreft en dat het bestandsformaat xls-betreft. Geen rare dingen dus op dat gebied.

Ik kan de call afmelden met 'Het bestand is corrupt geraakt', maar dat vind ik uiterst onbevredigend. Ben dus aan het speuren.

Richard

Om even te checken, De VBA code bevat geen "zelf" corrigerende code? Dat heet, geen vba code die andere vba code aanpast? Dan nog kan het eventueel een "false positive" van een virusscanner gaan. Heb je bij de betreffende gebruiker de scanner-log gecontroleerd? Enige keer dat ik zo iets heb meegemaakt was een overijverige virusscanner.

Hoi Wampier,

Het is rechttoe rechtaan VBA-code, dus niet zichzelf corrigerend.
Ik heb hier met systeembeheer een aanwijzing die we gaan testen. Bij de installatie van Office2003 op de citrixservers, wordt aangegeven dat VBA-ondersteuning aan staat. Op een paar servers bleek in de index te staan dat deze ondersteuning niet geïnstalleerd was, ook al was dat wel zo. We gaan nu testen wat er gebeurt met VBA-modules wanneer deze ondersteuning het niet doet.
Wordt vervolgd........................

Bij deze. Wanneer een Excelbestand met VBA-modules geopend wordt in een Excelversie of via een Citrix-server waarbij VBA-ondersteuning niet aangevinkt staat, dan worden de modules verwijderd uit het bestand. De gebruiker krijgt een melding, maar bij gebrek aan technische kennis wordt er gewoon doorgeklikt zonder te melden dat er iets raars is gebeurd.
De knoppen in het Excelbestand blijven bestaan inclusief de verwijzing, maar de macro waarnaar verwezen wordt is er niet meer. Ook dit levert een foutmelding op.

Bedankt voor jullie tijd.

Richard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan