• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA opdrachtknoppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jarre
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jarre

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Goede middag,

In een Excelbestand heb ik via VBA een aantal opdrachtknoppen aangemaakt, om macro's uit te voeren. Voor de duidelijkheid het betreft GEEN wisselknoppen.
Het eigenaardige verschijnsel doet zich voor dat ze niet altijd "terug veren". Soms blijven ze ingedrukt staan.
Heeft iemand ook deze ervaring?

Jarre

jarre,

Misschien een kapot veertje:D
Geintje, ik hoor dit voor het eerst.

Als ze ingedrukt blijven kun je dan Excel verder nog wel gebruiken?
Of loopt dat hele werkblad gewoon vast? Dan heb waarschijnlijk ergens een loop ingebouwd die oneindig door gaat.

Verder waar staan die knoppen? Staan die op een Userform? Of gewoon in een werkblad?

Ik heb net ook geprobeerd het probleem na te bootsen alleen mij lukt het alleen als ik een oneindige loop erin zit.
Dus vraag ik mij af of je dit probleem ook op een andere pc ziet. Of als juist een bepaalde pc hier last van heeft bij werkbladen met macroknoppen.

Als ze ingedrukt blijven kun je dan Excel verder nog wel gebruiken?
Of loopt dat hele werkblad gewoon vast? Dan heb waarschijnlijk ergens een loop ingebouwd die oneindig door gaat.

Verder waar staan die knoppen? Staan die op een Userform? Of gewoon in een werkblad?

Ik heb net ook geprobeerd het probleem na te bootsen alleen mij lukt het alleen als ik een oneindige loop erin zit.
Dus vraag ik mij af of je dit probleem ook op een andere pc ziet. Of als juist een bepaalde pc hier last van heeft bij werkbladen met macroknoppen.

TheM hallo,

- Het probleem is op verschillende PC's;
- De knoppen staan op het werkblad;
- De macro loopt gewoon door;
- Excel versie is 2003.

De suggestie van een oneindige loop is hele zinnige, ik zal daar eens naar kijken.
Bedankt zover.
Jarre

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je een nieuwe knop maakt. En dat je die knop alleen maar een msgbox laat tonen (bv msgbox "test1").

Verder om een functie te testen werk ik meestal met meerdere msgboxen.
Dus een msgbox "begin" nog voordat er andere code is gegeven.
Een msgbox "klaar" als alle code geweest is.
En dan tussen in nog allerlei msgboxes bij belangrijke stappen (bv voor en na loops oid).

Overigens wat je ook nog kunt bekijken is het volgende:
- Druk op de knop die het probleem geeft.
- Als hij ingedrukt blijft druk je op de toetsen CTRL + BREAK (de breakknop kan ook pause heten).

Als het goed is wordt nu een eventuele nog lopende Macro gestopt. Dit kan zich op 2 manieren uiten:
- De knop is niet langer ingedrukt en je merkt verder niets.
- Je krijgt een melding dat er een macro gestopt is, en een vraag of je de probleemoplossing wilt doen.
Als je kiest voor probleemoplossing ga je naar de VBA-editor en krijg je de regel te zien waar hij mee bezig was. Ergens in die richting zit dan mogelijk het probleem.

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je een nieuwe knop maakt. En dat je die knop alleen maar een msgbox laat tonen (bv msgbox "test1").

Verder om een functie te testen werk ik meestal met meerdere msgboxen.
Dus een msgbox "begin" nog voordat er andere code is gegeven.
Een msgbox "klaar" als alle code geweest is.
En dan tussen in nog allerlei msgboxes bij belangrijke stappen (bv voor en na loops oid).

Overigens wat je ook nog kunt bekijken is het volgende:
- Druk op de knop die het probleem geeft.
- Als hij ingedrukt blijft druk je op de toetsen CTRL + BREAK (de breakknop kan ook pause heten).

Als het goed is wordt nu een eventuele nog lopende Macro gestopt. Dit kan zich op 2 manieren uiten:
- De knop is niet langer ingedrukt en je merkt verder niets.
- Je krijgt een melding dat er een macro gestopt is, en een vraag of je de probleemoplossing wilt doen.
Als je kiest voor probleemoplossing ga je naar de VBA-editor en krijg je de regel te zien waar hij mee bezig was. Ergens in die richting zit dan mogelijk het probleem.

TheM goede avond,

Dank voor het richtinggeven waar de mogelijke oorzaak ligt. Zoals ik reeds eerder meldde, het is moeilijk te traceren omdat het onregelmatig gebeurt. In totaal staan er 16 macroknoppen op het blad.
Desnoods maak ik er steeds één actief.

Kennelijk hebben andere dit (kleine) probleem niet, dus ik zal gaan spitten in de macro's.
Komt er later op terug.
Jarre

TheM goede avond,

Dank voor het richtinggeven waar de mogelijke oorzaak ligt. Zoals ik reeds eerder meldde, het is moeilijk te traceren omdat het onregelmatig gebeurt. In totaal staan er 16 macroknoppen op het blad.
Desnoods maak ik er steeds één actief.

Kennelijk hebben andere dit (kleine) probleem niet, dus ik zal gaan spitten in de macro's.
Komt er later op terug.
Jarre

Het is onbegrijpelijk; de macroknoppen blijven nu goed werken. Inmiddels is wel een harddisk defect geraakt, mogelijk was die ook half gaar toen ik met Excel bezig was. Hoewel het me niet aannemelijk lijkt dat dit de oorzaak was.
Dank voor het meedenken.
Jarre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan