• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA: Rijen en gegroepeerde kolommen verbergen / zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excellerend

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Beste Forumleden,

Ik ben gestart met het opzetten van een template bestand (te noemen: RAPPORT) welke zal worden gebruikt voor meerdere doeleinden.
In de bijlage een voorbeeld bestand welke zeer minimalistisch is afgeleid van de template. (VoorbeeldBestand_Range_verbergen.xlsm)

Achtergrond info:
Het RAPPORT moet in de toekomst door personeelsleden worden gebruikt als weekrapport / timesheet. Het personeel werkt op diverse externe project, de kosten daarvan moet worden doorbelast aan de desbetreffende opdrachtgever.
Aan het einde van iedere week wordt het weekrapport ingeleverd bij de financiële afdeling. Op dit moment typen zij de uren uit het huidige weekrapport over in een andere sheet waar vervolgens de kosten bij worden gezet. Wekelijks een enigszins inefficiënte werkmethode.

Ik ben dus zoals gezegd gestart om de bovenstaand genoemde stap efficiënter te maken. Het voorbeeldbestand zal het e.e.a. verduidelijken.

Onderstaand de twee mogelijkheden die ik graag wil inbouwen, maar wat mij zonder jullie hulp niet gaat lukken. (ondanks de diverse pogingen en het vele hulpmateriaal hier op het forum)

1. Laatste rij
Ik heb een sheet gemaakt waarin alle kolommen en rijen die buiten het nuttig bereik van de sheet vallen verborgen zijn. Om eventueel nieuwe rijen in te voegen heb ik een macro gevonden/gemaakt die onder een rijnummer (via inputbox) een aantal rijen (via inputbox) invoert. Dit werkt goed. Het uitgangspunt is dus dat alle rijen onder de laatste_rij (= gedefinieerde naam, zie voorbeeld bestand) altijd verborgen worden.
Dit blijft goed gaan zolang men enkel rijen invoegt, maar als men een rij verwijderd gaat het mis. Aan jullie de vriendelijke vraag een macro te schrijven welke alle regels onder "Laatse_rij" verbergt.

2. Groepering in/uitklappen
De kolommen E:E en F:F zijn gegroepeerd. Als deze kolommen ingeklapt zijn fungeert het rapport als een weekrapport, gebruikt door personeelsleden.
Als de kolommen E en F zijn uitgeklapt fungeert het rapport als een financieel rapport, gebruikt door de financiële afdeling.
Hetzelfde geldt voor de Range(Gefactureerde_kosten), dit is enkel van toepassing op het financiële rapport.

Ik heb in het voorbeeld bestand twee knoppen staan, de achterliggende macro zorgt er wel voor dat enkel de benodigde rijen zichtbaar zijn, maar klapt niet de groepering in of uit.
Is het mogelijk dit toe te voegen aan de bestaande macro's?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Grt Peter

Bekijk bijlage VoorbeeldBestand_Range_verbergen.xlsm

Beste mvw64,

Je heb inderdaad zojuist de oplossing gegeven voor deel 2 van de vraag, waarvoor dank.
De oplossing van deel 1 zit niet in je voorbeeld bestandje, maar ik ben daar zelf al uitgekomen.

Alle rijen onder "Laatste_rij" heb ik eveneens een naam gegeven, namelijk "Verbergen".

En met de onderstaande code werkt ook dat deel naar behoren:
Code:
Range("Verbergen").EntireRow.Hidden = True

Nogmaals bedankt, vragen opgelost.

Peter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan