• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA opslaan als inhoud in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan1992

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Hallo,

Voor een kennis heb ik een Excel bestand gemaakt (in excel 2007) welke zij kan gebruiken om voor haar bedrijfje facturen op te maken. Het bestand bestaat uit twee bladen: Gegevens en Factuur. In het blad gegevens plaatst zij de gegevens van de klant, de factuurdatum en factuurnummer. Ook plaatst zij hier de posten die vermeld moeten worden op de factuur. Dit werkt zoals het zou moeten werken.

Normaal gesproken print zij de factuur uit en doet deze via de post naar de klant. Dat blijft ze nu ook doen, maar ze wil ook een .pdf bestand emailen naar haar klant. Om het voor haar zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een knop gemaakt waarmee zij de factuur kan afrukken. Hieraan is een VBA code gekoppeld. Deze code heb ik bij elkaar geschraapt door informatie uit verschillende topics van dit forum te kopieren. Helaas werkt het nog niet helemaal.

Mijn code is:
Code:
Sub print_faktuur2()
'
'
'

'
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
    Application.CutCopyMode = False
     Sheets("Factuur").Select
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Users\Daan\Desktop\Factuur" & Range("C8").Value & ".pdf"
    Sheets("Gegevens").Select
    MsgBox "De factuur is opgeslagen onder nummer:" & Range("C8")

End Sub

Er wordt nu een pdf bestand gemaakt op het bureaublad van mijn computer die enkel factuur heet. Als ik het pdf bestand open krijg ik een foutmelding dat er een fout is opgetreden tijdens het openen van het bestand. Verder komt er wel netjes een melding dat het bestand is opgeslagen alleen komt het nummer er niet achter.

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast hartelijk dank!

Groeten
Daan Janssen

Je hebt natuurlijk geen PDF-bestand enkel door achter een bestand .pdf te plaatsen.
Je moet uw sheet(faktuur) afdrukken naar een pdf-printer:

Code:
Application.ActivePrinter = "PDFCreator op Ne00:"

Hiervoor dien je een pdf-printer te installeren.

Cobbe

Hoi Cobbe,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu de volgende code gemaakt, weer een stukjes uit andere topics.

Code:
Sub print_faktuur2()
'
'
'

'
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
     Sheets("Factuur").Select
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Users\Daan\Desktop\Factuur" & Range("D8") & ".pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=True
    MsgBox "De factuur is opgeslagen onder nummer:" & Range("D8")

End Sub

Ik krijg in ieder geval nu een werkend PDF bestand. Nu moet ik dus alleen nog een manier zien te vinden hoe ik het nummer er achter kan zetten. Weet iemand dat misschien?

D

Opgelost.
Uiteindelijk werkte de volgende code:

Code:
Sub print_faktuur2()
'
'
'

'
    Selection.Copy
    Sheets("Factuur").Select
     Sheets("Factuur").Select
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Users\Daan\Desktop\Factuur " & Range("D14") & ".pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:=True
    MsgBox "De factuur is opgeslagen onder nummer: " & Range("D13") & ". Een .pdf bestand is opgeslagen in de facturenmap. De gegevens kunnen nu geleegd worden."

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan